Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svar på tal till en dum 3 försäljare

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag var inne och handlade kläder till barnen idag, och stötte på en 3 försäljare. Han frågade mig vad jag hade för abonnemang. Telia svarade jag. Jaha, är du nöjd frågade han, jodå svarade jag (har ju en iPhone 3G). Vad har du för telefon frågade han, helt tyst tog jag upp min iphone ur fickan, och han blev lite imponerad. Men så frågade han mig om jag kunde skicka ett mms från min telefon, när jag tittade på min telefon kom jag ju på att iPhone inte har MMS stöd (ÄN!!!). Jag kontrade med att 3 mobilt bredband inte fungerade på Mac, då tittade han på mig och.... Ja just det, det måste man ladda hem från INTERNET sa han. Och jag LOG så det sjöng om det. Sedan diskuterade vi om plattformen och jag sa att ingen mobiltelefon fungerar lika bra som en iPhone, gränssnittet och användarvänligheten. Bästa Webläsaren, Mail applikationen. Helt klart den bästa återgivningen av bilder och film. Hela iPhone OS tycker jag är fenomenalt, man kommer ju alltid stöta på en kant någonstans på vägen till en perfekt produkt. Dessutom har jag nog aldrig skickat ett MMS någon gång i hela mitt mobila liv.

Jag fattar inte varför mobilförsäljare älskar att håna så mycket. När jag var inne hos Telenor och skulle säga upp mitt abonnemang inför iPhone fick jag frågan varför jag inte ville vara kund hos Telenor längre.
"Är du inte nöjd?" frågade försäljaren i Telenorbutiken.
"Nej, för ni kommer inte kunna sälja mig en iPhone den 11/7".

Försäljaren började skratta.

"Hahaha! Fattar du hur dyrt det kommer bli?! 22.000:-!!! Dessutom kommer man inte kunna skicka MMS!"
"Nä, så dyrt blir det inte. 5982:- kommer det kosta med abonnemang i 18 månader." svarade jag.

Försäljaren svarade med ett ganska tyst "Ja, ja, du gör som du vill..."

Detta är inte första gången och troligtvis inte sista som man får en sådan salva av en idiot till försäljare som inte kan svälja att man inte tänker skänka dem någon provision.

Min kära moder blev hindrad av två telenorförsäljare två gånger samma dag i en mataffär.
Första gången sa hon att hon redan hade telenor (de ville ju givetvis prata ändå).
Andra gången de frågade efter hennes tid svarade hon "Nej, alla i vår familj har nyss skaffat varsin iPhone".
Vit lögn givetvis men de höll tyst

Både operatörerna och mobiltelefontillverkare är så in i helvetes avundsjuka på iPhone... undrar varför t ex Samsung (som idioten på 3 nämnde) kommer med en direkt konkurent till iPhone, som för övrigt skulle kosta 400 SEK i månaden i 18 månader tror jag det skulle kosta.

  • Medlem
  • 2008-08-20 20:42

Operatörerna behöver inte vara avundsjuka. Telia har inget exklusivt avtal med Apple, så det är fritt fram...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 20:57
Ursprungligen av Ljung:

Operatörerna behöver inte vara avundsjuka. Telia har inget exklusivt avtal med Apple, så det är fritt fram...

Nja, så enkelt är det nog inte. Bara för att avtalet inte är exklusivt så betyder inte det att Apple vill samarbeta med fler operatörer. Tror att Tre, Telenor och de övriga är minst lika sugna på iPhone som Telia var.

Så - vilken operatör som helst kan sälja iPhone? Avtalet Telia/Apple är väl dessutom hemligt...vad är det du vet som ingen annan vet? Källor?

Ursprungligen av Ljung:

Operatörerna behöver inte vara avundsjuka. Telia har inget exklusivt avtal med Apple, så det är fritt fram...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-21 23:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - vilken operatör som helst kan sälja iPhone? Avtalet Telia/Apple är väl dessutom hemligt...vad är det du vet som ingen annan vet? Källor?

Telias VD har sagt att det inte finns något exklusivt avtal. Apple han antagligen bara valt Telia för dom har flest butiker i landet och bäst täckning.

Ska finnas en artikel om detta på Macfeber.

