Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jämföra css-filer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och modifierar css-filer som ändrar utseendet på några webbplatser jag har. Mina kunskaper i css är inte så djupgående och aktuella men jag klarar att ändra som jag vill. Ibland när det blir svårt använder jag programmet cssedit som ganska enkelt ändrar som jag vill. När jag fått en css-fil som ger det utseende jag vill ha jämför jag med originalfilen för att dokumentera ändringarna.

Filerna det handlar om styr utseendet på diskussionsforum i bbPress. Jag har tre olika sådana påOm enkel webbplats, Astolf Forum och Görans Digitaltips Forum De likartad struktur men olika färgskalor.

Vilket är det enklaste sättet att jämföra två css-filer? Jag använder oftast Smultron eller Cssedit för att att göra ändringarna men hittar inget enkelt sätt i dem att jämföra filer. Tacksam för tips!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-07-31 10:43

diff fil1 fil2 i terminalen

skriv man diff i terminalen för att få mer information.

Det är kanske något?

Ursprungligen av psil:

diff fil1 fil2 i terminalen

skriv man diff i terminalen för att få mer information.

Det är kanske något?

Tack för förslaget. Jag har inte tidigare använt terminalen och vill helst göra på något annat sätt. Andra idéer ?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-07-31 11:41

Jag vet tyvärr inget grafiskt program för att jämföra filer, kanske finns något grafiskt gränsnitt till diff, återkommer om jag hittar något.

BBEdit (nedlagt) men du kanske har det kvar? Textwrangler (samma företag), Word. Alla dessa kan göra detta.

Edit: BBEdit är inte nedlagt, det är gratisversionen av BBEdit som är nedlagd.

Senast redigerat 2008-07-31 12:26
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-31 12:16

goranlin, jag säger inte att detta gäller dig, men många har en ogrundad rädsla för just terminalen. Den är egentligen inte konstigare än något annat program, och risken att förstöra nåt är inte heller större. Om man så bara skaffar sig minimala kunskaper om den tycker jag att förståelsen för OS X växer nåt enormt. Med det sagt föredrar även jag grafiska GUIn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-04 19:53
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-04 22:30

Om du har developer tools installerat kan du använda filemerge som finns under /Developer/Applications/Utilities/

thomas

1
Bevaka tråden