Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fel meddelande vi start vid start av 9.2.2

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej när jag startar min dator får jag denna fel meddelande

***One of the first three pages in logical memory was not mapped 1- 1**

detta fel började efter uppgradering till G4 med tillhörand MSC

vad det nu betyder

min spec på dator
OS 9.2.2
beige MT G3 266mhz / uppgraderad till G4 med G4 350 Mhz från Mach Carrier

och MSC ( XLR8 mach speed control) version 2.6.1

Mvh hanibal

Senast redigerat 2003-06-17 12:45
  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-06-17 13:15

Låter som minnesfel.
Kan ha blivit dam i kontakterna när du stoppade i kortet.
Ta ur alla kort och RAM-minnen. Dammsug & blås rent, stoppa i allt och prova igen.

KOM IHÅG: att jorda dej och inte ha sladden i datorn när du håller på. Använd plaströr på sugen..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 13:30
  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-06-17 13:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
OT: www.skrivihop.nu

Ok att jag stavar som en kratta, men skrivihop?! Vad? Upplys mej!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Ok att jag stavar som en kratta, men skrivihop?! Vad? Upplys mej!!

Du säger att du fått fel meddelande. Vilket meddelande är i så fall rätt?

Det du menar är felmeddelande. Den där gluggen mellan orden är en paus. Prova att överdriva paustiden så är du nog med på skillnaden.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-06-17 13:55

Ahaa, då var det ju inte jag som hade gjort fel , det var ju Hanibal, va skönt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Låter som minnesfel.
Kan ha blivit dam i kontakterna när du stoppade i kortet.
Ta ur alla kort och RAM-minnen. Dammsug & blås rent, stoppa i allt och prova igen.

KOM IHÅG: att jorda dej och inte ha sladden i datorn när du håller på. Använd plaströr på sugen..

HEJ

SKA TESTA DET SNART

MEN JAG VET ATT MEDDELANDE FÖRSVINNER OM JAG TAR BORT SAKER IN TILLÄGGSKONTROLL UNDER INSTÄLLNINGAR

ÅTERKOMMER SENARE

MVH HANIBAL

Jag har svårt för sär skrivningar.
Men man ska väl ändå inte mobba folk?

Finns det ingen som kan ge karln adekvata anvisningar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag har svårt för sär skrivningar.
Men man ska väl ändå inte mobba folk?

Finns det ingen som kan ge karln adekvata anvisningar?

Svenska skolan ?

Rackarns... mer ironi...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Svenska skolan ?

Rackarns... mer ironi...

skämt osido

:eek: :rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 23:18

Jag skulle testa om det är olika hastigheter på minnena i datorn, finns ett program för det som går att köra under OS 9 som jag dessvärre glömt vad det heter (memory check?).

Min erfarenhet är att OS 9 går att köra med olika hastigheter på minnena vilket sedan skapar problem med OS X och varför inte även en G4-uppdatering.

Citat:

OT: www.skrivihop.nu

du kan inte hjälpa så varför bryr du dig om att svara

men hadde du samma bakgrund som mig skulle du inte heller kunna stava

jag menar inte att min stavning beror på att jag är invandrare

men min situation i övrigt

men tack för alla hjälp du gav

obs jag är inte sur så ni får skämta

Mvh hanibal

En del svar i den här tråden gav mig dåliga vibbar, något som jag hittills har sluppit på 99mac.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-18 09:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av hanibal
du kan inte hjälpa så varför bryr du dig om att svara...

Ber om ursäkt om du blev stött av mitt inlägg. Jag kunde inte hjälpa till med din fråga, men ville tipsa dig om ett ställe där du kan få hjälp att få framtida inlägg att se mer seriösa ut. Det är tyvärr så att jag, och många med mig, missar själva innehållet och istället reagerar på språket i fall som detta.

Precis som Anders skriver så är det rätt stor skillnad på "fel medelande" och "felmeddelande". Hans tips är en bra grundregel: Låter det som två ord ska det vara det, annars ska det skrivas ihop.

