Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hackar DivX?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När man kör DivX i VLC på min iBook så hackar det ibland under snabba sekvenser. Skall det behöva vara så?
En 266 PII PC klarar ju av det hur lätt som helst så då borde ju en 366 Mac klara det också tycker man...

  • Medlem
  • 2003-06-15 19:55

Jag har precis samma problem på min iBook 500 (256 Ram). 10.2.6

Det kan ibland bero på själva DivX'en. Har du provat med flera?

Hur snabb iBook har du?

På min 700 Mhz funkar det utan problem.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-15 20:18

Alla dom nämda maskinerna saknar altivec va? Jag tror dom flesta mac-specifika optimeringarna är gjorda för altivec.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-15 20:33

Det samma händer för mig också ibland på min 500 mhz ibook, dock ganska sällan nu sen den fick 640 mb i minne.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kent
Alla dom nämda maskinerna saknar altivec va? Jag tror dom flesta mac-specifika optimeringarna är gjorda för altivec.

Jag tror det senaste släppet på divx.com inehöll både en optimering till G3 och G4.

Har problem på en Pismo 400 med divx, varesig man kör som QT plugg, eller genom VLC eller mplayerosx. Fattar inte heller varför, "borde funka".

Någon som har testat köra under ppclinux, mplayer tex?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-15 20:54

Hm konstigt efterssom min g4/350 klarar det fint..

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-15 23:06

Hackade hos mig också Ibook 700.. men så uppgraderade jag från 128 mb ram till 256 mb till... snabb huvudräkning! nåväl.. sedan fungerade det fina fisken.

Har 384 Mb på min Pismo 400 MHz, och det rycker hejvilt ibland. Har testat att öka prioriteten på dekoderprocessen, och det har gjort det lite bättre, men fortfarande är vissa filmer osebara. Senaste osx'et.

Vore ju grymt glad om det skulle gå få att funka!

Har 192Mb i min 366 iBook...
Har kört DivX på PC PII 266/64 och 333/32 och med perfekt bildkvalitet. Trots usla grafikkort.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-15 23:51

Kan ni inte kolla vad ni har för codecar

Om det hackar under snabba sekvenser så beror det väl på att det är mycket att räkna just då och då blir ju en lite uschligare codec ändå mer påtaglig

Fast altivec är väl just för att räkna om man ropar den.
(Och har man en codec som ropar "altivec... tjoho..." men inte får svar och sedan säger "-nähä... då kör vi gamla vägen..." hela tiden så blir den ju lite ansträngd )

  • Medlem
  • 2003-06-16 00:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Har 192Mb i min 366 iBook...
Har kört DivX på PC PII 266/64 och 333/32 och med perfekt bildkvalitet. Trots usla grafikkort.

Grejen är att du inte hade XP på dem. OS X är rätt krävande (klart gränsfall att köra det på den datorn överhuvudtaget, 128MB är MINIMUM), du kan inte jämföra med Win 98.

Med det sagt, så skulle jag nog vilja påstå att du inte kan spela alla DivX-filmer med nämnda PII:or.

Lite Deja-vu i den här tråden, kanske?

Räcker det inte med att säga att divx, xvid och andra liknande codecs inte hunnit bli lika optimerade för mac/osx som för windows?

Titta bara på utvecklingen av programmet vlc så ser man att de går fort framåt. De kommer att bli bättre och bättre gissar jag.

Hmmm...
Säg det som inte är mer optimerat för Windows...;)

Jodå. Visst var det XP i 333an! Så det så! Lite segt med 32Mb minne men inte så segt som man skulle kunna tro.
Och vaddå inte kunna köra DivX på dem? Påstår du att jag ljuger?
Jag har suttit ändlösa nätter och glott på film på dem.
Konstigt nog så gick det generellt sett smidigare på 333an med XP trots mindre minne.

