Hej,
har börjat fundera på att skaffa en laptop med mjukvarusynth som komplement till min liverigg, men har ingen aning om vilka prylar jag behöver skaffa och hur mycket jag måste vara beredd på att hosta upp pengamässigt. Hoppas kunna få lite klarhet här!
I nuläget utgår jag ifrån min Roland VR-760, med denna klara jag det mesta i "bröd o smör" väg och den är ofta enda instrument med ut. Bra EPs, orgel osv. Ibland räcker det dock inte med enbart VR-760n, utan jag äger också en Alesis Micron och Roland Fantom XR (modul) som komplement. Är dock inte 100% nöjd med de två sistnämnda. Visst funkar det ok och jobbet blir gjort, men jag tycker nog helt inte att de låter tillräckligt bra eller är särskilt inspirerande att musicera med. Därför är jag ute efter att försöka hitta en annan lösning och har börjat fundera kring midicontroller + laptop.
Min erfarenhet av musik och datorer har hittils varit i studio/inspelningsmiljö, aldrig som liveinstrument. Så jag skall försöka stolpa upp mina frågor så att det blir enkelt att svara på:
1. Vilken typ av midicontroller (61 tang hade varit idealt), laptop och ljudkort skall jag inrikta mig på?
2. Vad behöver jag för mjukvara? Jag är ute efter en "allroundsynth" som låter bra! Jag behöver inte kunna köra loopar, sequensa eller liknande. Inte nödvändigtvis "liveratta" mer än kanske lite filtersvep eller så från midicontrollern. Tänker mig att jag förbereder patcherna hemma och sen går ut och kör.
Tack för svar och idéer på förhand,
/M