- Massebasse
- Medlem ●
- Växjö
Är det fler än jag som haft stora problem med Telias ADSL det senaste dygnet? Det som händer är att ICQ, mail och HTTP-trafik lägger ner under kortare perioder (typ 10 minuter). Dessa avbrott har kommit 1-3 ggr per timme.Linan är inte helt död för jag har haft en FTP-uppkoppling igång hela tiden ... Jag tänkte först att det var något lokalt hos mig men sen läste jag ett inlägg på vcw.se om en i Landskrona som klagade på att hans ADSL la ner i går kväll. Jag sitter i Växjö.
Även med ADSL arrangerad av BoNet har det varit störningar under de senaste dygnen. För ovanlighetens skull, får jag väl tillägga.
Problemen har berört ett flertal orter i hela landet. Kan det möjligen kopplas till att Sunet ska bygga ut? Eller är det ett resultat av Code Red......
[ 08-08-2001: Meddelandet ändrat av: Ronson ]
På tal om Bonet, ska eventuellt få det installerat och har en fråga:
De menar att man bara behöver en hub kopplad till deras modem för att fler datorer ska kunna dela på linan.
Hur sjutton fungerar det? Jag trodde att man åtminstone behövde en router för att kunna dela på en publik ip-adress. Har försökt få deras kundtjänst att förklara men de fattar ingenting.
Jag misstänker att det är bäst att skaffa sig en egen brandvägg också eftersom Bonet väl håller linan uppe hela tiden?
Detta har avhandlats innan här på 99mac.com. Sök efter den tråden ... men mitt stalltips är att köpa en D-Link 704. Då får du router, brandvägg (kanske inte så proffsig men tillräcklig) och en fyraportas switch i samma låda. Kostar typ 1300 -1500. Dvs ungefär samma peng som för en hub ...
Jag VILL gärna ha BoNet, jag bor i ett nybyggt område i sthlm.. döm av min förvåning när dom säger att jag tillhör en understation till telestationen och denna inte kan kopplas in..
Sedemera visar det sig att det är för få intressenter (vi har chello i området, men det suger ju)..
Dessutom känns ovan väldigt bra då jag anmälde mig i januari, då området skulle kopplas in i februari.. Därefter har jag försökt o försökt få tag i folk som kan svara.. Bonet svarar ju allt som oftast inte alls i telefonerna. Härom veckan fick jag ett mail som berättar att min anmälan inte längre är bindande pga förseningarna.. O att dom inom överskådlig framtid inte kan erbjuda mig Bonet.. GRRRRRRRRRRRRRRRR
Det finns ju också möjligheten att de inte tänkt ge en fast adress utan de har dynamiska adresser och tillåter x antal datorer på switchporten.
Så gör tex. Bredbandsbolaget i mitt område. Enda som behövs är en hub eller switch.
[ 08-08-2001: Meddelandet ändrat av: Micke W ]
Jag kor BoNet och tycker att det var skrammande enkelt att koppla upp flera datorer med konfigurationsprogrammet och mjukvaran ÍP Net router´
MVH Mattias
Har dem som ISP... Och de levererar inte abonnemang med dynamiska ip, inte i GBG iallafall. Det är ju en sak som de hänvisar rätt mycket till i deras reklam att det just är fasta ip och att det går att ha flera sådana. (Även om de lär temporärt inte ge ut mer än ett till nya kunder)
Så det är allt lite mer än kristallkulan, du...
>Micke W
Du får ursäkta mig, men det är nog rätt så otroligt att de skulle byta teknik så som läget är just nu. Eller VET du någonting eller har du egna spekulationer.
Visst, jag tog faktiskt reda på lite om dem innan jag valde dem då jag inte hade hört talas om dem tidigare
Det är väl inte frågan om att byta någon teknik!
Bonet har inte något gemensamt system. De har anpassat sig efter de orter de befinner sig i. I Umeå har man tex. samarbete med Norrnod.
