Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på min polyfon fortsätter...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-22 20:05

Dom som vet vem jag är och vad jag gillar, äverös mig med förslag då dealen med prophet-600´an inet gick igenom.

Jag har börjat snegla lite på jx8p. Den ska vara finfin på pads osv. Vem har erfarenhet av den?

Sedan finns det ju juno**6 serien, jx3p och jupiter4.

Vad mer? Behöver inet dom fläkigaste polyfonerna. Något trevligt till överkommligt pris.

Senast redigerat 2008-08-22 20:22

Jag vet att du helst vill ha analoger men om du inte har testat Alesis Ion tycker jag att du ska göra det, för skojs skull om inte annat. De kostar ju inte många tusen idag och är grunda i strukturen som analogsyntar men kraftigare och många analogpuritaner tycker att de låter grymt, som bekant.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-22 21:04

Av jx8p/jx3p så skulle jag välja Jx3p, den låter skönare på något sätt.. äldre. Jx3p har ju en skoj sequencer också.. (minns inte om jx8p hade det) Crumars bit-sizers kan ju vara skoj också.

Men om du vill ha instant ratt:
Juno106 är väl trevlig men hellre något i stil med Akai AX-60, Siel Opera 6(jo!) eller något dylikt.
Korg Polysix?

Jag tycker Korg DW-8000 fixar pad's minst lika bra som 8p'n plus att den - i mitt tycke - låter betydligt roligare överlag. Snabbrattad dessutom, sin enda ratt till trots.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-22 21:41

Just ja.. esq-1/sq-80 är ju ett stående tips.

DW-8000 är ju inte helt fel.

Kawai K3 är ju lite skoj också. Fixar pads! (sitter med en K3m just nu)

• Medlem
  • 2008-08-22 22:43

Nu är jag inet bara ute efter pads.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-22 22:57

Vem har inte erfarenhet av JX-8P? Den är härlig. Mycket flexibel. Men ändå enkel att komma underfund med. Löjligt underskattad i dagens mycket märkliga syntpris-race... såg en nyligen för 1200:- och då låter den på in(t)et sätt sämre än exempelvis en Jupiter-8 för 23.000:-.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-22 23:21

De flesta nämnda är ju duktiga på pads OCH annat.
SQ-80 är ju pad-killer men även hårda "digitala" basar.. mjuka analoga sådana osv..etc.. mm.. (ja, jag är partisk Sitter en SQ-80 som masterklav 30 cm från mig)

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-08-23 00:04

Tror att den med mest erfarenhet av just JX-8P heter sawtooth...

Jag har själv haft några stycken men kör numera JP-6 istället. Men det är ju inte riktigt samma prisklass tyvärr....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 02:34

Du behöver en Sequential Six~Trak!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-23 10:11

Hehe, en JX8P och en Jupiter 8 låter väl ungefär lika lika som en Minimoog och en Nordlead....
Gillar dock Nordlead Finns ett liv och en värme i JP8 pads som ger rysningar (ingen favvosynth i övrigt dock, den är för snäll )

Jag skulle också rekommenderad JX8P ändå, den ÄR väldigt bra på mjuka analoga pads faktiskt, blev, och det var väl det PF menade, bra förvånad över att den faktiskt lät så mjukt och VARMT som den gjorde ändå.
Bra syncljud också
Sen har den ju Xmod och sync vilket gr att den kan låta FM på ett mysigt sätt!

SQ80 som är en gammalö favvosynth för komplexa ljud låter inte alls så "närvarande" i ljudettycker jag....

DW8000 är också en gammal favis som jag gjort 200 ljud till, Varm och fet, md mycket mer möjligheter men...grundljudet iJX8p låter ändå närmast klassiska jupiterstråkar och pads om det är det man är ute efter. Skulle ta en JX8p + programmer any day.

Mina 2 ören.

Om MIDI är mindre viktigt.........Korg Polysix....definitivt!

En Waldorf Microwave I kanske skulle vara något? Den kan fixa hyggligt analoga ljud, den har ju trots allt analoga filter. Sedan kan man skrämma små barn med den. Det går i alla fall med Microwave XT och jag tror inte att originalet skulle vara sämre

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-23 10:44

en redig monolåda! den kan vara polifån dessutom tror jag man kan behöva en riktig arbets-sätts-manick som ger nya ideer...

Annars är väll de flesta skrivna här, har inte haft en polisint som jag gillat helt hittils, kör microQ nu... den är gul iaf..

1
Bevaka tråden