  • Medlem
  • 2003-06-17 00:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Jodå. Visst var det XP i 333an! Så det så! Lite segt med 32Mb minne men inte så segt som man skulle kunna tro.
Och vaddå inte kunna köra DivX på dem? Påstår du att jag ljuger?
Jag har suttit ändlösa nätter och glott på film på dem.
Konstigt nog så gick det generellt sett smidigare på 333an med XP trots mindre minne.

Det enda jag säger är att jag har erfarenheter som inte stämmer med vad du säger.

När mitt grafikkort i min Athlon 900 brände, fick jag sätta i ett gammalt PCI-kort. Och då kunde jag inte spela DivX-filmer i XP.
Min erfarenhet av XP på en 233 MMX med 64MB Ram säger mig att det är extremt plågsamt.
Min fars erfarenhet av en PIII 500 med 128MB Ram säger mig att det är på gränsen vad man ska köra XP med.

Det är min erfarenhet. Min erfarenhet är också att man inte ska köra OS X på gamla Macar heller.

OS X flyter på bra i min 366a, iaf till vardagssysslor som surfning, musik & film. Kan tänka mig att den skulle balla ur fullständigt om man försökte göra ngt mer krävande, tex Photoshop.
XP skall enl M$ inte funka överhuvudtaget om man har mindre än 128Mb men det stämmer ju inte.

För att återgå till tråden så provade jag att tanka ner QT-codecen från divx.com och köra filmerna i QT i stället.
Det flöt på betydligt bättre. Något enstaka litet hack var tionde minut bara (snabba scener).

Någon som vet hur man får fullscreen i QT?

För att spela QuickTime i fullskärm behövs tyvärr QuickTime Pro, vilket Apple vil ha $29.99 för.

Det här kanske kan funka:
http://www.monkeybreadsoftware.de/Freeware/FullscreenMoviePlayer.html

Själv skaffade jag igår senaste DivX Pro codecen. Det blev riktigt bra prestanda med den och bra bild dessutom. Kan lungt köra 2 DivX rullar samtidigt via QuickTime Player utan hack. Bättre bild än både MPlayer och VLC! (mindre kantiga "kompressionsrutor")

I och för sig har jag en G4 867 MHz... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 02:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Någon som vet hur man får fullscreen i QT? [/B]

Följande Applescript (som jag hittade här på 99mac) ger fullskärm i QT
---------------------------------
tell application "QuickTime Player"
activate

--DESSA TVÅ RADER SKALL VARA SAMMA
display dialog "Looping, true eller false?" buttons {"false", "true"} default button 2
--/DESSA TVÅ RADER SKALL VARA SAMMA


set looping to button returned of the result

--DESSA TRE RADER SKALL VARA SAMMA
set thescale to button returned of (display dialog "Storlek" buttons {"Normal", "Double", "Screen"} with icon note default button 3)
--/DESSA TRE RADER SKALL VARA SAMMA
if thescale is "Screen" then
present scale screen
else if thescale is "Double" then
present scale double
else
present scale normal
end if
end tell
---------------------------------------

Jag har vagt minne av att det funkar utan pro versionen - annars så skulle ju skriptet inte vara så meningsfullt....

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-17 06:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Jodå. Visst var det XP i 333an! Så det så! Lite segt med 32Mb minne men inte så segt som man skulle kunna tro.
Och vaddå inte kunna köra DivX på dem? Påstår du att jag ljuger?
Jag har suttit ändlösa nätter och glott på film på dem.
Konstigt nog så gick det generellt sett smidigare på 333an med XP trots mindre minne.

Jag påstår inte att du ljuger, men faktum kvarstår. Installerar man XP på en Winteldator som har mindre än 64 mb ledigt ramminne, då tvärdör installationsprogramet med hänvisning till just detta faktum.

