Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dela internet

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-03-09 14:36

hellå! Jag undrar hur man låter sin pb 1400 med OS 8.6 dela internetuppkoplingen med iMac, 10.2.4. iMacen är uppkopplad med airport och en korsad kabel löper från iMac till PB. Vlka inställningar ska man göra i 8.6? Jag får inte igång den hur jag än trycker ocj knappar... Det ska ju tydligen vara en baggis mellan 10.2.4 och win 98-XP så då borde väl 8.6 klara biffen?!

edit: påminnn via e-post

[ 09. mars 2003, 15:33: Meddelandet ändrat av: Baron ]

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-10 08:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
hellå! Jag undrar hur man låter sin pb 1400 med OS 8.6 dela internetuppkoplingen med iMac, 10.2.4. iMacen är uppkopplad med airport och en korsad kabel löper från iMac till PB. Vlka inställningar ska man göra i 8.6? Jag får inte igång den hur jag än trycker ocj knappar... Det ska ju tydligen vara en baggis mellan 10.2.4 och win 98-XP så då borde väl 8.6 klara biffen?!

edit: påminnn via e-post

Hmm... om jag har förstått det rätt vill du ha internetanslutningen till din Powerbook och sedan dela den med din iMac därifrån?
Då behöver du 2 nätverkskort i Powerbooken, samt programvara för routing, tex
IPNetRouter.
Dock är det ganska dyrt tror jag, och det verkar vara en lite osmidig lösning att låta Powerbooken vara router, varför inte tvärtom?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-03-10 08:21

Om det är iMacen som ska agera router..
Kolla i "Systeminställninigar" på iMacen, under "Fildelning" ska du ha en flik som heter "Internet". Där finns "Internetdelning".

Prova det.

[ 10. mars 2003, 08:23: Meddelandet ändrat av: Creops ]

  • Medlem
  • 2003-03-10 09:13

Så här: jag har en trådlös bredbandsuppkoppling från en basstaation till min imac. Från den har jag dragit en korsad kabel till en pb med pcmcia-nätverkskort. dessa två kunde kommunicera (innan fildelningen pajade). Jag vill att pb;n ska kunna komma ut på internet via imac:en. jag har testat vederbörliga inställningar på imacen i systeminsst/fildelning/internet och det går att ställa in utan att jag får några felmedd. På pb:n vat jag inte vilka inställningar jag ska göra. Jag lärde mig aldrig nätverksinställningar i 8.6 eler 9 så jag vet inte alls hur jag ska göra. PBns nätverksnavigation hittar inte imacen trots att jag knappar in ipnummer och annan info jag trodde var relevant. Jag har försökt med allt jag trodde skulle fungera och en del jag inte trodde skulle fungera bara för att testa. Det funerade inte heller...
Vad är detta? Det är ju för bövelen två macar det handlar om!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-03-10 10:15

Jag tror att du gör det för svårt för dej.
Om jag kommer ihåg rätt skå ska du först gå in i AppleTalk och ställa in "EtherNet" där, sen ska du in i "Tcp/Ip" och välja "EtherNet" och "DHCP". Så ska den fixa resten själv.

  • Medlem
  • 2003-03-10 10:56

nej, det fungerar inte. kan man se i 8.6 om man har kontakt eller inte? Eller måste man testa med en browser eller annan tcp/ip-app tex?

Jag har precis samma problem. Internet kommer via airport och jag vill dela ut det på ethernet (via ethernet-nav och localtalk-brygga). Sagt och gjort men powerbooken får ingen adress. Jag undrar om D-link 713 i mitt fall inte tillåter det. Sedan har jag samma problem som Baron. Tidigare i OS X så kunde jag med lätthet fildela från 10an till de gamla burkarna, mensedan någon uppdatering så har jag bara lyckats åt andra hållet.
´snus som arbetar vidare med problemet för ingenstans står det att det inte går.

  • Medlem
  • 2003-03-10 11:21

skönt att höra att man inte är ensam med att sslita sitt hår.