Ursprungligen av Ljung:

Operatörerna behöver inte vara avundsjuka. Telia har inget exklusivt avtal med Apple, så det är fritt fram...

Detta sa jag till en 3 säljare på burlöv center nere i skåne. Men han sa bestämt att om 3 hade kunnat så hade de redan haft iphone. Men det e helt enkelt synd om dem som inte har koll på läget.

Ursprungligen av magnusobras:

Detta sa jag till en 3 säljare på burlöv center nere i skåne. Men han sa bestämt att om 3 hade kunnat så hade de redan haft iphone. Men det e helt enkelt synd om dem som inte har koll på läget.

Vad ska 3 med iPhone till som har sådana problem med 3G täckningen. Hos andra operatörer så kan du väl fortfarande ringa på det vanliga nätet men 3 har väl inte möjlighet till detta eller har jag fel?

Annars håller jag med många avovanstående skribenter. Man kan tacka nej vänligt men ändå bestämt. Ingen idé att kasta skit på ungdomar som har svårt att få andra jobb av olika anledningar.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-08-21 23:25
Ursprungligen av jonmannen:

Vad ska 3 med iPhone till som har sådana problem med 3G täckningen. Hos andra operatörer så kan du väl fortfarande ringa på det vanliga nätet men 3 har väl inte möjlighet till detta eller har jag fel?

Ett tag sen jag var 3-abbonnent nu, men de har avtal med annan operatör för 2g.. tror det var Vodafone/Telenor.

Det som är jobbigt med dessa försäljare är att det är en så aggressiv attityd.
Det handlar inte om att lägga fram fördelar, eller tala väl om sin produkt.
Man ska bara kränga, "trycka ner det i kundens hals", oavsett vad.

Det är så j-vla oseriöst tycket jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-17 16:33
Ursprungligen av hugolarsson:

Det som är jobbigt med dessa försäljare är att det är en så aggressiv attityd.
Det handlar inte om att lägga fram fördelar, eller tala väl om sin produkt.
Man ska bara kränga, "trycka ner det i kundens hals", oavsett vad.

Det är så j-vla oseriöst tycket jag.

Såja. För det mesta är det utbildningen som är oseriös. Den är oftast manusbaserad och coacherna lär inte alls ut säljtekniker, utan vad du ska säga. Inte psykologin bakom. Det är fruktansvärt bristfälligt och jag skulle aldrig få för mig att anställa en säljare om den endast hade telefonisäljarbakgrund.

En ursäkt som alltid funkar är att säga "sorry, jag hinner inte - måste skita!"

Ursprungligen av henkebarn:

En ursäkt som alltid funkar är att säga "sorry, jag hinner inte - måste skita!"

KLOCKREN!!:)

Den blir det nästa gång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-20 21:37
Ursprungligen av henkebarn:

En ursäkt som alltid funkar är att säga "sorry, jag hinner inte - måste skita!"

Varför ska man ha en ursäkt? Jag brukar bara säga att jag inte är intresserad.

jag brukar ljuga och säga att jag jobbar för samma företag och att det kan inte bli billigare, frågar dom var, brukar jag dra till med, ekonomi avdelningen eller supporten....slår aldrig fel...

Mvh

idioter, när de säger att telefonen inte har MMS? vad vill de att man ska svara? "Oj fan vad dum jag är, går tillbaka med den direkt och köper en annan skit telefon av dig fast denna gång kan jag iallfall skicka MMS. för det är ju därför man köper en telefon, för att se MMS."

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-08-20 22:21

Om nu företaget är så jäkla bra jämnfört med andra företag behöver de inte ha en massa nötter som går och kränger deras skit på gatorna, då hade kunderna kommit till dem iaf.

haha, jag älskar att snacka med dom där försäljarna! : )

Man kan ju fråga sig hur dom utbildas.. Inte ett smack kan dom.

Telenor debiterar mig för att jag skickar MMS med min iPhone, trots att jag inte kan.. Idioter.

Det är inte iPhone som inte kan skicka MMS.

Det är resten av världen som inte kan maila och surfa på riktigt.

Det fascinerar mig lite att så många klänger sig kvar så förbenat vid en omsprungen teknologi. MMS är en blid man skickar. Det kan du med iPhone också. Ta en bild och skicka ett mail. Ett MAIL. Det är för jösse namn 2008!!

