Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polyfonifundering

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-20 19:44

Så vitt jag vet anger de flesta tillverkare antalet röster hänvisat till antalet enskilda "oscillatorer" som kan spela samtidigt. Alltså, en Alesis QSR har 64 röster, många presets, för att inte säga de flesta, har 4 "oscillatorer", vilket i realiteten ger någonstans runt 16-32 röster. Det samma gäller väl för 1080, Motif, Fantom och hans moster osv? K2000 har 3 oscillatorer per röst, vilket blir 96. Det måste väl vara den siffran som ska jämföras med de andra tillverkarnas benämning på röster, eller?

Det beror ju lite på hur flexibel synten är med rösterna. Ett exempel är Casio VZ-1 som har 16 röster med 8 oscillatorer/operatorer per röst, vilket är lika med 128 oscillatorer. Men eftersom man aldrig kan spela mer än 16 röster så är det inte riktigt en rättvisande siffra.

Men de flesta samplers och romplers beter sig som du skriver. (Dvs antal röster beror på hur många lager som varje röst använder.)

När det gäller K2000 vet jag inte, däremot hävdar tex Sonic State att den har 24 röster. Så antingen är det 24*3 = 72 röster, eller så är det faktiskt 24 (dvs 8*3 om man använder alla lager). Men det är väl lätt att testa?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-20 20:25

Var fan fick jag 96 ifrån, lite kan jag ju räkna i alla fall, läste det någonstans...just det fyra per röst ska det vara. Men det lär ju vara så som du säger, visst kan man använda 96 oscillatorer, men max 24 toner. Så då blir det svårt att jämföra med de andra, 1080 kan ge 64, men normalt är kanske 25-32 om man använder fabriksljuden, eftersom jag antar att fabriksljuden använder 2-3 tones per patch.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 20:37

Beror helt på, och 1080 har en hel del fabriksljud som är 64-röstiga. Den låter fint i 1-osc-läge också iaf.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-20 22:21

Läste någonstans att vissa K2000-patcher käkar röster utan att man ens spelar. Spännande.

...eller Access virus...C har 32 röster, kör du alla 3 OSC har den 24.
Virus B har som max 24 röster och Virus A 12 (siffrorna taget ur minnet).
Unison funktionen är ganska cool, man sätter antalet från 2 till alla röster och med detune på detta (C iaf).

TI är mer åt Nord Modular hållet, antalet röster beror mer på hur komplicerad patchen är.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-21 09:09

...vill minnas att det var Roland som startade det här eländet med sin D-serie där t ex D-20 hade 32 röster, men bara om man använde en partial per ljud - vilket man aldrig gjorde, man använde alltid alla fyra för det skulle låta nåt...

Så egentligen har en Minimoog tre röster..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-21 09:35

Per definition inte - Det som är gemensamt för de flesta nyare synthar är ju att varje "partial" (i D-seriens fall) har varsin oberoende signalväg (oscillator, vcf, vca, env, lfo)... det har inte Minimoogen (eller Poly800 för den delen).

Ett ljud med fler än 1 tone/partial/layer och allt vad det kallas är väl snarare att jämföra med unisonläge. Det nyttjar flera röster (låt vara med olika ljud).

Definitionen måste ju vara huruvida man *kan* allokera ut varje delmängd/oscillator på en separat röst. (Svårt på Mini tex)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 09:36

Nej, för du kan inte spela på oscillatorerna separat. Däremot så har en CS-15 två röster, den har nämligen separata CV/gate för sina två oscillatorer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-21 13:26

Nu har jag grävt lite mer i K2000 och den har 24 röster på precis samma sätt som Roland, Yamaha osv. När det skrivs om 96 oscillatorer per röst är det DSP genererade vågformer som menas, vilket kan göras på bekostnad av annat. Vill jag ha en klassisk baspatch med två sågtänder kan jag antingen göra två layers (=2 röster per ton) eller låta DSP:n generera den ena, eller båda, men då får jag ingen resonans på filtret, utan bara olika 1-pols (tror jag) filtertyper. Vill jag ha tre DSP-vågformer ryker allt annat utom alla modulationskällor och DCA, men då finns inget filter att modulera

K2000:ns DSP-läge känns rätt tvivelaktigt då. Varför DSP om man inte kan göra feta och fina filtergrejer? Det var därför man uppfann DSP

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-21 14:13
Ursprungligen av Real Parakeet:

K2000:ns DSP-läge känns rätt tvivelaktigt då. Varför DSP om man inte kan göra feta och fina filtergrejer? Det var därför man uppfann DSP

Japp...hör bara vilka feta DSP-klanger...
YouTube - Korg Prophecy | demo by syntezatory.prv.pl

...eller inte...O:-)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-21 15:02
Ursprungligen av Real Parakeet:

K2000:ns DSP-läge känns rätt tvivelaktigt då. Varför DSP om man inte kan göra feta och fina filtergrejer? Det var därför man uppfann DSP

Jag kan ju ha 96 monofoniska sågtänder utan filter, eller 72 med filter, alternativt 24 och resonant filter och FM, kan bli kul Man kan ju blanda hej vilt.

1
Bevaka tråden