Men jag tycker det är konstigt att det går mellan os 10.2 och windows men inte mellan olika generationers macar. Men min fildening säckkade ihop innan jag installerade 10.2 så jag kan inte skykle på det i det här fallet. jag ska installera om systemet iaf tror jag (på pb:n).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-03-10 12:55

Försök först att få vanlig fildelning att fungera, om det inte gör det är det oftast en indikation på att något annat är fel. typ trasig kabel eller glapp eller systemfel...

  • Medlem
  • 2003-03-10 13:01

det kan förstås vara kabeln, men det som talar emot är att datorn säger ifrån redan vid start att fildelning inte kunde sättas på.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-03-10 13:32

AHa! det felet kommer jag ihåg! Hade jag ofta, men vad tusan det var för fel har jag totalt glömt bort.

Kolla om du inte har någon skadad systemfil, eller stängt av något tillägg i "Tilläggskontroll".

Eller installera om PBn, för det är väl den som säger det?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-10 14:50

jag delar från min powermac till (beroende vad jag behöver just då) en PM G3 desktop med os 9, en annn likadan dator fast me linux eller en PC med win2k pro..

såtter på internetdelning i os 10.2.4 sen har kan en ethernet kabel till dom andra, tänk dock på att äldre datorer inte känner av om det är en korsad eller inte, så du måste ha "rätt" sladd...

på dom andra datorerna har jag satt på Internet via Ethernet med DHCP

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-10 14:50

jag delar från min powermac till (beroende vad jag behöver just då) en PM G3 desktop med os 9, en annn likadan dator fast me linux eller en PC med win2k pro..

såtter på internetdelning i os 10.2.4 sen har kan en ethernet kabel till dom andra, tänk dock på att äldre datorer inte känner av om det är en korsad eller inte, så du måste ha "rätt" sladd...

på dom andra datorerna har jag satt på Internet via Ethernet med DHCP

  • Medlem
  • 2003-03-11 14:17

fungerar inte. Nu har jag gått tillbaka till 8.5 men det fungerar inte iaf. Den som har 8.5-6 mot en 10.2 får gärna beskriva sina inställningar in i minsta detalj så att jag kan testa och förhoppningsvis hitta felet.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-11 14:33

Jag har inte testat själv, men vad jag tror du behöver göra är detta:
Aktivera internetdelningen på iMacen med 10.2. Se till att tilldela nätverkskortet i iMacen en IP-adress, text 192.168.0.1, samt nätmask 255.255.255.0.
På datorn med OS8 så ställer du sedan in TCP/IP manuellt, med IP-adress 192.168.0.2, nätmask 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1 och dns det du fått från din internetleverantör (10.0.0.1 om du har telia).
Så borde det funka.
Men som sagt, jag har inte testat själv.

Har du kollat att ethernetporten inte är avaktiverad under nätverksinställningarna? Jag upptäckte nämligen att det hindrade delning vid ett tillfälle.

Systeminställningar -> Nätverk -> Visa: -> Nätverksportinställningar. Kolla så att det finns ett kryss bredvid Ethernet.

  • Medlem
  • 2003-03-12 11:11

umph... Från tretiden i går em till midnatt satt jag utan internetuppkoppling så jag kunde inte svara er att era tips inte fungerade. Däremot upptäckte jag i dag att det var PB:n som ströp kontakten med omvärlden. Jag har lyckats upprätta kontakt mellan PB och iMac, men så fort jag kopplar in kabeln - det räcker att kabeln är fysikt kopplad mellan burkarna, utan kommunikation - så upphör all kontakt iMac har med omvärlden (via Airport).
¿Que?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-12 12:40

Jo, vilket IP-nummer får du av AirPort-basstationen?
I många fall får du 192.168.0.x, men detta kommer att kollidera med den IP-serie som OSX använder i sin internetdelning. Om du har 192.168.0.2 på ditt AirPort-kort och slår på internetdelningen så kommer ditt ethernetkort att få 192.168.0.1 och då kan man inte routa mellan dessa nät, för de är ju samma!
Om du inte vet vilka IP-serier som används, starta terminalen och skriv ifconfig -a så får du se.
Om både en0 (ethernet) och en1 (airport) har 192.168.0.x så funkar det inte, då måste du få din basstation att använda ett annat nät, t.ex. 192.168.1.x

