Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

e-handla kamera från USA

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 15:11

Är det någon som har erfarenhet av att handla kamera via webben från USA. Funderar på att köpa en Canon D10:a från ritzcamera.com. Enligt mina beräkningar går det att tjäna rejält med pengar. Jag har räknat på kamerahuset + objektiv och minneskort. Kostar 31.200:- här hemma och 19.350:- hos ritzcamera. Nu tillkommer ju frakt och moms. Men det lutar åt att jag tjänar runt 5000:-. Någon som är bättre på att räkna? Är det verkligen så här lätt att tjäna pengar, var finns haken? Fallgropar?

Hur är det med garantiåtaganden?

Lät som en väldigt stor skillnad faktiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 08:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Hur är det med garantiåtaganden?

Lät som en väldigt stor skillnad faktiskt!

Kollade upp garantin. Det är kanske det som är haken. Fick följande svar:
" Cameras we offer through our online store at www.ritzcamera.com and through our Ritz Camera retail stores nationwide carry a U.S. Warranty ONLY, no International Warranty is available."
Så det tål att tänka på. Ska snålheten bedra visheten. Eller?

Å andra sidan talar vi om garanti mot tillverkningsfel på produkten i ett år. Dels kan du kanske fråga dig hur stor sannoliheten (eller risken) är att du får en produkt med tillverkningsfel. Jag skulle gissa att Canons felprocent är ganska liten. Och om det trots allt bevisligen skulle vara tillverkningsfel på kameran, ja då kan jag inte se att Canon Sverige skulle kunna vägra ta emot den bara för att du inte har köpt den genom dom.

Ring till Canon och fråga vetja. Säg att du ska på semester till USA och eventuellt kommer att köpa lite fotoprylar. Fråga vad som gäller.

Hur funkar det där Access USA egentligen (klicka på länken International Shipping uppe i högra hörnet). Har aldrig hört talas om nåt liknande. Om det nu finns och funkar bra så borde man ju kunna komma runt leveranspolicyn hos alla US-only-företag. Låter onekligen liiite skumt.

Annars kan jag tipsa om www.bhphotovideo.com. Har inte postorderhandlat där själv men dom verkar seriösa och bra. Ligger dessutom på östkusten.

/J

Ok, om jag har fattat det rätt så beställer du som vanligt och betalar för prylarna i förhand. Sedan skickas dom till en adress i Florida som ägs av företaget Access USA, som åtminstone jag aldrig har hört talas om. Där packas det om, dom erbjuder sig till och med att ändra tulldeklarationen, hur lagligt det nu är, och sedan skickas det till dig.

Notera att medlemskapet i Access USA, som gäller ett år, kostar dig omkring 1500 SEK. Därtill kommer porto från fotoföretaget till Access USA, porto därifrån och till dig, moms, tull, plus alla andra vagt definierade avgifter som KAN uppkomma (typ, enligt avtalet).

Tänk dessutom på att leveransadressen ofta (om inte alltid) måste vara samma adress som innehavaren av kreditkortet du handlar med står på. Därmed förstår jag inte hur man ska kunna beställa/betala med sitt eget kreditkort över huvud taget.

Kan inte låta bli att undra vilka juridiskt bindande möjligheter du har att faktiskt tvinga Access USA att skicka beställda prylar vidare till dig. Det finns ju inga avtal för varje enskild leverans eller så. Vad händer om företaget kursar? Skulle dom t.o.m. kunna hävda att leveransen inte har kommit till dom trots att den har det? Vilka reella möjligheter har du att påverka hemifrån?

Det lär finnas nån här på 99mac som är kung på juridik. Mattan tror jag. Hör men honom.

Till en början låter det naturligtvis schyst att kunna handla ifrån företag som har en US-only-policy. Jag vet flera stycken på rak arm som jag gärna skulle vilja beställa ifrån. Men vid närmare granskning låter det varken särskilt tillförlitligt eller billigt. Det är min personliga åsikt.

Men håll oss/mig gärna uppdaterade om du ändå prövar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 11:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Ok, om jag har fattat det rätt så beställer du som vanligt och betalar för prylarna i förhand. Sedan skickas dom till en adress i Florida som ägs av företaget Access USA, som åtminstone ..... .... Men håll oss/mig gärna uppdaterade om du ändå prövar.

Håller med om att det känns lite svajji-hawaii med en egen gatuadress i Florida. Om e-handel redan kändes lite otryggt blir man inte lugnare av att ha en gatuadress i Florida som ngn slags tuch-and-go-adress. Känns som vilket elände som helst kan uppstå.

Jag ska kolla garantin med Canon.

B&H kändes som ett mycket bra alternativ till ritzcamera. Och dom har samma prisnivå. Enda haken är att kameran inte finns på lager just nu Men det lutar åt detta alternativ just nu.

