Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EasyResearch Scandinavia skickar spam, spam, spam

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick följande mail från Easyresearch Scandinavia som troligen utför en undersökning åt Canvisa Consulting AB. Så har jag uppfattat mailet iallafall:

Citat:

Hej,

Du har tillsammans med 2000 andra småföretagare, runt om i Sverige, blivit utvald att medverka i denna webbundersökning gällande småföretagare och deras bankrelationer.

Genom din medverkan bidrar du till insikter för att skapa en bättre företagsbank och skänker dessutom 25kr till Röda Korset. Vi vill gärna ha din åsikt i frågan.

Vi ber dig därför svara på några frågor i länken nedan, det tar ca 10 minuter.

Stort tack för din medverkan!

Jättekul att bli utvald men jag har ingen lust att delta i deras undersökning. Däremot undrar jag hur dom hittat oss och varför dom mailar till mac.se helpdesk. Är vi verkligen utvalda eller är det bara spam?

Vi använder aldrig den mac.se adressen i några sammanhang och därför måste den hamnat i deras utskick ofrivilligt.

Jag slänger mailet.

Nu får jag påminnelser varje vecka! Jag har slängt mailen men nu när jag fick fjärde påminnelsen med rubriken "Påminnelse: Morgondagens företagsbank" så tröttnar jag.

Hur många måste inte bli vansinniga på detta?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-11 10:52

Strider inte detta mot de regler som reklambranschen tagit fram runt reklam via e-post?

Minnet kanske sviker mig men ska du skicka reklam till ett företag så ska du ha ett affärsmässigt förhållande till dem - i annat fall är det spam.

Sen är det ju en annan fråga vart det ska anmälas men det kanske någon annan kan reda ut.

Själv skickar jag alltid tillbaka svensk spam med svaret att enligt företagets policy så gör vi aldrig affärer med företag som använder spam som reklammetod. Jag tackar, artigt, för deras visade intresse och berättar att deras namn/adress och övriga uppgifter nu finns på vår interna Svarta Lista.

Detta är vad Konsumentverket skriver om saken...

Citat:

Det är förbjudet att skicka e-postreklam som inte är beställd. Om du vill anmäla sådan reklam, gå till "Här anmäler du".

Lagen gäller inte all "spam", utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap får man däremot skicka. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, SMS, MMS och automatiska uppringningar.

Varning! En del "spam" kan innehålla virus. Släng det utan att öppna, om du tycker att ett obekant e-postmeddelande verkar misstänkt.

Senast granskad: 2004-03-29

...samt....

Citat:

Du kan inte anmäla e-postreklam som inte är beställd om
reklamen riktar sig till ett handelsbolag, aktiebolag eller annan juridisk person.

Konsumentverket kan bara behandla din anmälan om
du har fått reklamen som privatperson eller enskild firma.
du antingen aldrig tidigare har köpt något från företaget eller, om du har varit kund hos företaget, aktivt har tackat nej till fortsatt reklam eller annan kontakt via e-post.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-11 15:40

Ah, ok - då har man lärt sig något nytt - idag också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 16:37

Meh, jag tror att dom skrev om det där i nya marknadsföringslagen, men är inte säker

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-12 09:27
Ursprungligen av Tangen:

Meh, jag tror att dom skrev om det där i nya marknadsföringslagen, men är inte säker

Jag har något svagt minne av detsamma.

Ursprungligen av Tangen:

Efter en snabbtitt så ser det ut att som att det gjorts justeringar/kompletteringar. Det lilla jag läste avskräckte mig dock att fortsätta, minst sagt torra lagtexter deluxe Om det finns någon som känner sig manad att grotta vidare i detta, posta gärna en sammanfattning här.

Ny marknadsföringslag

Hade jag bara fått ett mail så hade det inte varit en stor grej. Men att få en mail märkt påminnelse varje vecka är lite jobbigt om det sker i en månads tid. Vem vet - jag kanske får ett till på måndag nästa vecka?

Kör en google sökning på "EasyResearch Scandinavia" idag vetja!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 10:30

Obeställd Reklam
paragraf 19 och 20

När det gäller privatpersoner så är det samma som tidigare, dvs att mottagaren ska ha godkänt att ta emot.

När det gäller företag

Citat:

Vid marknadsföring med elektronisk post ska meddelandet alltid innehålla en giltig adress till vilken mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra. Detta gäller även vid marknadsföring till en juridisk person

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-12 12:34

Dåsårå - då kan man vackert be dem ta sin reklam och ...

1
Bevaka tråden