Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midikopplingsfunderingar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-26 09:26

Skulle vilja ha ett litet klav att hamra på ibland så jag funderar lite på att skaffa en MicroKorg, men som alltid dyker det upp små kopplingsfunderingar (förutom det faktum att mixern är full).

I min, just nu, perfekta värld skulle jag vilja att det funkade såhär:
Jomoxen är masterklocka.
Jag använder microkorgens klav för att spela på Monomachinen och microkorgen. MEN,, Monomachinen ska sequensa både sigsjälv och microkorgen.

Är detta möjligt och hur ställer jag in och kopplar allt? (alla har midi in/out/through)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 10:28

Om du ska ha två saker till en sak så måste du ha en mördjboks serru.

Men om Jomoxen kan tänka sig ta emot klockan från Monomachine så går det ju.

I så fall;

MicroKorg <=======> Monomachine ------------> Jomox -----------> Annat jox
(in till out och out till in)-----------------> thru---------------->thru--------------hej

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 10:29

Fan, nu blev det fel i alla fall. Mono kan så klart inte sända från thru. Thru från MicroKorg till allt annat så blir det rätt.

-----------------------
korrigerad grafik
-----------------------

Monomachine <=======> MicroKorg ------------> Jomox -----------> Annat jox
(in till out och out till in)-----------------> thru---------------->thru--------------hej

-----------------------

Senast redigerat 2008-08-26 10:41
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-26 10:34

Ah, det är ju en tanke.

Så länge man kan använda microshuffle på jomoxen även om den slavas funkar ju det bra.

Tack.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 10:39

No worries mate!

Shuffla kan du ju göra hur du vill om det s a s är dess egen sequencer som styr (läs: blir startad å stoppad utifrån). Men det kanske vore spännande att testa att sequenca den utifrån också, annars. Eller inte.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-08-26 10:41

Ja just, det är ju bara start/stop på klockan.

Fast seqa utifrån vet jag inte, då förlorar man nog halva grejen med maskinen

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 10:43

Ja, såvida man inte kan rattabratta på mono och skicka allt till Jomox, beror på om den tar emot controllers eller så på något snyggt sätt. Och gör den det så kan den ju göra som en tjej på krogen -> stå och se snygg ut!

• Medlem
  • Borås
  • 2008-08-26 10:49

hehe

Får testa, den har ju lite olika lägen. Ska man parameterlåsa den funkar det nog iinte helt 100, men man kan ha den i "frivridläge" och då är det ju mer möjligt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 10:57

Precis, så sköter du "låsningen" från Monomachine i stället. Elektrons grejer har ganska schyssta MIDI-funktioner har jag för mig.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-08-26 11:01

Jag får helt enkelt testa

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-26 11:04

Stäng av globalmidijoks på korven

pinanokorv>låda+tillbakatillkorv>jomoks...

sen sätt ju pianoklavut på den kanalen som gör att lådan bara låter på den markeradekanalen, sen sätt midiseq i lådan ut till korvens kanal... och slava jomoksen...

annars lärdju kunna få klockan genom korv till lådan.... jomoks>korv>låda>korv....

eller merga korv+jomoks > låda... sen ut.. till krov..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 11:06
Ursprungligen av enapa:

Stäng av globalmidijoks på korven

pinanokorv>låda+tillbakatillkorv>jomoks...

sen sätt ju pianoklavut på den kanalen som gör att lådan bara låter på den markeradekanalen, sen sätt midiseq i lådan ut till korvens kanal... och slava jomoksen...

annars lärdju kunna få klockan genom korv till lådan.... jomoks>korv>låda>korv....

eller merga korv+jomoks > låda... sen ut.. till krov..

Elektron ringde just och undrade om du ville hjälpa till att skriva manualer.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-26 11:07

Skulle iofs själv ha vanligt piano >mergeamedjomoks>lådan utlådan> annat än mikrokorv. typ vadsom hellst ... hehe... litenklav liten sintmotor...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-26 11:10

hehe pf:!

men kolla o microkorvmanualen hur det funkar med globaloff och midikaneler...

Om det är ett klav du är ute efter och inte egentligen ljud så är ju microKONTROL roligare än microKORG, och billigare. (Jag har ägt båda nyss)

• Medlem
  • Borås
  • 2008-08-26 11:39

Iofs... hade ju tänkt att använda ljud + vocoder i korgen dock... vad ligger microcontrollen på i begpris då?

Jag gav 1000 för ett par år sen.. hade nog tur iofs men idag så kanske. Jag är go vän med den.. tangenterna är dock väldigt små men tre oktaver som ändå rymmer i lilla ryggan de e fint. Padsen är lite fåniga, lixom gummimjuka och måste ändå tryckas ner endel så inte så vettigt att trumma på, men bra att ha som tydliga switchar eller triggers. Reglarna jättelagom för effektlekande. Rattarna är lite dumma i huvet, ändlösa och stegade det är väl ok, men dom accelererar så drar man fort vrider man bort sig helt. Idiotiskt. Joysticken urcharmig, går att trycka in också * click* Jättebra när man har tråkigt. *click* *click*

Edit: Nä inte fan kan det varit 1000 jag gav? Tiden går, har glömt, 2000 verkar man få ge numera iaf.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-08-26 15:15

Jajust!
Du stog ju och pulade med en sådan på norberg ja.

Joysticken lät ju toppen, som kinesiska stresskulor ungefär

1
Bevaka tråden