Tack för ett bra tips, Johan.

Fega pojkar får aldrig köpa den fetaste kameran för "pocket money":D

De får betala genom näsblod av smockan av priset i sverige...

Kolla dollarn just nu!
Nu är det time för den som vill chansa!

/inget kapital...

Jag köpte min 10D från B&H via min flickvän som bor i New Jersey.

Jag använde hennes kontokort som är amerikanskt och skrivet på hennes bostadsadress. Jag fick uppge telefonnumret till den adressen som de verifierade att den stämde. Sist i samtalet informerade de mig att de skulle ringa upp hennes nummer och konfirmera att hon skulle beställa en 10D.

Allt gick bra och jag fick min 10D, 1 GB minne, extra batteri för 14 625 kr. På cyberphoto.se kostar exakt samma beställning drygt 23 000 kr.

Det går inte att genomföra internationella beställningar från B&H. Om du hittar en handlare som tillåter internationella beställningar så ska du komma ihåg att det blir ett 25% moms påslag genom tullen. Den slipper man bara om man använder sig av Access USA eller langare, som min flickvän.

Jag har ju postbox i USA - undrar om jag kan skicka en Nikon D100 via boxen?

I så fall köper jag en direkt - jäklar vad billigt det blev!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Det går inte att genomföra internationella beställningar från B&H. Om du hittar en handlare som tillåter internationella beställningar så ska du komma ihåg att det blir ett 25% moms påslag genom tullen. Den slipper man bara om man använder sig av Access USA eller langare, som min flickvän.

Jodå, det går att göra internationella beställningar från B&H. Portopriserna finns på www.bhphotovideo.com/FrameWork/shippingcharges.html FedEx-frakt för ett hus och en glugg med försäkring borde inte gå på mer än 500 SEK.

Momspåslaget bör man alltid räkna med, även om vissa mindre paket KAN slinka igenom (dock inte så sannolikt om värdet på paketets tulldeklaration är högt vilket det kommer att vara i det här fallet). Någon skillnad mellan att beställa direkt eller genom Access USA kan jag inte se att det skulle vara.

Enligt regelboken tillkommer tull och moms även om man köper grejerna på plats i USA och tar med dom hem på flyget. Sedan må det, om man så vill, på olika sätt vara enklare att strunta i det, men det är en annan sak.

Björnström, tyvärr är det många som inte levererar till postbox.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Jodå, det går att göra internationella beställningar från B&H. Portopriserna finns på www.bhphotovideo.com/FrameWork/shippingcharges.html FedEx-frakt för ett hus och en glugg med försäkring borde inte gå på mer än 500 SEK.

Momspåslaget bör man alltid räkna med, även om vissa mindre paket KAN slinka igenom (dock inte så sannolikt om värdet på paketets tulldeklaration är högt vilket det kommer att vara i det här fallet). Någon skillnad mellan att beställa direkt eller genom Access USA kan jag inte se att det skulle vara.

Enligt regelboken tillkommer tull och moms även om man köper grejerna på plats i USA och tar med dom hem på flyget. Sedan må det, om man så vill, på olika sätt vara enklare att strunta i det, men det är en annan sak.

Björnström, tyvärr är det många som inte levererar till postbox.

Så som jag förstått med Access USA är att de paketerar om och om man vill deklarerar om innehållet till något mycket billigare. Om tullen inte öppnar paketet och kollar så kommer man undan med mycket lägre moms...

Me bad - givetvis tillåter B&H internationella beställningar. De leverar dessutom till post boxar:

http://www.bhphotovideo.com/bnh5/controller/home?O=getpage.jsp&A=getpage&Q=ship.jsp

Lycka till Björnström, även om 10D är mer kamera för pengarna än D100!

Om man beställer från USA och tullen öppnar det blir det dyrt i alla fall. Först lägger de på tull, sen moms och därefter en expeditionsavgift för att de öppnat paketet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Annars kan jag tipsa om www.bhphotovideo.com. Har inte postorderhandlat där själv men dom verkar seriösa och bra. Ligger dessutom på östkusten.

/J

B&H är helschyssta. Har handlat en hel del där, där jag varit i NY. Ligger precis vid Madison Sq Gdn.
Förmodligen kan man även lita på deras webtjänst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-02 15:28

Nu har jag fått hit min Canon D10 med objektiv, minneskort och blixt. Köpte online från B&H i New York. Ett köpställe jag gärna återkommer till.

Lyckades pricka in den billiga dollarn för någon vecka sedan. Prislappen på kalaset blev ca 23.000 + moms. Jag har tjänat snudd på 10.000:- om jag jämför med butiken på "fina gatan".

