Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med köp av iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är någorlunda ny vad gäller Mac-datorer och Apple-produkter i övrigt, men har på något år konverterat sakta men säkert. iPhone, Macbook, AppleTV och... ja, nu är det dags att byta min stationära PC mot en iMac.
Jag har däremot lite frågor kring ram-minnen och hårddiskar. Jag vill ju naturligtvis hamna så lågt som möjligt rent kostnadsmässigt, och undrar därför om det finns en möjlighet att köpa en 24", 2 GB RAM, 320 GB HDD och därefter köpa till/byta ut HDD och RAM mot billigare varianter. Apples egna verkar vara dyrare än normalt. Vilka minnen och vilka hårddiskar kan jag kasta in i min iMac? Är det bra att göra så här eller blir det lika dyrt ändå?

Tack för hjälp!

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-23 17:31

Minnen kan du köpa efteråt,blir billigare men angående hårddisk vet jag inte,det är inte så lätt att byta ut det själv,och så bryter man garantin tror jag...men minne är enkelt att installera,dom här är en av dom billigaste,köpte själv en.

Länk: ONOFF Datorer & tillbehör, Minnen, SO-DIMM(DDR2), TRANSCEN, 2GB800MHZSO

Du byter iNTE hårddisk i en iMac som glad amatör, knappt ens som hårdhudad hårdvarunisse. Nöj dig med den som sitter i.
Sedan kompletterar man med en extern disk.

Kompisen bytte disken internt, satte i fel disk (den skapade för mkt värme), det dök upp en fyrkantig missfärgning på skärmen...oops.

iMac är en sluten maskin, det är en allt-i-ett-burk.

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 11:58

På gott och ont är det så att vill du kunna ändra saker, byta ut och uppgradera ja då finns det bara en modell och det är Mac pro. Visst det går med en del jobb även i de andra. Men Mac Pro är den enda som är designad för att öppnas. Därav både namn och pris.
När det gäller minne så tjänar du definitivt att köpa själv. Apple är tämligen dyr på minne. MEN det skall vägas mot att de gör jobbet åt dig (även om det är lätt att byta både på macbook och iMac såväl som Mac Pro). Så på en iMac, med tanke på konceptet, är det ett smart drag att köpa det färdiginstallerat. Så länge pengar inte är kritiskt.
När och OM du sen köper eget minne och sätter i, köp inte det allra billigaste. Regeln om att: man får vad man betalar för, är ofta mer sann än man tror.

Ursprungligen av Proteus:

På gott och ont är det så att vill du kunna ändra saker, byta ut och uppgradera ja då finns det bara en modell och det är Mac pro. Visst det går med en del jobb även i de andra. Men Mac Pro är den enda som är designad för att öppnas. Därav både namn och pris.
När det gäller minne så tjänar du definitivt att köpa själv. Apple är tämligen dyr på minne. MEN det skall vägas mot att de gör jobbet åt dig (även om det är lätt att byta både på macbook och iMac såväl som Mac Pro). Så på en iMac, med tanke på konceptet, är det ett smart drag att köpa det färdiginstallerat. Så länge pengar inte är kritiskt.
När och OM du sen köper eget minne och sätter i, köp inte det allra billigaste. Regeln om att: man får vad man betalar för, är ofta mer sann än man tror.

Sant.
Välkommen till 99.se proteus (ser du har ett inlägg).
Varför inte pysa över till "presentationer" och skriva ett par rader ?

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 13:07
Ursprungligen av Goflorp:

Sant.

Skrev i "switcher" uppropet och det blev i princip en
presentation: Postning

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 13:27

Meep..

Ursprungligen av Goflorp:

Sant.

Då var en liten kompletterande presentation gjord, med tillhörande länk för första inlägget som säger en hel del mer....
Tack för välkomnandet förresten. Trevlig stämning här inne

1
Bevaka tråden