  • Medlem
  • 2003-03-12 12:57

nej, jag är inte uppkopplad mot en airportbasstation utan nåt annat, oklart vad, antagligen en Lucentpryl. Den sitter på ett vattentorn 500 meter hemifrån och levererar "bredband" till mig och ett okänt antal grannar. Hur som helst är ipnumret inte i närheten av 192.168.0.x, utan ett manuellt inställt 194.23.118.141.

edit: förtydligande

[ 12. mars 2003, 13:17: Meddelandet ändrat av: Baron ]

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-12 15:37

Kan det vara att det är nåt konstigt med kabeln mellan imacen och powerbooken?
Att den är glapp, trasig, rak när den borde vara korsad osv?

  • Medlem
  • 2003-03-12 15:48

nej, då borde inte den vanliga fildelningen fungera så som den faktiskt gör, efter sju sorger och åtta bedrövelser. Jag har ett i övrigt fungerande "nätverk" mellan de två, när sladden är i alltså.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-12 16:56

Okej! Men då: har du startat internetdelning på imaccen och sett till att det ser rätt ut där, dvs det står att du delar din internetkoppling på airport via ethernet?
Sen, ställ in PB:n på DHCP, det är allt som skall behövas. Om inte PB:n får en IP är något konstigt med den.

  • Medlem
  • 2003-03-12 17:20

jaha... internetdelningen är jag säker på är rätt inställd. jag är tämligen säker på att jag har gjort dhcpinst rätt oxå några gånger, men jag gör ett nytt försök. I morgon. Nu sitter jag på jobbet och kommer hem vid halv tolv-rycket i natt. Då är det lika bra att vänta... Stånk
men tack!

edit: förtydligande

[ 12. mars 2003, 17:22: Meddelandet ändrat av: Baron ]

Det kanske går åt helvete om man lierar sig med liemannen?

  • Medlem
  • 2003-03-12 21:15

Det är en snäll lieman. Han kommer från Nollberga.
Och för att lämna tråden för en kort sekund så tror jag att jag hellre möter liemannen till slut än att jag inte gör det...

  • Medlem
  • 2003-03-13 12:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Okej! Men då: har du startat internetdelning på imaccen och sett till att det ser rätt ut där, dvs det står att du delar din internetkoppling på airport via ethernet?
Sen, ställ in PB:n på DHCP, det är allt som skall behövas. Om inte PB:n får en IP är något konstigt med den.

nej nej nej... eller jag menar ja ja ja, jag har gjort det där, men det blir samma resultat hur jag än gör. iMacen tappar kontakten med omvärlden så fort kabeln åker i. Samma oavsett hur PB:n är inställd, med eller utan appletalk, med eller utan fildelning, manuell eller DHCP i TCP/IP...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-16 23:22

Okej, nästa test:

Stäng av internetdelningen på iMaccen.
Ge Ethernetten på iMaccen 192.168.1.1/255.255.255.0
och 192.168.1.2/255.255.255.0 på PB:n

Öppna ett Terminalfönster på iMaccen, skriv: ping 192.168.1.2
Om det inte funkar:

Har du möjlighet att prova med några andra datorer så du vet att kabeln är hel? (du använder en korsad, ja?)

Kan du låna en hub eller switch och 2 raka kablar och se att du får ovanstående att funka. Så länge du inte kan lyckas med det så är det ingen idé att gå vidare.

Om du får kontakt, se då till att AppleTalk är på på Ethernet på _båda_ datorerna (man kan bara ha AppleTalk på ena interfacet på iMaccen, och Ethernet är bäst för dig, det är ju på den sidan du vill dela). Prova att ansluta till iMaccen från PB:n. Om den inte dyker upp i väljaren så klickar du "serverns ip-adress" och skriver in 192.168.1.1

Om detta funkar, så återkom så ska vi se...