Dessutom slipper man gå ut och handla. I stället kommer det hem en man i UPS-uniform och levererar prylarna med ett vänligt leende vid dörren

Å, vicken kamera det är. Mums.

Gratulerar!

Redogör gärna mer i detalj dina erfarenheter. Produkt, pris USA vs Sverige, frakt, hur stor del blev tull och moms. Hur lång tid tog det? Hur gick det med garantin? Etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 13:55

Här är handlingslistan:
_______________________________
1 CAE10D 1,499.95
EOS 10D, 6.3 Megapixel, Interchangeable Lens, SLR, Digital Camera

1 CA17404LEF 799.00
Zoom Super Wide Angle EF 17-40mm f/4L USM Autofocus Lens

1 CAUV77Q 29.95
77mm Haze UV-1 Glass Filter (L-39 Sharp Cut)

1 GBI1GBA 219.95
1GB IBM Microdrive CompactFlash (Type II) Memory Card with PC-Card Adapter

1 CA420EX 179.95
420EX Speedlite TTL Shoe-Mount Flash (Guide No. 138'/42 m at 105mm)

1 MAEWPDC 84.95
MACK 3-yr ext warr (pro dig cam) $1000-2000

_____________________________________________________________________
Sub Total $2,813.75
Shipping $85.50

Total payment $2,899.25
_______________________________

Den sista posten är den internationella garantin på kamerahuset - extended warranty.

För mig blev det 22625:- exkl. moms, resp. 28281:- inkl. moms som motsvaras av den avgift på 25% som tullen lägger på.

www.scandinavianphoto.se kostar detta 27868 + uv-filtret som jag inte har prisuppgift på. Gissar på 400:-. Det ger 28268 exkl. moms, 35335 inkl. moms.

Prisskillnad utan moms: 5643:-
Prisskillnad med moms: 7054:-

Nåja, "snudd på" 10.000:- kanske var att ta i. Men ändå ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 19:41

Fick det sista pappret från tullen idag. En tullsats på 3,7% läggs på totalsumman. Därefter läggs den 25%-iga momsen på.

Så avståndet till fina gatan krympte en aning. Men det blev ändå en klar defilering, tycker jag. Jag är verkligen nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 15:12

Jag funderar på att köpa en IXUS 400 från USA (den heter Powershot S400 där) via langare.

En sak jag undrar är vad som gäller ang nätdel. Den som följer med om jag handlar från USA är ju en med "USA"-kontakt. Och "kontakt"-adaptrar säljs ju inte i Sverige eftersom det finns lag på att alla nätadaptrar som kopplas in mot elnätet i Sverige måste vara märkta med svensk märkning. Däremot säljs det väl "kontakt"-adaptrar (inte nätadaptrar alltså, utan de där som fungerar som en adapter från "USA"-kontakt till svensk kontakt) vid flygplatser och utomlands.

Kort sagt; hur gör ni med nätadaptern ni som har beställt från USA?

MF

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 15:28

Jag har aldrig handlat kamera men en del musikinstrument och lite inspelningsutrustning.

För det första, om paketen skickas med UPS så läggs alltid moms och tull på priset. Köper man från en firma (nya prylar) så kan det vara värt att kolla runt en hel del och maila och se vilka som är kan tänka sig att inte gå "by the book". En firma fick jag citatet av "Ja det är nåt konstigt med vårt faktureringsprogram som gör att decimalkommat alltid hamnar ett steg till vänster när vi skickar till Europa". Bra snubbar. Man kan också be dem tulldeklarera som gåva. USPSpaket från privatpersoner har gått jättebra. FEDEX har jag använt en gång, då från en firma och det gick rätt igenom också. (FedEx är dyrt dock). Kolla med försäljaren och vilken fraktfirma!

Fler tips. Maila privat.

/A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 19:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av miguelfurst
Jag funderar på att köpa en IXUS 400 från USA (den heter Powershot S400 där) via langare.

En sak jag undrar är vad som gäller ang nätdel. Den som följer med om jag handlar från USA är ju en med "USA"-kontakt. Och "kontakt"-adaptrar säljs ju inte i Sverige eftersom det finns lag på att alla nätadaptrar som kopplas in mot elnätet i Sverige måste vara märkta med svensk märkning. Däremot säljs det väl "kontakt"-adaptrar (inte nätadaptrar alltså, utan de där som fungerar som en adapter från "USA"-kontakt till svensk kontakt) vid flygplatser och utomlands.

Kort sagt; hur gör ni med nätadaptern ni som har beställt från USA?

MF

Jag hade som tur var en extra hemma som passade. Annars är man händig och köper en svensk kontakt och skruvar lite. Det är inte svårt. Det fick jag göra när jag tog hem en espressobryggare från italien.

1
Bevaka tråden