Nu är pippin förbannad. Utöver att det är nästan 30 grader varmt inomhus och ännu varmare utomhus och att jag håller på att förgås av det, så har jag fått problem med mina instrument. Häromdagen började jag på en ny låt och tänkte fortsätta nu. Jag startade alla maskinerna och efter det startade jag Logic, precis som jag gjort tusentals gånger innan. Jag fick upp ett meddelande om att Logic inte kunde hitta någon PC AV-drivare, men det struntade jag i. Det får jag lösa senare och det fungerade bra förra gången trots detta.
Det började med att min Wavestation inte gav ett enda ljud ifrån sig. Den var helt låst! Jag startade om den, det stod KORG i displayen. Det stod KORG i displayen, Det stod KORG i displayen. Och det stod fortfarande KORG i displayen. Det hände inget när jag tryckte på knapparna. Det hördes inga ljud heller. Omstart. Omstart igen. Ännu en omstart. Nu fick jag upp ett slumpmässigt valt ljud men det gick inte spela. Jag drog ur alla MIDI-kablar till den och konstaterade att den bootade utmärkt då. Dessvärre hade den blåst hela RAM-banken och den har jag ingen backup på. Jag får skylla mig själv där eftersom jag flera gånger tänkt göra en MIDI-dump av alla ljud.
Nu kunde jag konstatera att allt var tokfel. Så fort jag petade på en tangent på masterklaveret sorjade det spottas ut en massa MIDI-data och transportbaren i Logic blev helt tokig. Dessa data resulterade i att min Wavestation fick minnet raderat! Programmet blev segt som sirap och jag kunde inte ens spela in någon MIDI-data för analys. Mina syntar skrek, tutade och lät som en korsning mellan aphus, kalkonfarm och systemfel.
Det kunde omöjligt vara någon MIDI-koppling som var fel eftersom det fungerade tidigare i veckan och jag hade inte ändrat något. Jag har min Wavestatin kopplad så att jag via MIDI-switchen kan använda den som masterklaver. Det fungerade utmärkt. Detta borde innebära att felet satt i det andra masterklaveret - Yamaha EX7. Jag stängde av alla andra syntar och hade bara igång EX7:an och dess koppling till Logic. Programmet fick totalt jäkla tokspel så fort jag petade på en tangent.
I skrivande stund:
Nu är endast EX7:an inkopplad till datorn. Den funkar utmärkt ända tills jag startar Logic. Då börjar transportbaren hoppa i tempo och EX7:an ballar ur och nästan låser sig. Jag skall prova att byta kablar. Men jag tror inte att det är det som är fel heller får det funkade ju med Wågstationen. Jag skall prova att installera om Logic.