Jag sitter och väntar på en Cybook som beställdes för ett antal dagar sedan. Jag valde mellan 3 olika e-bokläsare som säljs i Europa:
-Irex Iliad
-Bookeen Cybook Gen3
-Bebook
(Amazon Kindle och Sony PRS-505 säljs endast i USA.)
Irex Iliad har störst skärm (8,1") och högst upplösning (1024x768) samt pekskärm. Priset är högst och batteritiden är sämst jämfört med övriga. Dessutom ska mjukvaran vara ganska krånglig. Dock har den Wlan, vilket är ett stort plus. Ett annat intressant användningsområde med Iliad är att man kan använda den som elektroniskt anteckningsblock med hjälp av Wacom-tekniken. Vill man läsa PDF-tidningar är nog denna bäst passad för ändamålet, med tanke på den stora skärmen. 499 euro får man slanta för en Iliad Book Edition.
Bookeen Cybook har en 6"-skärm med upplösningen 800x600. Denna e-bokläsare är ganska förenklad och har långt ifrån lika många finesser som Iliad. Designen är enligt mig riktigt snygg och batteritiden är 3 månader(!) om man läser 80 sidor om dagen. Den kostar 350 euro i företagets webshop.
Bebook är bland dessa tre den billigaste e-bookläsaren, med ett pris på 329 euro. Den har samma skärm som Cybook och därtill ungefär lika bra batteritid. Mjukvaran är dock inte alls lika snygg och väl strukturerad som Cybookens.
Samtliga e-bookläsare stödjer de vanliga formaten, med undantag Bebook som inte har stöd för Mobipocket. Dessutom är de utrustade med MP3-spelare.