Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mouse over - endast på en del utav bilden?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter och gör en demo utav en sajt och kan egentligen inte ett jota om kodning och sånt. Eller jo, lite, men väldigt lite!

Jag behöver därför hjälp med en sak. Jag gör hela demon i photoshop och visar upp den som html-filer, bestående utav stora bilder i tabeller. Demon är endast för internt bruk (internt inom gruppen) så det gör inget att den är på amatörnivå rent tekniskt, bortsett från viss funktionalitet. Funktionaliteten jag behöver hjälp med nu är följande:

Sidan är delad i två bilder, två rader i tabellen. Den övre raden innehåller navigeringen, ungefär som navigeringen här på 99 (under 99webb). När man lägger muspekaren över en länk i navigationen vill jag att det ska komma fram en liten bubbla som utvecklar möjligheterna; se bild.

Alla bilder finns så alternativen jag känner till skulle väl vara någon form av mouse over där jag antingen byter ut en del av bilden när jag lägger muspekaren över t.ex "personal" eller att jag vid mouse over lägger till bubblan (som transparent png eller gif). Men jag har ingen aning, alls, om hur jag ska göra!

Skulle ni vilja hjälpa mig?

MVH Henke

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-04 15:50

Du ska använda dig av "segmentering" där du skapar klickbara segment av bilden.
Sen lägger du mousseover funktionen till det segment du har skapat.

Nu var det ett tag sen jag själv skapade sådana, så jag ska inte gå in på detaljer i processen... = )

Men det finner du säkert ut av...

finns det inget program där man kan göra gif bilder med mouse over funktion??

1
Bevaka tråden