Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra första systemkamera att "växa" med?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-07 17:27

Tror det är egalt vilken kamera du börjar med. När du gjort ditt val, utifrån känsla, pengar och sådant du gillar så tar du den kameran och anmäler dig till en fotokurs. Kursen är nog viktigare än vilken systemkamera du börjar med.

Nu är jag visserligen ingen novis gällande själva bildkomposition osv utan mer novis gällande den nya digitala tekniken.

Som det är nu lutar det åt en Canon EOS 40D

Men

Jag är samtidigt nyfiken på en Pentax K20 efter Goflorps lovord.

Om du nu råkar se detta Goflorp undrar jag vilket objektiv du kör?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-07 19:39
Ursprungligen av draags:

Om du nu råkar se detta Goflorp undrar jag vilket objektiv du kör?

Han kör med bl a Tamron 17-50/2.8 och Sigma 70/2.8 makro.

Själv kör jag med Pentax 50/1.4, 70/2.4 och 200/2.8 till min K20D.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-07 21:06
Ursprungligen av draags:

Nu är jag visserligen ingen novis gällande själva bildkomposition osv utan mer novis gällande den nya digitala tekniken.

Var närmast det jag tänkte på.

Ursprungligen av draags:

Nu är jag visserligen ingen novis gällande själva bildkomposition osv utan mer novis gällande den nya digitala tekniken.

Som det är nu lutar det åt en Canon EOS 40D

Men

Jag är samtidigt nyfiken på en Pentax K20 efter Goflorps lovord.

Även i den klassen kan du inte "gå fel" med något av de fem stora märkena. Känn efter hur de känns i handen. Jag har känt och klämt på EOS 40D, K20D, Sony a700 och D300. Har ägt en Olympus E-3. Alla är ganska så logiska. D300 kan verka lite skrämmande i början men den är grymt logiskt uppbyggd och vinner mitt "ergonomipris". Sjukt bra bilder också... Nikon har precis presenterat nya D90 som har i stort sett samma funktionalitet men till ett lägre pris. Kan vara värt att titta på den också.

Ursprungligen av draags:

Nu är jag visserligen ingen novis gällande själva bildkomposition osv utan mer novis gällande den nya digitala tekniken.

Som det är nu lutar det åt en Canon EOS 40D

Men

Jag är samtidigt nyfiken på en Pentax K20 efter Goflorps lovord.

Om du nu råkar se detta Goflorp undrar jag vilket objektiv du kör?

Jag har skrivit lite smått i en tråd här brevid "otroligt genomtänkta detaljer" om lite småsaker jag gillar hos min kamera.

Köper du en K20D så lägg gärna till batterigreppet om du inte tycker det blir för ämrans dyrt. Jag har glädje av kameran varje gång den är med, säkert 4-5ggr i veckan som jag är ute.

reisan gjorde ett bra jobb med att svara på vilka objektiv jag använder. Tackar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-07 20:48

Jag köpte nyligen en Nikon D60 och fick en riktbar blixt på köpet (Flashback-kampanjen). Supernöjd, dock bytte jag objektivet mot ett 18-135 mm.

Bevaka tråden