Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland D50/D550

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag köpte nyss en Roland D550.

1) Men den kan inte läsa det externa ljudkortet(med backups på preset-patcharna). Får bara card not ready medelanden när jag stoppar in den och trycker på card på maskinen.

Har det externa ljudkortet(som man bara kan läsa ifrån, inte skriva) något battery som man kan byta? Hur gör man det isåfall?

Något annat som kan vara knas och hur kan jag då fixa det?

2) Hur sparar jag patchar från kortet till mac?

3) kan jag ladda in separata patchar från kortet till mac eller måste jag byta ut hela bibliotek? Hur gör jag det?

Tacksam för hjälp

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-24 11:56

Inget batteri om det är ett presetkort(se den andra tråden). Det låter som att det är oxid i kontakterna i synten, prova att plugga i och ur kortet ett antal gånger så kan det börja fungera igen.

Om du verkligen vill ladda in presetljuden så finns de att tanka ner på nätet, det finns hur mycket ljud som helst i sysexformat, tex härifrån:

ftp://ftp.ucsd.edu/midi/patches/D50/

Om du använder ett standardprogram för överföringen så kan du bara föra över hela banker med ljud mellan synt och dator. Det är möjligt att det finns någon gratis editor som klarar av att föra över enstaka patchar, men jag vet inte om någon. Det står i manualen hur man gör för att föra över ljud, den finns att tanka ner från Rolands ftp-server.

1
Bevaka tråden