Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda befintlig webtjänst till eget iPhone app.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en idé kring ett program för iPhone. Jag är som sagt inte programmerare och vet ej om detta går att göra och vill därför rent generellt ställa frågan innan jag anställer någon iPhone programmerare.

Tanken är att ta en bild med iPhone kameran och med programmet skicka den till en hemsida som bearbetar information - sedan skickas den informationen tillbaka till telefonen.

Min fråga är om detta går, eller krävs det att hemsidan har färdiga api:er för detta.

Fråga nummer två är om jag använder mig av en hemsidas funktion från en iPhone kan jag då bli stämd av ägarens hemsida?

Så en juridisk fråga och en teknisk.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-13 18:17

Det tekniska först:

Det beror alldeles på hur du skickar över informationen - via Safari i telefonen, e-post eller om iPhone ska kunna kommunicera direkt med webtjänsten/funktionen.

Juridiken:

Använder du en funktion på en hemsida med din iPhone så är det i princip ingen skillnad på om du skulle använda samma funktion med din dator. Utnyttjar du däremot en funktion för kommersiella syften så kan det naturligtvis strida mot användaravtalet - om det finns något sådant.

Tyvärr går det inte att ge mer tvärsäkra svar, jag kan det i alla fall inte.

Tack för svaret Northwiz.

Tanken var att ta en bild genom sitt egna program som sedan sänds till deras hemsida där den laddas upp för bearbetning för att iphone programmet senare skickar tillbaka den information som den fått fram.

Ang. juridiken - Det är kommersiellt antar jag om man tar exempelvis 9:- för programmet, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 22:13
Ursprungligen av draags:

Tack för svaret Northwiz.

Tanken var att ta en bild genom sitt egna program som sedan sänds till deras hemsida där den laddas upp för bearbetning för att iphone programmet senare skickar tillbaka den information som den fått fram.

Ang. juridiken - Det är kommersiellt antar jag om man tar exempelvis 9:- för programmet, eller?

Det låter väldigt mycket som att du borde diskutera din idé med de som har skapat websidan. Att bara sno deras websida och ha den som backend till ditt program som du sen ska ta betalt för är väl minst sagt oschysst.

En sak att tänka på är att väldigt få websidor faktiskt är gratis, de har oftast reklam som betalar kostnaderna för hosting och bandbredd. Om du länkar ditt program till deras websida så kommer du skapa en massa bandbredd utan att skaparen får några pengar för det. Om vi sen tänker på att du antagligen tänker göra det här programmet på engelska och sprida det till alla iPhone användare världen över så handlar det nog om rätt mycket trafik till den websidan...

Jo du har helt rätt Shandar.

Jag ska kontakta de som gör sidan och ta ett snack med dem, min tanke var inte att vara oschysst.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-21 16:57
Ursprungligen av draags:

Jo du har helt rätt Shandar.

Jag ska kontakta de som gör sidan och ta ett snack med dem, min tanke var inte att vara oschysst.

Hade det varit en av våra sidor så hade jag bara sagt - "see you in court" - så kolla först.
Alternativt så hade vi stängt av dig och ditt program, permanent. Du snyltar på andra och andras investeringar för att uttrycka det enkelt.

1
Bevaka tråden