Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brandvägg?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-17 22:29

Hej allihop,

Jag har nyligen blivit berikad med BoStream "Äkta" bredband i jacket...
Jag undrar nu hur och var jag får tag i en brandvägg. Har kört mycket PC förut och till det finns det ju, men jag verkar ha svårt att hitta till min nya kärlek; Mac:en.
Jag har också fått höra någonstans att det inte går att hacka in sig på en mac. Den känns bra, men så naiv är jag inte...

Tacksam för vägledning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 22:47

Kör du OS X eller OS 9?

Om du kör OS X aktiverar du din brandvägg under systeminställningar-fildelning-brandvägg. Default efter aktivering är att INTE tillåta trafik utifrån nätet och in mot Macen (inga portar öppna) förutom den trafik som beställts inifrån på vanligt sätt.

Om du använder OS 9 måste du komplettera datorn med en komersiell brandvägg. De vanligaste förekommande är Norton Firewall eller Netbarrier.

Ett annat alternativ är att sätta en separat låda med brandvägg av NAT-typ eller riktig stateful inspection mellan bredbandet och den lokala klienten. Sådana finns billiga av en mängd tillverkare och ofta inbyggda i kombinerade trådlösa basstationer och/eller switchar. Om man nu väljer det senaste alternativet tycker jag man ändå alltid bör aktivera den lokala klientens brandvägg för säkerhets skull.

  • Medlem
  • 2003-06-19 17:27

Jag kör 9.2.2...

Tack för hjälpen, jag ska prova de två programvarorna.

1
Bevaka tråden