Sen att alla andra måste säga: "nä, men det kan jag inte ta emot..."

"Nej! Just det, tomte! Snap the fuck out of it!"

Känner att jag börjar bli lite för uppjagad, så jag lägger ner innan det blir för bra.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är inte iPhone som inte kan skicka MMS.

Det är resten av världen som inte kan maila och surfa på riktigt.

Sen att alla andra måste säga: "nä, men det kan jag inte ta emot..."

"Nej! Just det, tomte! Snap the fuck out of it!"

Väldigt väl talat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 23:01

Sagt av en sylvass marknadsanalytiker till en hög chef på ett telebolag (inte telia) när telebolaget frågade om dom kunde värdera deras varumärke:

– Det finns ingen lojalitet i mobilabbonemang, bäst pris vinner, och för övrigt gör ni inte saken bättre att ni låter ungdomar lura på utvecklingsstörda mobilabbonemang i tunnelbanan. Så nej vi är inte intresserade av att värdera ert varumärke.

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-20 23:39

Haha, försäljare är ju underhållande

Visst, många har en "aggresiv" ton men det är väl bara att spela själv efter de reglerna? Jag tycker ofta det är kul att slänga några ord med dem och har man inte lust är det ju bara att ignorera eller le.

Se det som att ni har en sparringpartner i dryghet, hur kul som helst ju Repliker som "Säger du att jag är tjock?", "Ser jag fattig ut?", "Jag försöker sluta", " Du har den inte i spygrönt?" brukar leda till intressanta diskussioner/miner.

Det roliga dessutom var att han visade mig sin mobiltelefon, som för övrigt var väldigt tjock, ful, repig och har dåligt användargränssnitt

Det lustiga med dom när abonnemangsnasarna är att dom aldrig går fram till mig. Jag undrar hur dom väljer sin offer.

Jag lovar, jag skulle kunna säkerställa detta statistiskt om jag började räkna. Dom ignorerar mig alltid. Antagligen tillhör jag inte deras målgrupp, men jag undrar då vem som gör det.

Ibland brukar jag testa att gå förbi flera gånger, till och med stå glo på deras skyltar lite intresserat. Men det ger ALDRIG resultat. Dom fullkomligt ignorerar mig.

du kanske är som Bruce Willis i "Sjätte Sinnet"?

Ursprungligen av henkebarn:

du kanske är som Bruce Willis i "Sjätte Sinnet"?

I see dumb people ?

Nä, I see dead people skall det vara... sorry.

"Nä jag köper inte av fula människor."

"Nä, jag har en iPhone"

"Jag är inte intresserad?"

"Tack, men nej tack." (leende)

"Försvinn, jag vill inte knulla med dig!" (i lite hög ton)

"klipp dig och skaffa dig ett jobb."

"Nej." (körs i hund-mode. Precis när de drar in luft och lyfter foten för att ta sig an dig. Precis då spänner man ögonen i dem och säger "Nej" med ett tonfall som betyder
"Om du kommer närmare blir det sjukhus") kombinera gärna med att stoppa handen innanför jackan och liksom hålla i ett fiktivt skjutjärn

"Du jag orkar inte med dig just nu." (ärligt)

Allt efter humör, ork och blodsockerhalt.....

  • Medlem
  • 2008-12-24 01:41

hahaha Nej o sen fya dom på nosen:D

Ursprungligen av Goflorp:

I see dumb people ?

Nä, I see dead people skall det vara... sorry.

"Nä jag köper inte av fula människor."

"Nä, jag har en iPhone"

"Jag är inte intresserad?"

"Tack, men nej tack." (leende)

"Försvinn, jag vill inte knulla med dig!" (i lite hög ton)

"klipp dig och skaffa dig ett jobb."

"Nej." (körs i hund-mode. Precis när de drar in luft och lyfter foten för att ta sig an dig. Precis då spänner man ögonen i dem och säger "Nej" med ett tonfall som betyder
"Om du kommer närmare blir det sjukhus") kombinera gärna med att stoppa handen innanför jackan och liksom hålla i ett fiktivt skjutjärn

"Du jag orkar inte med dig just nu." (ärligt)

Allt efter humör, ork och blodsockerhalt.....

Bevaka tråden