För att återgå till ordningen: Hoppas att du har fått hjälp av Creops och Safir. Nästa gång kanske jag kan ge bättre råd, eller så kan du hjälpa mig! Jag är rätt snäll egentligen...

Edit: Stavning!

Citat:

Jag är rätt snäll egentligen...

Man är inte snällare, smartare eller trevligare än vad man senast var i verkligheten.

Ursäkta om jag inte har stavat rätt.

Citat:

Det är tyvärr så att jag, och många med mig, missar själva innehållet och istället reagerar på språket i fall som detta.

OT:
Jag är en normalbegåvad person, jag hade inga somhelst problem att förstå första inlägget som startade den här tråden. Jag tycker att det är trist att majoriteten av svaren gick till att påpeka författarens språkbruk snarare än att hjälpa honom med problemet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
OT:
Jag är en normalbegåvad person, jag hade inga somhelst problem att förstå första inlägget som startade den här tråden. Jag tycker att det är trist att majoriteten av svaren gick till att påpeka författarens språkbruk snarare än att hjälpa honom med problemet.

Han fick ju hjälp av den första som svarade. När så någon frågar vad som menas med skrivihop så skrev jag ett svar för att på ett enkelt sätt förklara problemet. Detta uppfattades tydligen av Norell som ironi vilket jag spann vidare på i mitt andra inlägg. Mitt första svar var dock helt befriat från ironi och bara en enkel beskrivning på ordet som var galet.

Ordet "felmeddelande" är vanligt förekommande i frågor kring datorer. Jag tycker inte det är fel att påtala det riktiga skrivsättet. Hur ska personen någonsin få detta rätt om ingen påtalar att det är fel?

Ska man tala om för någon att han har jylfen öppen eller ska man låta bli? Jag tycker det är mest jyste att tala om att den är öppen...

• Medlem
  • 2003-06-18 11:02

Ska man vara juste och påpeka att jyste är felstavat, eller är man en mupp då? Jag lutar åt att man är det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Ska man vara juste och påpeka att jyste är felstavat, eller är man en mupp då? Jag lutar åt att man är det.

Jo då är man en mupp tycker jag.

Eftersom ordet felmeddelande är vanligt förekommande i forum av den här typen så sticker det ut mycket mer och blir ett mycket större irritationsmoment än enstaka felstavade ord.

Nu har jag aktiverat rättstavningen igen förresten...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Han fick ju hjälp av den första som svarade. När så någon frågar vad som menas med skrivihop så skrev jag ett svar för att på ett enkelt sätt förklara problemet. Detta uppfattades tydligen av Norell som ironi vilket jag spann vidare på i mitt andra inlägg. Mitt första svar var dock helt befriat från ironi och bara en enkel beskrivning på ordet som var galet.

Ordet "felmeddelande" är vanligt förekommande i frågor kring datorer. Jag tycker inte det är fel att påtala det riktiga skrivsättet. Hur ska personen någonsin få detta rätt om ingen påtalar att det är fel?

Ska man tala om för någon att han har jylfen öppen eller ska man låta bli? Jag tycker det är mest jyste att tala om att den är öppen...

Hej jag fick inte hjälp av den första men ett förslag på vad det kan vara för fel

felet är avhjälpt nu och det behåller för mig själv och dom som har försökt hjälpa med riktiga förslag

sen detta med svenska stavning är lite konstigt jag ser inte att i detta forum finnes någon som använder riktigt svenska dom flästa av er använder fel ord och felstavade ord men det är nästan ingen som bryr sig så värst mycket

men ni har rätt jag stavar inte som man ska men erat staving är inte heller så god

så ska man dra gränsen

det börjar spåra ur så jag slutar här

Obs. inga sura miner det är inte menat att någon ska blir sur men så är det

Mvh hanibal

Senast redigerat 2003-06-18 21:03
1
Bevaka tråden