Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kurzweil K2000, hur funkar den?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-14 01:45

Ja, vad är denna V.A.S.T. syntes för något? Vad kan man göra som man inte kan göra med andra burkar, är den trög att programmera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 09:19

Tjaaru...

Väldigt förenklat kan man säga att K2000 är en sampler+rompler (och faktiskt VA oxå, den kan generera enkla vågformer) på seriösa steroider. Den har ju rom-vågformer, men även sampleminne, och det går att kombinera dessa i en å samma patch. Ljudmotorn i övrigt är väldigt flexibel, man kan välja olika "algoritmer" som är olika signalvägar mellan "boxar", där boxarna är olika DSP-processer (oscillator, filter, dist m m) som man kan välja. Därefter är det mesta modulerbart, och den har rätt gott om modulationsmöjligheter. Det går säkert att åstadkomma allt den kan med andra burkar om man vill, däremot tror jag det finns få hårdvaruburkar som ensam kommer i närheten.

Trög att programmera, tja, det är ju ingen dröm precis, men jag tycker inte den är värre än godtycklig rompler. Vill man in djupt så är det mycket pill förstås, men så djupt tar du dig å a s inte i genomsnittlig rompler, eller sampler för den delen.

Sammanfattning av sammanfattningen skulle väl vara att den har otroligt mycket möjligheter, men komplexitet därefter (även om det mesta är välgenomtänkt och under omständigheterna snabbjobbat. Kurzweil har folk på gränssnittsavdelnigen som tänker.)

Det var några år sen nu, men edt jag minns av den är att den var ganska snabb att programmera. Grundprincipen är att allt går att modulera med allt.. samplingar, oscillatorer och filterstyrningar blandas vilt kors och tvärs efter behag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-14 10:10

Spännnande, de kostar ju inte så mycket, så jag kanske ska hugga en burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 10:36

Du vill GÄRNA ha 3.87 (har jag för mig det är, senaste) som OS. Annars kan den inte läsa standard-PC-cdrom.

Min K2000VP står ju bara och dräller... ska hämta hem den om en vecka, så kan jag kolla igenom hur den mår och OS osv.. har aldrig haft nån cd-läsare till den dock utan kört scsi-dumpar direkt till/från soundforge via ett pci scsi-kort tillhörande en scanner.

1
Bevaka tråden