Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudvolym

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 14:11

Hej!

Har nyligen fått min nya ipod classic 80gb. Bytte från Ipod video. Är nu lite missnöjd med ljudvolymen för man verkar inte kunna spela riktigt högt. Jag har ändrat ljudvolymsinställningen men den blir aldrig på full styrka. Höjjer man 100% så trillar den ner till kanske 95% när jag går ut ur menyn. Någon som vet hur man kan åtgärda detta? Eller om man kan höjja volymen på annat sätt?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-11 20:03

Jag höjde volymen på låtarna i itunes innan jag la in dem i ipoden istället.

Ursprungligen av pontish:

Hej!

Har nyligen fått min nya ipod classic 80gb. Bytte från Ipod video. Är nu lite missnöjd med ljudvolymen för man verkar inte kunna spela riktigt högt. Jag har ändrat ljudvolymsinställningen men den blir aldrig på full styrka. Höjjer man 100% så trillar den ner till kanske 95% när jag går ut ur menyn. Någon som vet hur man kan åtgärda detta? Eller om man kan höjja volymen på annat sätt?

Alltså, när du ändrar till 100% måste du tryck på mittenknappen innan du går bakåt i menyn igen, gör du det?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-14 18:58

Jodå jag har testat med både mittenknappen och även playknappen. Är så himmla bitter nu. Markerade alla mina låtar i itunes (3489 spår) visade info. Och höjde. Blev ingen större skillnade så jag gjorde samma process igen och höjde ännu mer och nu är ljudet skit i princip. Man märker ingen skillnad i ipoden om ljudvolymen är på 50% eller om man höjer till 100%. Och alla EQ's som finns är också värdelösa. Trodde jag aldig skulle behöva säga det om en appleprodukt men jag är rejält missnöjd gällande ljud och gränssnitt. I iphone kan man ju har så högt ljud så man spräcker öronen. Fattar inte varför man ska larva så där med ipod classicen.

pontish:
Innan den andra versionen av iPod Video(5G som folk vill kalla den) kunde man enkelt hacka bort EU-spärren som finns i de iPods som säljs inom EU. Sedan dess går inte detta.
Detta(den låga volymen) är alltså en EU-fråga och inte något Apple ligger bakom.

Jag tycker faktiskt ett par av EQ-inställningarna(jag antar att det är dessa du syftar till med "gränssnitt"?) är ok, men visst skulle jag vilja ha möjligheten till att ställa den exakt som jag vill.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-15 07:35

Där ser man. Vad jag gör med mina sinnen, mitt inre. Med min egen kropp och ingen annans ska vara en EU-fråga. Härligt.

Vad det gäller EQ'n hade jag också gärna sett att man kunde ställa in själv.

Det jag tänkte på gränssnittet var faktiskt hur menyerna ser ut. T.ex om man ska spela musik från spellistan 'högst betyg' så ser man först låtnamn och under artist. Vilket gör att det bara får plats 5 låtar på skärmen, vilket är sjukt lite. På min ipod video var det:
artist - låt
och inte:
artist
låt

Och då fick det plats med dubbelt så många låter på skärmen samtidigt vilket gjorde att man hade bättre översikt.

Om någon förstår vad jag menar. Men theplague, du kanske vill köpa min?

  • Medlem
  • 2008-08-15 19:03

Vad jag inte förstår är varför det finns femtioelva spelare från olika tillverkare som kan låta väldigt mycket högre än vad iPod kan göra.

Gäller den här EU-begränsningen enbart för Apple, eller hur funkar det? Är det för att Apple är ett USA-företag, och de andra oftast från asien någostans? Någon som vet?

vänta lite nu, är det en eu grej?
kan isf förklara varför jag inte fattar vad ni pratar om.

På min ipod tycker jag att ljudet är alldeles utmärkt.. kan typ halv spränga mina öron.
Men min ipod classic är köpt i usa också.

Så ni menar alltså att jag inte har spärren?

  • Medlem
  • 2008-08-24 14:05
Ursprungligen av patrikbrann:

Så ni menar alltså att jag inte har spärren?

Den finns bara på iPodar som säljs inom EU. Din usa-köpta classic har alltså inte den spärren.

1
Bevaka tråden