Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda befintlig webtjänst till eget iPhone app.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en idé kring ett program för iPhone. Jag är som sagt inte programmerare och vet ej om detta går att göra och vill därför rent generellt ställa frågan innan jag anställer någon iPhone programmerare.

Tanken är att ta en bild med iPhone kameran och med programmet skicka den till en hemsida som bearbetar information - sedan skickas den informationen tillbaka till telefonen.

Min fråga är om detta går, eller krävs det att hemsidan har färdiga api:er för detta.

Fråga nummer två är om jag använder mig av en hemsidas funktion från en iPhone kan jag då bli stämd av ägarens hemsida?

Så en juridisk fråga och en teknisk.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-13 18:17

Det tekniska först:

Det beror alldeles på hur du skickar över informationen - via Safari i telefonen, e-post eller om iPhone ska kunna kommunicera direkt med webtjänsten/funktionen.

Juridiken:

Använder du en funktion på en hemsida med din iPhone så är det i princip ingen skillnad på om du skulle använda samma funktion med din dator. Utnyttjar du däremot en funktion för kommersiella syften så kan det naturligtvis strida mot användaravtalet - om det finns något sådant.

Tyvärr går det inte att ge mer tvärsäkra svar, jag kan det i alla fall inte.

Tack för svaret Northwiz.

Tanken var att ta en bild genom sitt egna program som sedan sänds till deras hemsida där den laddas upp för bearbetning för att iphone programmet senare skickar tillbaka den information som den fått fram.

Ang. juridiken - Det är kommersiellt antar jag om man tar exempelvis 9:- för programmet, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 22:13
Ursprungligen av draags:

Tack för svaret Northwiz.