Det blir svårare och svårare att få riktiga fasta IP-adresser. Dessa är begränsade av naturliga orsaker och det lär ta lite tid innan alla övergått till den nya IP standarden där det finns multum med adresser.
M.a.o. om någon säger att de bara skulle behöva en hub/switch på Bonet, så behöver det inte vara osanning.
Det är riktigt att det kan bli ont om ip innan nya standarden är helt här. Men saken är ju den att Bonet själva just rekommenderar hub/switch delningen. Ang. att de delar nät, för det gör de ju överallt mig veterligen, men de har väl ingenstans dynamiska ip? Har aldrig hört läst eller sett någonting om det,. Någon som vet? Alltid intressant att få klarhet!
Det enda som skulle skymma de fasta ip:na i min kula, om man nu skall spekulera på det viset vilket jag tycker är rätt oseriöst, är att de vill minska mängden uppsatta servrar och därmed vill ha dynamiska ip. Men som jag ser det verkar det inte finnas de tendenserna hos dem, utan snarare tvärtom. De verkar vilja ge bästa möjliga system för sina kunder. Låter ju nästan för bra, men de är ju bra för de som blivit kunder, peppar peppar...
[ 09-08-2001: Meddelandet ändrat av: Pelle T ]
Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Är det fler än jag som haft stora problem med Telias ADSL det senaste dygnet? Det som händer är att ICQ, mail och HTTP-trafik lägger ner under kortare perioder (typ 10 minuter). Dessa avbrott har kommit 1-3 ggr per timme.Linan är inte helt död för jag har haft en FTP-uppkoppling igång hela tiden....
SAMMA HÄR!!!
Kör Carracho server som ligger uppe hela tiden. Jag kan komma åt vissa adresser. T ex. så kommer jag alltid åt äpplepajs hemsida men övriga, stendött. Dags för en klago kampanj?
Massebasse skrev
... men mitt stalltips är att köpa en D-Link 704. Då får du router, brandvägg (kanske inte så proffsig men tillräcklig) och en fyraportas switch i samma låda. Kostar typ 1300 -1500. Dvs ungefär samma peng som för en hub ...
Såg att D-Link har en trådlös variant också. Ersätter den airportstationen eller måste man ha en sådan som i sin tur snackar med routern? Har någon testat och har bra erfarenheter?
Finns det förresten airportlösning för äldre stationära macar typ Blåvit G3, kanske ett pci-kort eller liknande?
Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Detta har avhandlats innan här på 99mac.com. Sök efter den tråden ... men mitt stalltips är att köpa en D-Link 704. Då får du router, brandvägg (kanske inte så proffsig men tillräcklig) och en fyraportas switch i samma låda. Kostar typ 1300 -1500. Dvs ungefär samma peng som för en hub ...
pratar du inkl eller exkl moms?
Nja.. NetGears 10/100 switch kostar typ 600 kr plus moms och då får man 4 portar + ytterligare en port som kan användas som uplink om man vill med en knapp.
Håller inte med om att det är samma pris för D-Links router och en 5 portars switch.. ganska stor prisskillnad.
Glöm inte att US Robotics och NetGear säljer DSL-routrar också...
Jag har varken D-link, Netgear eller annan router.
Jag kör en blåvit G3:a med extra nätverkskort som router. IPNetRouter som routingmjukvara. MacIC som program som ser till att inte bli nedkopplad. Funkar perfekt!
Har 5 st Macar i nätverket. Allt från 7200 till Dual G4/450 och PowerBook.
Kan rekommendera att använda en Mac med dubbla nätverkskort + IPNetRouter + MacIC som router ifall man har en Mac stående som ändå inte används.
Varning dock för PowerMac 7200. Vissa exemplar har problem med nätverkskortet. Då är lösningen 2 st PCI-kort för Ethernet och strunta i det inbyggda nätverkskortet.
Ok, jag kanske tog i lite, men "ungefär" är väl relativt?
Fördelen med en router a la D-Linken eller liknande är att man kan leasa ett IP-nummer och låta routern upprätthålla förbindelsen. Då behöver man inte ha en brummande dator på jämt.