Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt på högvarv i Mac Minin

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-04 09:58

Hej,
kom just tillbaka från semestern till jobbet. Här har vi en Mac Mini där strömsladden tydligen varit utryckt under semestern. När vi pluggade in den satte direkt fläkten igång på högvarv (utan att datorn ens var på).

Har kollat runt på forum och fick ett tips från apple att:

Pressing the power button on the back while reconnecting the power supply is the wrong procedure for an Intel system. Follow the SMC reset procedure below.

To reset the SMC on an Intel mini:
-From the Apple menu, choose Shut Down (or if the computer is not responding, hold the power button until it turns off).
-Unplug all cables from the computer, including the power cord and any display cables.
-Wait at least 15 seconds.
-Plug the power cord back in, making sure the power button is not being pressed at the time.
-Then reconnect your keyboard and mouse to the computer.
-Press the power button on the back to start up your computer.

Detta funkade inte. Såg någonstans att man kan zappa pram och att det kan hjälpa(?), riskerar jag något då och hur gör jag?

Väldigt tacksam för hjälp. Datorn är en 2Ghz Intel Core 2 Duo Mac Mini på 10.4

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-04 14:18

Nej, zappa på du. Det är några inställningar som kan försvinna, men inget som du kommer sakna. Men innan du gör det så skulle jag köra igång den (om det går) och starta skivverktyg. Reparera skivbehörigheter. En eller två gånger. Starta om. (Det här fungerar på min G5:a, fråga inte varför...)
Om du inte kan starta datorn så zappar du PRAM.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-04 14:51

tack!
hmm men nu hittar jag inte hur jag zappar pram på mac minin, har du eller nån koll?

Och SMC är inte samma som zappa pram?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-04 15:21
Ursprungligen av carpark:

tack!
hmm men nu hittar jag inte hur jag zappar pram på mac minin, har du eller nån koll?

Och SMC är inte samma som zappa pram?

Nej.
Läs här om PRAM.
GUIDE: Zap PRAM, Repair Permissions, & run FSCK - Mac Forums

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-04 15:25
Ursprungligen av carpark:

Detta funkade inte.

Gjorde du rätt?
Problem med fläktar efter reset av SMC - MacWorld Forum - allt om Mac och iPod

• Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-04 15:55

jepp gjorde rätt... fläktarna förändrades ingenting. Lika illa som förut...ska testa zappa nu! tack!

• Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-04 16:11

zappa funkade inte! damnit

1
Bevaka tråden