Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop och Dreamweaver ...LE...?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-27 23:19

Hej

Har tidigare haft stora programpaket genom företag och nu måste jag fixa program själv. Det är lite överdimensionerat för mig att ha de stora paketen, jag använder långt ifrån alla funktioner. Har dessutom begränsat med både utrymme och stålar.
Men jag har studentrabatt om det kan hjälpa.

Det är Photoshop och Dreamweaver jag är intresserad av. Ev. indesign men det är inte så viktigt. Finns dessa i nån slags light version eller har ni förslag på bra alternativ.
Det får ju inte va stopp i självklara funktioner som att kunna skriva ut, ladda upp filer, konvertera osv. Däremot behöver de inte ha varenda funktion och massa mallar och tilläggsprylar.
iWeb och iPhoto är dock aldeles för enkla. Nåt mellanting hade varit bra. Tips.?

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-27 23:42

Studentversionen är väldigt prisvärt.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 00:01

Photoshop Elements är inte så dålig - klarar mer än vardagsredigering. Finns som trial (skulle tro 30 dagar) så du kan ju kolla om den klarar dina krav. Visst det finns andra och billigare men är du van vid Photoshop så får du en ganska lätt övergång. Här har jag för mig att det går att få studentrabatt

Dreamweaver
Kolla Frykholms Bygga About Bygga Jag uppfattar den som någonstans mellan iPhoto/Rapidweaver och GoLive/Dreamweaver. Ladda ner och testa! Gillar du den så kostar den under 100 kr
Annars finns NVU NVU som jag tycker är en bra "composer". Uppfatar den som lite närmare GoLive/Dreamweaver än Bygga men det kan vara fel. Gratis - så varför inte testa

InDesign, aj där blir det lite svårare. Kanske Scribus? scribus.net | Scribus Open Source Desktop Publishing Söker du här på forumet så finns det nog trådar som behandlar programmet. Eller ladda ner - det kostar inget!

Annars finns som sagt studentversioner av CS3:s olika paket. Tänk bara på att välja den studentversion som passar dig. Billigast får inte användas kommersiellt

Om du använder långt ifrån alla funktioner så skulle det kunna vara värt att titta på alternativen, eller är du inte intresserad?

• Medlem
  • 2008-08-04 12:41

Stort tack för tipsen

Jag har laddat ner Bygga men detta är inte i min stil. Måste nog ta och köpa mig ett dreamweaver after all.

• Medlem
  • 2008-08-04 12:43

Förresten, undrar fortfarande över Photoshop alternativ. Förr hade jag ett otal bildredigerare för det kom alltid med gratisvarianter ihop med skrivare och de var helt ok. Jag använde ändå Photoshop iofs. Nu har jag endast iPhoto och det räcker inte på långa vägar. Var kan man få tag på ett enkelt fotored-program till macbook?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 23:38

Kollade du NVU som ligger närmare Dreamweaver?

Eftersom du inte skriver vad du vill ha ut av bildredigeringsprogrammet är det svårt att föreslå men här kommer ett par (Du hittar dem t ex via versiontracker.com)
GraphicConverter, Pixelmator, Gimp, Seahore, ChocoFlop, Acorn

Photoshop alternativ:
Förutom Photoshop Elements, som redan nämnts, så rekommenderar jag Pixelmator. Det är ett snabbt, snyggt, elegant program som är väldigt välfungerande.
Pixelmator

Ett annat program, som dock lider av ett visst Linux-utseende, men som faktiskt är ännu mer kraftfullt och i många fall är i klass med Photoshop, det är PhotoLine.
Dessvärre är det inte helt stabilt tycker jag, men det kanske är min dator...
PhotoLine: Image Processing

Dreamweaver alternativ:
Kompozer, en buggfriare NVU. Gratis!
KompoZer - Easy web authoring

RapidWeaver. Snyggt, smart, trevligt, lågt pris.
RapidWeaver - Powerful Web Design Software for Mac OS X

InDesign alternativ:
Självfallet iCalamus. Det finns inget annat som är proffsigt, smart, Macigt och väldigt trevligt. Utvecklat av proffs för proffs. Ligger på 129 Euro och det är ju fikapengar jämfört med InDesign. (89 Euro för studentlicens). Särskilt bra på typografi.
iCalamus.net :: :: Willkommen bei iCalamus! (de)

Ett "flashigare" alternativ, men som faktiskt är mer begränsat i funktionalitet (fast man får med massa clip-art och grejjer) det är Swift Publisher. Det känns dock lite för mycket "hemma-användare".
Swift Publisher - easy page layout on your Mac

Senast redigerat 2008-08-08 15:41
1
Bevaka tråden