Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Man blir GLAD!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Låter mailet tala för sej självt

Skickat till SEB's kundtjänst

Hejsan.

Vänligen ordna till support för safari (för mac) när den kommer i skarp
version inom kort. Microsoft har precis lagt ner utvecklingen av Internet
explorer för mac, så man kan inte förlita sej på den läsaren längre.

Mvh Fredrik

---------------------------------------------------------------

svar en timme senare

Tack för ditt e-brev!

Hej Fredrik,

Så fort den skarpa versionen är lanseras av Safari kommer vi att testa denna och göra de ändringar
som behövs för att man skall kunna avända Safari på internetkontoret.

Från lasering av den skarpa versionen skall detta ta mellan 1-4 veckor.

Med vänlig hälsning
SEB

Bengt Tollin

  • Medlem
  • 2003-06-16 12:57

Schysst!:D

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 12:57

För att travestera:

"Ett mail betyder så mycket "

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-06-16 12:58

Heder åt SEB.Jag blir också glad när jag läser detta.SEB som för övrigt fungerar bra även sedan tidigare med MacOs X och Camino.

  • Medlem
  • 2003-06-16 13:01

Safari fungerar redan nu, bortsett från en störande skylt "sidan laddar", som aldrig försvinner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 13:02

Hej då Handelsbanken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hej då Handelsbanken.

Hej Nordea, som har funkat ända sedan tidiga Mozilla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 15:17

Hej FöreningsSparbanken, som fungerar utmärkt trots de besynnerliga frågetecknen som gjorde entré härom veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 20:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hej då Handelsbanken.

Hehe, har inte du snackat om att byta bank i snart ett år nu Mondo? När hamnar det lite handling bakom de orden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 20:10

Jo, jag vet och det är så pinsamt. Jag är en ryggradslös velputte.

"I used to be indecisive but now I'm not so sure..."

OK, det här är vad jag vill ha:

1. Bra ränta.
2. Ska funka med Mac OS X, Mac OS 9, Windows, Linux och olika webbläsare (Mozilla, Safari, IE, Netscape, Konqueror).
3. Får inte absolut använda certifikat eller program som måste installeras, och inga fåniga skraplotter.
4. Stabil och pålitlig, inte "Nisses Internetbank i Bromölla".
5. Ska vara enkel att använda (och gärna med snyggt gränssnitt).

Hilfe, aiuto, help! Hjälp mig nu då att äntligen välja bank!

Ikano, FSB, Nordea eller SEB? Någon annan?

Mondo, FSB har i princip allt detta. Bytte efter flera år av väntan på att SEB skulle funka i annat än NS 4.7 (samt för att de inte ville ge mig lån till lägenhet och ägs av Wallenberg ) till FSB som funkar skitbra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 20:28

Ska kolla med FSB i morgon! FSB är inte så starka i den här stan: här är det SEB, Handelsbanken och Nordea som regerar, men jag ska kolla upp det.

Sedan, när jag väl har bytt, ska jag skicka ett dräpande brev till Handelsbanken och tacka för deras utomordentligt usla service under alla år. Det är uppebart att Handelsbanken, denna stockkonservativa bank från 1871, skiter högaktningsfullt i sina privatkunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 20:32

Varför har Sveriges enda återstående Mac-tidning, MacWorld, inte testat internetbanker ur Mac OS X- och användarvänlighetsperspektiv?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 20:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Varför har Sveriges enda återstående Mac-tidning, MacWorld, inte testat internetbanker ur Mac OS X- och användarvänlighetsperspektiv?

Det krävs IDG-anställda med varsin bank, aktiva banktjänster och varsin Mac. Den kombinationen känns inte sannolik.

Varför inte låta Belak rodda ett seriöst test här på 99mac? Man kan sedan vidarebefordra resultatet till KoV och få lite gratispropaganda för Mac.
Jag ställer upp som försöksperson med Föreningssparbanken.

SEB fungerar klockrent med Mozilla. Kör med version 1.3 och har tidigare använt den med 1.2.1.

Högsta betyg åt SEB!

PS. En Mac-tidning är för lite. 99mac som tidning vore en fullträff. DS

  • Avstängd
  • 2003-06-16 21:28

Fick detta från Handelsbanken efter att mailat över info och screenshot.