  • Medlem
  • 2003-03-17 12:08

OK. Jag stängde av internetdelning och pingade (med en korsad kabel) efter att ha kringlat K, och fick följande resultat.

Last login: Mon Mar 17 11:41:54 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[Barons-dator:~] per% ping 192.168.1.2
PING 192.168.1.2 (192.168.1.2): 56 data bytes
ping: sendto: Host is down
ping: wrote 192.168.1.2 64 chars, ret=-1
ping: sendto: Host is down

(...20 till 30 ggr och sedan)

ping: sendto: Host is down
ping: wrote 192.168.1.2 64 chars, ret=-1
64 bytes from 192.168.1.2: icmp_seq=1 ttl=255 time=18898 ms
64 bytes from 192.168.1.2: icmp_seq=20 ttl=255 time=2.768 ms
64 bytes from 192.168.1.2: icmp_seq=21 ttl=255 time=3.662 ms
64 bytes from 192.168.1.2: icmp_seq=22 ttl=255 time=3.492 ms

(...och så vidare >100 ggr)

Om jag försökte pinga utan att ha upprättat kontakt (anslut till server) så fick jag ingen reaktion alls

Och nu får jag nya fel... Stånk! jag har anslutit till PB:n och kan öppna mappar och titta på dokument etc, men kan kan inte utan problem ansluta åt andra hållet, vilket jag inte haft problem med på ett tag. När jag försöker titta på nätverk i Nätverksnavigation på PB:n får jag följande felmedd:

(I/O-fel.) "-1072"

med parenteser och allt. Men det går att komma runt om man ansluter till server (iMacen) från PB:n i samma nätverksnavigation genom att knappa in ipnummer manuellt!
Och när båda datorerna är anslutna till varandra blir pingresultatet följande

Last login: Mon Mar 17 11:50:31 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[Barons-dator:~] per% ping 192.168.1.2
PING 192.168.1.2 (192.168.1.2): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.2: icmp_seq=0 ttl=255 time=13.94 ms
64 bytes from 192.168.1.2: icmp_seq=1 ttl=255 time=2.875 ms
64 bytes from 192.168.1.2: icmp_seq=2 ttl=255 time=2.9 ms
etc

Under hela tiden kabeln var inkopplad rent fysiskt hade jag ingen kontakt med Airportnätverket.

Skulle det fortfarande ge något att låna en hubb med raka kablar? Jag vet inte om jag har den möjligheten.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-18 22:06

Det verkar som du har allvarliga problem i nätkortet på 1400:an. Det kan vara dongeln som har gått kass, det kan vara drivrutinen. Det kan också vara sladden (eller i hemskaste fall kortet i iMaccen, men det är otroligt).

Ja, jag tror att prova med 2 raka kablar i en hub är nästa steg. Det kan ju som sagt vara problem med sladden, alternativt att det blir problem när iMaccen försöker använda 100Mbit och 1400:an 10Mbit (för jag antar att du inte har ett 100Mbit på 1400:an?). Att det blir strul när man har 2 olika hastigheter som försöker förhandla med varandra är känt.

Alltså: låna en huv och 2 raka sladdar och prova detta igen. Paketen skall komma tillbaka omeldelbart, inte mer än ett par ms i tid.

  • Medlem
  • 2003-03-19 11:30

suck... Men hur kan det komma sig att det går så bra att kommunicera mellan datorerna så länge jag inte blandar in Airport? Jag får det inte att gå ihop. Men jag saknar iofs djupare kunskaper om dylikt.

Bollman skrev:
Alltså: låna en huv och 2 raka sladdar och prova detta igen. Paketen skall komma tillbaka omeldelbart, inte mer än ett par ms i tid.

Det var oftast bara första pinget som tog runt 20 ms. Sedan tog de följande pingen bara några ms, om det gör någon skillnad.
Får försöka låna en hub och kablar. Hoppas nån på jobbet kan greja det. Hubbar är väl plattformsoberoende?

Tack för all tid och tålamod ni har med mig!

Bevaka tråden