Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har en Blacklist för att kunna stänga ner AppStore-program

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jonathan Zdziarski, en utvecklare som när han inte skriver böcker också har kurser för poliser och andra hur man letar fram information på iPhone (bland annat visade han för ett tag sedan hur lätt man tar sig förbi kodlåset på en iPhone, ja, hm, det var ett stickspår), har i sitt grävande bland OS X Mob filer hittat något som verkar visa att Apple har en mekanism igång som gör att de kan svartlista/stänga ner program som de anser är farliga*.

https://iphone-services.apple.com/clbl/unauthorizedApps

*Farliga ja, Apple kan förstås stänga ner vilket program de vill av vilket skäl de vill, men jag utgår helt sonika från att de inte använder detta bara för att ett program inte lämpar sig i AppStore alá I AM RICH, BoxOffice eller NetShare.

och vi är förvånade...?

Jag tror rädslan för att hemska orwelska Apple kommer att stänga av program på en nyck är överdriven. Skulle gissa, precis som thevil är inne på, att Apple inte använder det för program som t.ex. NetShare. Däremot kan det nog användas om ett program innehåller trojaner, virus eller liknande.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-07 09:52

En bra funktion så länge det används på rätt sätt och jag tror att det blir svårt för Apple att missbruka detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 16:59

Ja, upptäcker man att ett program i själva verket är malware så är i alla fall jag tacksam att Apple snabbt och enkelt kan spärra det. Har svårt att se varför de skulle missbruka en sådan svartlista.

Altså jag som inte är insatt... Kan vem som helst hur som helst slänga in en app i app-store eller vad är det frågan om?

Du måste vara medlem i utvecklarprogrammet, vilket kostar 99 dollar.

  • Medlem
  • 2008-08-08 02:21

Men jag trodde apple kontrollerade alla program innan de kan laddas ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 09:12
Ursprungligen av can:

Men jag trodde apple kontrollerade alla program innan de kan laddas ner.

De har ingen möjlighet att grotta runt i källkoden, så om programmet utger sig för att göra en sak men i själva verket gör något helt annat under ytan så finns det inget sätt att ta reda på det.

Det verkar som om hela historien är baserat på ett felaktigt antagande:

So there may well be some sort of kill switch that Apple can deploy to remotely disable an app that’s already installed. But this list is not it.

Apple has no reason to hide such a configuration in a sneaky place. If it’s “tucked away in a configuration file deep inside” the Core Location framework, doesn’t it seem more likely that this list has something to do with, say, Core Location? Even the URL of the file in question hints at this:

https://iphone-services.apple.com/clbl/unauth...

An informed source at Apple confirmed to me that the “clbl” in the URL stands for “Core Location Blacklist”, and that it does just that. It is not a blacklist for disabling apps completely, but rather specifically for preventing any listed apps from accessing Core Location — an API which, for obvious privacy reasons, is covered by very strict rules in the iPhone SDK guidelines.

Läs hela: Daring Fireball: It's a Core Location Blacklist

Ja, det verkar ju vettigt.

Var inte Yelp ett av programmen som i sin första version var lite väl generösa med att berätta för övriga världen var du och din iPhone befann dig?

1
Bevaka tråden