Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån med koll på Alesis Ion...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-08 16:59

Har bara hunnit snabbtesta Alesis Ion en gång på musikaffär.

Hur är den att ratta ljud på, måste man ofta in och pillra i undermenyer (dvs. beroende av displayen)? Eller är den i princip lika direkt som exempelvis JP8000?

Hade tänkt "byta upp" min VA (AN1x) mot nånting mer lättrattat. AN1x låter iofs riktigt bra men den är ingen roligt att jobba med...

• Medlem
  • Mjölby
  • 2008-08-09 14:05

här inte testat JP men jag tycker att IONs starkaste sida är att den är så smidig att jobba med. Av någon anledning är LFOn lite bökig. Men det finns en enkel och kraftfull modmatrix.
Ganska sällan behov av djupdykning i menyer. Har haft K-station som är 10 ggr krångligare.
ION rekommenderas.

Det är den synt med absolut högst kraft/komplexitet-ratio jag någonsin stött på. Riktigt stark men hur enkel som helst att första sig på.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-09 20:05

Instämmer med sisältää. Den är väldigt direkt i sitt användande, såvida du förstår vad alla saker är och gör dvs. Jag går fortfarande och suktar efter en Ion, trots att det är helt obefogat för mig att äga en.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-09 20:43
Ursprungligen av Clase:

Instämmer med sisältää. Den är väldigt direkt i sitt användande, såvida du förstår vad alla saker är och gör dvs. Jag går fortfarande och suktar efter en Ion, trots att det är helt obefogat för mig att äga en.

Klart att Clase ska har en ION!;)
En trevlig synth även om jag sålde min, men fick längtan så jag köpte en
ny lillbrosan micron.:D

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-09 20:55

Ok, låter bra!
När måste man börja pilla med display (och undermenyer), kommer man exempelvis åt filtrets alla parametrar från panelen.

JP8000 och NordLead3 (NL3 som jag för tillfället äger) kan jag relatera till. Båda dessa två är ju rikigt roliga och lättjobbade där man i princip endast använder panelen när man gör ljud. Riktigt till den nivån kommer (väl?) inte Ion upp till.

• Medlem
  • 2008-08-10 18:00
Ursprungligen av bjorx:

Ok, låter bra!
När måste man börja pilla med display (och undermenyer), kommer man exempelvis åt filtrets alla parametrar från panelen.

Man kan säga att de vanligaste parametrarna har en egen ratt. Man kan ändra cutoff, resonans och env amount för filtren direkt, men om man vill göra något mer, tex byta filtertyp eller keyboard tracking måste man bläddra lite i menyerna. Fast det är inte direkt krångligt ändå. Det jag tycker är mest bökigt är modulationsmatrisen som kräver en massa bläddrande fram och tillbaka.

Näe, inget kan mäta sig mot en JP-8000.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-12 01:49

Modulationsmatrisen är dock sjukt kompetent när det gäller både antalet styrsignaler som parametrar som går att modulera. Det är grejen som lockar med Ion för mig.

Peo: Jag nöjer mig med en expanderad Nördmodular än så länge. Har inte tröttnat på soundet än, och jag lär inte göra det heller, då det är väldigt användbart i gitarrbaserad musik.

Gjorde ett liknande byte (även om An1x:en står kvar i en hörna fortfarande - knappt lönt att sälja). Tycker väl att modmatrisen är lite bökig, men vet inte hur det skulle kunna göras enklare. VA-ljudet är definitivt 10+ år bättre (har hört många studiorävar kasta lovord över Ion, särskilt efter prisdumpningen när de slutade tillverkas). Chassit och rattarna är ljusår bättre än den sköra plasten i sena 90tals-Yamaha:n.

/Stefan

1
Bevaka tråden