Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man köra OS X på 9600:a?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal 9600:a som jag inte vet vad jag skall göra med. Om jag skaffar ett upgraderingskort till den (Sonnet 800MHz G4 för 3995 kr, typ) kan jag köra OS X på den då?

/Jont Olof

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-03-10 10:21

Ja det kan du.
Använd XPostFacto.
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/framework.cfm?page=XPostFacto.html

Men det är INTE värt det, du måste ha mycket RAM och minst 2GB HD helst en 4GB. Det kommer att gå riktigt slött.
Den interna bussen och grafik kortet är på tok för slöa.

Köp mycket hellre en Beige G3a eller nåt bättre för pengarna.

• Medlem
  • 2003-03-10 10:27

Har en gammal 9600 med Sonnets G4 450 Mhz, 1Mb cache. Funkar fint och det går faktiskt fort jämfört med tidigare och min PB 400Ti. Viktigast är nog att ha en del minne i (jag har ca 500 Mb) och ett bra grafikkort (Radeon 7000 32 Mb DDR). Fast försök få tag på grejerna beg...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Jag har en gammal 9600:a som jag inte vet vad jag skall göra med. Om jag skaffar ett upgraderingskort till den (Sonnet 800MHz G4 för 3995 kr, typ) kan jag köra OS X på den då?

/Jont Olof

Var planerar du att köpa uppgraderingskortet?

Well, jag kollade som snabbast på Macoteket. Min 9600:a är i princip inget värd i dagsläget så tanken var att jag skulle låta en polare hotta upp den och använda den isället! Då måste man hitta begade grafikkort och minnen, men det borde inte vara några problem...

Men folk förespråkar begade G3or eller G4or framför uppgraderingar?

/Jont Olof

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-03-10 12:51

Du kan köpa upgraderingskort och mera Ram och större/snabbare hårddisk och bättre grafikkort.
Men till sist kommer du till det som inte går att hotta upp, moderkortet och det är slött i 9600 om man jämför med en G3 eller G4.

• Medlem
  • 2003-03-17 06:26

Om inte annat så kommer den nog att göra sig bra som server, fast då kanske en G4@800 är lite att ta i?

Om du vill kan du ju prova, funkar det inte köper jag uppgraderingskortet av dig.

Som sagt, och som du redan vet så är det minne som gäller, ska du ha scsidiskar så har jag ett adaptec 2940UW och ett 2940U2B som ligger här och dammar.

/ErikC

1
Bevaka tråden