Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med mappar och mail......

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-15 13:43

Jag är alldeles ny på MAC, två dagar nu, och allt bara fungerar......:)
Efter 20 år med PC och Win så är det otroligt...

Jag har dock ett par frågor::confused:

På PC så finns "Mina dokument", motsvaras väl av "Dokument" på Mac, den som ligger
i min "användar" mapp (eller vad man nu kallar det, tar väl ett tag att få koll på terminologin,
he he )

Denna ligger ju på MAC HDD:n, nu har jag installerat två nya diskar och skulle vilja spara alla
mina dok + bilder + musik etc. på en av dessa.

I WIN så kan jag bara gå till min "Mina dokument" Mapp och "peka" på att den ligger ngn annan stans, där alla dok, bilder etc. sedan lagras. (där hamnar allt som programen
genererar oxå, typ dokument + backupper etc. brukar vara lättast att låta det hamna där
programmen vill ha de. Jag har sett att det är lika på Mac:en, i mappen "dokument" så finns
det en del som genererats av programmen)

Hur kan man göra detta på MAC , kan man använda "alias" och i så fall hur?

Mail:
Jag har tänkt att fortsätta att köra Thunderbird på MAC:en, har den installerad och klar,
MEN hur får jag över alla mail + inställningar från PC:n ?
Vet ngn var dessa config + mailboxar lagras på MAC:en ?

Tacksam för svar.

//Bosse

Nja, det finns faktiskt ingen riktig motsvarighet till "Mina dokument" på Macen.
Det närmaste är väl hem-mappen, där det finns mappar för Dokument, Bilder, Filmer, Musik. Även program-specifika mappar kan hamna där.
Även systemspecifika mappar finns i hem-mappen, som Bibliotek och personliga användarinställningar, som ens eget användarkonto. (och det finns ju inte i "Mina dokument" på Windows).
Det är ingen bra idé att flytta hemmappen, även fast det går. I och med att ens användarkonto är sparat i den så får man gå in under Systeminställningar och redigera användarkontot för att peka om dem. Jag rekommenderar att man undviker att flytta hemmappen. (den som är ditt namn med ett hus på).

Däremot så kan du flytta mapparna för Dokument, Filmer, Musik, Bilder etc. till andra ställen. Och du kan skapa alias och lägga dem var som helst.
Snabblänkarna till vänster i finder-fönstret, för Program, Dokument, Filmer, Musik, etc. kommer automatiskt peka på den nya platsen för mappen du flyttar.

Thunderbird har jag inte använt, så jag vet inte var den lägger sina saker, men troligen är det i Application support i hem-mappen/bibliotek. Jag vet inte hur kompatibel Thunderbird för Windows är med Thunderbird för Mac, så det är inte säkert att flytta över filerna fungerar automatiskt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-15 15:58

Tackar för svar, tar nog lite tid att lära om sig......;)

Då skall jag testa att flytta mapparna och se vad som händer.
en dum fråga: hur gör jag det ?

Ang. Mail:
Finns det ngn bra importfunktion i MAC:s mailprogram så att jag kan ta in
mail etc från thunderbird på PC:n ?

//Bosse

Apple Mail kan importera från Outlook, däremot inte Thunderbird vad jag vet. Olika mailprogram fungerar olika...

Du flyttar mapparna genom att dra i dem och sedan släppa där de ska vara.
Och du skapar alias genom högerklicka och välja skapa alias, eller Arkiv / skapa Alias.
När du flyttar till en extern hårddisk så gör den en kopia automatiskt på den externa, så den bibehåller mappen på första hårddisken. Då kan du flytta den till papperskorgen.

Snälla skriv Mac, med MAC avses MAC-adress (Nätverkskorts hårdvaruadress.

Det enda du INTE skall göra är att döpa om din användarmapp. Heter den pasay så låt den vara, ge den inte ett annat namn. tror det är spärrat i senaste OS-versionerna.

Annars står mängden datavana i direkt proportion till mängden förstörda data... Rock on!
Ha Backup....

Ursprungligen av Goflorp:

Det enda du INTE skall göra är att döpa om din användarmapp. Heter den pasay så låt den vara, ge den inte ett annat namn. tror det är spärrat i senaste OS-versionerna.

Fast det går om du även ändrar sökvägen till hemkatalogen i kontoinställningarna i Systeminställningar. Håll inne ctrl och klicka på användarnamnet, välj avancerade inställningar. Där finns sökvägen. Ändra så att den överensstämmer med där du placerade eller det du bytte namn på hemkatalogen till.

Ursprungligen av Marcus K:

Fast det går om du även ändrar sökvägen till hemkatalogen i kontoinställningarna i Systeminställningar. Håll inne ctrl och klicka på användarnamnet, välj avancerade inställningar. Där finns sökvägen. Ändra så att den överensstämmer med där du placerade eller det du bytte namn på hemkatalogen till.

Att byta namn bara hipp som happ är det vanligaste orsaken till grått hår i förtid hos nya användare och Switchers - så lär nu honom inget sånt onödigt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-16 00:42

Tack för alla tips...!
Mac skall det vara, skärper mig, barnsjukdomar i en ny värld...hehe.

Skall ej flytta ngt, som sagt, brukar ställa till elände....

Jag lyckades lista ut hur att göra med Thunderbird:

(tyvärr har Thunderbird ingen "export" säkerhetskopiering görs igenom att
kopiera nedan nämnda mapp)

I Mappen Library (under användarmappen) finns de inställningar etc. som
en del prog. gör (ser ut att vara ungefär samma som i Windows "Documents and settings").
Här finns en mapp: Thunderbird/Profiles i den finns en mapp med ett autogenererat
namn typ "w645fgdt6.default" och i denna ligger all info om konton, mailboxar etc.

Bara att kopiera innehållet i motsvarande mapp från Windows in till denna mapp på Mac:en.

När man sedan startar Thunderbird första gången så kan den strula lite om man har
tillägg som bara funkar i Win. Avinstallera dessa först innan migration.

  • Medlem
  • 2008-08-15 23:15

Välkommen till 99.se!

Tänk bara på att posta en fråga per tråd och att beskriva den frågan så tyudligt det går redan i rubriken.

Admin

Om du exporterar din mail från Thunderbird skapas det säkert en databas som du sedan kan flytta till macen och importera den där inifrån Thunderbird. Det brukar fungera ungefär så.
Jag hjälpte min mamma med samma grej fast hon skulle från Outlook i Win till Mail.app på mac.
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/89230-mailadresser-fr-n-pc-till-mac.html

flytta mappar med förutbestämda syften (typ musik, filmer etc) kan ställa till problem om man inte håller tungan rätt i mun. Däremot är det ju inget som hindrar att du har egna mappar på exempelvis externa drivar och kallar dem vad du vill. Det är ju onödigt att fylla upp interna hd'n med allt.

Här du en mapp du vill ha en genväg till (windowsspråk) så tar du och drar mappen till listen till vänster i ett finderfönster. Där Bilder, Musik och Dokument redan ligger. Snyggt och smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 20:05

Välkommen!

1
Bevaka tråden