Men lik förbannat så har jag suttit hundratals timmar och glott på film på en Compaq 333 med 32Mb Ram & XP...
Å andra sidan har jag ingen aning om hur den egentliga ägarn till datorn lyckats installera XP.
Och jag är väl medveten om att det egentligen inte skall gå.
The lord works in mysterious ways. Eller så är det djävulen som har ett finger med i spelet eftersom det är XP...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 12:21

Min erfaranhet är att 3ivx är mycket snabbare än divx.com, men förmodligen inte med lika bra bild. Senast jag provade med divx5 var det alldeles för slött på min PBG4/867.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Roth
Min erfaranhet är att 3ivx är mycket snabbare än divx.com, men förmodligen inte med lika bra bild. Senast jag provade med divx5 var det alldeles för slött på min PBG4/867.

Kan man på något vis välja i QT vilken codec som man skall använda för uppspelning, om man har flera (3ivx & divx5) att välja på?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petrus
Kan man på något vis välja i QT vilken codec som man skall använda för uppspelning, om man har flera (3ivx & divx5) att välja på?

Bra fråga.
När jag tänker efter så har jag både 3ivX och Divx installerat. Frågan är vilken som används. Kanske båda tillsammans vilket gör att det funkar extra bra!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 15:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Bra fråga.
När jag tänker efter så har jag både 3ivX och Divx installerat. Frågan är vilken som används. Kanske båda tillsammans vilket gör att det funkar extra bra!

Vad jag märkt tar 3ivx över totalt om den ligger i QuickTime-mappen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 20:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det enda jag säger är att jag har erfarenheter som inte stämmer med vad du säger.

När mitt grafikkort i min Athlon 900 brände, fick jag sätta i ett gammalt PCI-kort. Och då kunde jag inte spela DivX-filmer i XP.
Min erfarenhet av XP på en 233 MMX med 64MB Ram säger mig att det är extremt plågsamt.
Min fars erfarenhet av en PIII 500 med 128MB Ram säger mig att det är på gränsen vad man ska köra XP med.

Det är min erfarenhet. Min erfarenhet är också att man inte ska köra OS X på gamla Macar heller.

Det går att köras på äldre Macar, men den måste ha ordentligt med RAM, minst 512 MB. Samt byt gärna ut ATI 128 till snabbare grafikkort nVidia och senaste ATI.

Någon med 12" PB som har kört mkt DivX? Min flickvän tycker att vi skall ha en sådan men då måste den fixa DivX utan strul.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Någon med 12" PB som har kört mkt DivX? Min flickvän tycker att vi skall ha en sådan men då måste den fixa DivX utan strul.

Har kört ett flertal DivX och det har aldrig hackat på min PB12.
Kör VLC eller MPlayer.
Om du skall skaffa en PB12 så se till o maxa RAM till 640MB.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-27 14:43

Gränsen för hack i divx går någonstans vid 16 MB grafikminne. Jag har en iMac G3 500 med 8 MB och en med 16 MB. I övrigt 384 MB ram och 100 MHz systembuss.

På den med 8 MB hackar det, men inte på den med 16. Min iBook (vit 600 MHz) har 16 MB grafikminne, och där flyter det bra.

En PB 12" har ju 32 MB grafikminne och snabbare processor och systembuss så jag kan inte tänka mig att det skulle vara några som helst problem med den.

  • Medlem
  • 2003-07-28 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Men lik förbannat så har jag suttit hundratals timmar och glott på film på en Compaq 333 med 32Mb Ram & XP...
Å andra sidan har jag ingen aning om hur den egentliga ägarn till datorn lyckats installera XP.
Och jag är väl medveten om att det egentligen inte skall gå.
The lord works in mysterious ways. Eller så är det djävulen som har ett finger med i spelet eftersom det är XP...

Pelleman, du har inte riktiga XP Pro va? Det måste vara XP Home du kör. Dessutom är det väl inget svårt att installera XP med en massa minne för att sedan strypa minnet?

/hpe

Bevaka tråden