Från: "internetsupport.privat" <[email protected]>
Datum: Mån 16 Jun 2003 20.07.51
Till: Pier Göransson <[email protected]>
Ämne: Re: MAC Safari
Attachments: Det finns 1 bilaga

Hej,

Leverantören (Nexus) av Handelsbankens säkerhetsprogram (Personal) kommer att ta fram en version av denna programvara för MacOsX. Denna kommer att anpassas för MacOs 10.2-10.3 och Netscape 7.x.
Handelsbanken har gett Nexus uppdraget att ta fram en version med sikte på lansering under fjärde kvartalet 2003. Vi kan således inte lämna någon närmare information om andra webbläsare än Netscape 7
i nuläget.

Med vänliga hälsningar
Handelsbanken Internet

// Henrik Erlingsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 21:51

Netscape 7 är inte den förvalda webbläsaren på Mac OS X-datorer. Det är Internet Explorer och snart Safari, eftersom IE inte kommer att utvecklas vidare.

Alltså bör tjänsten anpassas till Safari, eller inte vara bunden till någon webbläsare alls, och framför allt vara fri från program och certifikat.

Slutsats:
Jag är tvungen att sluta använda Handelsbankens internetbank eftersom SHB:s it-avdelning inte har fattat det här med plattformsoberoende och smidig användning. Jag måste byta till någon av konkurrenternas tjänster.

SHB har haft cirka sju år på sig att ta fram en smartare lösning, men de har misslyckats. Det säger en del om den oerhörda inkompetens som frodas på Handesbankens it-avdelning. Det säger också en hel del om ledningens inpiskade arrogans gentemot bankens privatkunder.

Jag ser fram mot ett 99mac-test av internetbankerna i Sverige! Här är några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på:

1. Fungerar tjänsterna med Mac OS X, Windows och Linux?
2. Vilka webbläsare fungerar tjänsterna med?
3. Är man tvungen att installera en säkerhetsprogram liknande iD2 Personal eller annat skräp innan man kan använda internetbanken?
4. Hur smidiga är tjänstern att använda? Är menyerna logiska och lättförståerliga? Är det snyggt och rent?
5. Går det snabbt eller är det långa väntetider?
6. Vad kostar det, vad har banken för ränta och vilka övriga villkor finns det? (Varför ska förresten vi betala när vi gör jobbet åt bankerna?)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 22:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Leverantören (Nexus) av Handelsbankens säkerhetsprogram (Personal)

Ett tag funderade jag på om det var på nexus skon klämde : men om man kollar på hemsidan ( kompetens ) så verkar så inte vara fallet (eller oxå ljuger de som ormen). Det är nog på SHB och i deras upphanding / kravspes som skon klämmer...

  • Avstängd
  • 2003-06-16 22:06

Mit senaste mail till Handelsbanken
Hoppas fler skickar.

>> Pär skicka dina synpunkter också till SHB

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Hej FöreningsSparbanken, som fungerar utmärkt trots de besynnerliga frågetecknen som gjorde entré härom veckan.

Det finns en speciell knapp för oss macanvändare där de rekomenderar webläsarna explorer, mozilla, netscape och opera i så nya versioner som möjligt eftersom de skulle ändra lite och så, tror jag iaf:rolleyes:

Precis som någon annan här på 99mac så bytte jag till FSB 1998 just för att Handelsbanken då inte stödde mac. Sedan dess har jag utan några större problem använt min internetbank med mac. Det enda större trasslet var när de skulle införa nya menyer och allting gick enormt segt på mac. Men då lät de macanvändare ha kvar de gamla menyerna tills de rättade till problemen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-16 22:28

Jag sitter i ungefär samma sits som Mondo. SHB har varit bra på det mesta förutom X-stödet. Har nu börjat snegla på Länsförsäkringar efter tips från kompisar.
Följande är saxat från deras faq: För att kunna använda Internettjänster Bank behöver du:
Operativsystemen Windows 95/98/2000/NT/XP, eller Macintosh med Operativsystemen Mac O/S 8.0 eller högre.
Programmet Microsoft Internet Explorer, lägst version 5.0 med 128 bitars kryptering (för bästa prestanda rekommenderas version 5.5 eller högre) eller Netscape Navigator, lägst version 4.51.
Bank via Internet är även testad och godkänd för operativsystemet Linux med webbläsarna Netscape och Mozilla. Med anledning av att Linux förekommer i många olika versioner kan vi dock ej garantera funktionaliteten för alla kombinationer.

Har någon testat denna bank (med X å Safari)?

1-4 veckor. Jojo :rolleyes:

Har precis testat Bank ID på FSP och det fungerar utmärkt för den som vill testa! Man måste ha allt uppdaterat plus att köra på OS X 10.3

Yes! Nu slipper man VPC!

1
Bevaka tråden