Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha CX5M

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-07-29 22:21

Hittade en Yamaha CX5M på en loppis, har inte köpt den, går den använda till något idag? Priset var makabra 150 kr:-)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-29 22:59

Köp! Vet dock inte varför.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-29 23:27

Tada..
The Yamaha CX5M Music Computer
CX5M FAQ
Matrixsynth: Yamaha CX5M Music Computer

Kul sak!
Kolla om det sitter ett SFG05 kort i den.
Midi in/ut + två RCA ut.
Woopa.. där har du en 4 op Yamaha FM-synth.. fast med grafiskt gränssnitt(composite ut, koppla till TV eller din composite in på eventuellt TV-kort).

Det är ju en MSX-maskin dessutom..

Java Msx Emulator <-- MSX emulator.. provspela lite i browsern..

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-29 23:58

Med rätt mjukvara funkar den som en DX7-editor också. Fast det går väl iofs att göra mycket smidigare idag. Ändå en cool burk, 2 i en liksom. MSX-maskin och FM i ett.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-30 09:16

Just ja.. DX7-editor också..

Givetvis underlättas allt om man har en cartridge med programmet på(editor.. sequencer.. osv). De kan hittas på ebay eller så tillverkar man en cartridge själv. Det ska finnas ROM-filer + schema på hur man bygger på en av länkarna.. för den hugade DIY:aren.

Den är tyvärr väldigt begränsad idag, även om man har MIDI Recorder (som var den "bästa" sequencern). Väldigt pillig om man inte har mus (som var en specialmus) och fungerar inte ihop med den inbyggda FM-synten.

Min ligger i originalkartongen i garderoben, driftades senast på 90-talet

Har letat runt efter en CX5M för att pilla med rösterna på min tx816.

Någon som är sugen på att bli av med en? Jag börjar bli rätt desperat och får inte det inte att fungera när jag ska ladda över patcher med windows media player.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-28 22:09

Patcher med Windows Media Player? Är det här ljugtråden eller?

Du bör använda MIDIOX. Exempelvis.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 22:19

Vilken delikat maskin .D

Jamen vafan jag läste en guide där det stog att det skulle funka. Får prova midiox.

1
Bevaka tråden