Vad ska man välja spelar progressiv rock, typ Tool.
Har hittat en clavia nordlead och en roland jp-8000 men vet inte vad jag ska välja
motivera gärna era svar.
Clavian ska jag ge typ 4500 kr för och jp-8000 ska jag typ ge 4000 för är det bra priser.
Tycker 4500 för en nord lead 1 är på tok för dyrt, sen fördelar och nackdelar hmm finns en hel del eftersom dom skiljer sig rätt så mycket åt, men till JP-8000 fördel kan ju nämnas att den har effekter on board. Om du ska ha en nord lead så satsa på Nord Lead 2 är mitt råd.
Jag kör själv Nord Lead 2 och JP-8080 och tycker om båda lika mycket ungefär
Norden var väl mer tänkt att låta som gamla prophet synten, den kommer med prophet patches när den är ny, JP-8000 låter mer "klassiskt" Roland, något som kanske de mest inbitna analogtalibanerna inte kommer hålla med om.
Båda är bra på metalliska ljud och mjuka ljud samt skrikiga leads osv. dock så har inte JP-8000 dist vilket JP-8080 har, Nord Lead 1 har inte heller dist men Nord Lead 2 har det.. fast jag tycker inte den disten är så mycket att hänga upp i julgranen jämfört mot JP-8080 disten. Finns garanterat folk här som skulle kunna posta lite roliga ljudexempel.