Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad välja: Clavia nordlead 1 eller jp-8000

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-27 19:48

Vad ska man välja spelar progressiv rock, typ Tool.

Har hittat en clavia nordlead och en roland jp-8000 men vet inte vad jag ska välja
motivera gärna era svar.

Clavian ska jag ge typ 4500 kr för och jp-8000 ska jag typ ge 4000 för är det bra priser.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-27 20:48

YouTube - jp 8000 live

YouTube - Nord Lead Extreme patches pt 1

Men JP8000 är behändigare i storlek och har inbyggda effekter? Sedan är det väl en smaksak?

Lite OT men skoj video: YouTube - Space Magic Fly Cover bra gjort av killen och skön låt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 20:48
Ursprungligen av Lurk:

Vad ska man välja spelar progressiv rock, typ Tool.

Har hittat en clavia nordlead och en roland jp-8000 men vet inte vad jag ska välja
motivera gärna era svar.

Clavian ska jag ge typ 4500 kr för och jp-8000 ska jag typ ge 4000 för är det bra priser.

Tycker 4500 för en nord lead 1 är på tok för dyrt, sen fördelar och nackdelar hmm finns en hel del eftersom dom skiljer sig rätt så mycket åt, men till JP-8000 fördel kan ju nämnas att den har effekter on board. Om du ska ha en nord lead så satsa på Nord Lead 2 är mitt råd.

Jag kör själv Nord Lead 2 och JP-8080 och tycker om båda lika mycket ungefär
Norden var väl mer tänkt att låta som gamla prophet synten, den kommer med prophet patches när den är ny, JP-8000 låter mer "klassiskt" Roland, något som kanske de mest inbitna analogtalibanerna inte kommer hålla med om.

Båda är bra på metalliska ljud och mjuka ljud samt skrikiga leads osv. dock så har inte JP-8000 dist vilket JP-8080 har, Nord Lead 1 har inte heller dist men Nord Lead 2 har det.. fast jag tycker inte den disten är så mycket att hänga upp i julgranen jämfört mot JP-8080 disten. Finns garanterat folk här som skulle kunna posta lite roliga ljudexempel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 11:28

Glömde bort en rätt viktig grej som kan vara till JP-8000´s fördel för dig, den har en feedback osc! Med den kan man få till väldigt elgitarrsliknande ljud.. tänkte eftersom du gör progressiv rock Jordan Rudess brukar köra en hel del sån typ av leads i Dream Theater.

Kanske är helt annorlunda stil mot vad du kör, jag har aldrig hört Tool (vad jag kan minnas)

Alltså... jag ser inte att det skulle vara en fråga om val. Finns det en JP-8000 med så går de andra automatiskt bort. Man kan inte ha några valmöjligheter om det bara finns en JP-8000 att välja.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 15:25

And god said.. let there be JP-8000

Så sant så.. har precis suttit å lekt med nord leaden och den.. och norden känns lite boring i jämförelse.

Passar på att kapa tråden en stund:

Är det vettigare att skaffa en JP-8000 än en NL2 (X) även om man vill använda den till pads? JP-8000 har ju klart begränsad polyfoni i jämförelse, 8 mot 16 (20) röster. Norden verkar ju ha massa inställningar som äter polyfoni (om man kör den i unison-läge och i flera layer t.ex.), är det likadant på JP-8000?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 16:19

Om du köper en JP-8080 istället för JP-8000 så får du två röster till (10 istället för 8) Sen en stor skillnad på Norden och JP som gör att man oftast använder mycket röster på Norden e att den har 4 parter som man kör samtidigt ibland. JP kan bara spela upp två olika patches samtidigt.

Gillar verkligen padsen man kan göra på Norden men den kommer inte riktigt till sin fulla rätt förän man har lagt effekter på den genom ett mixerbord eller i sitt DAW.
JP-8000 har inte unison det har däremot JP-8080 och den halverar antalet röster precis som på Norden har jag för mig.

Supersaw vågformen är ju iofs som ett lyxigt unison
Så IMO så är nog JP lite vassare stand alone, men i sitt rätta sammanhang i en låt med effekter så är Norden riktigt kaxig oxå. Hoppas jag inte förvirrat dig ännu mer... för jag vet att jag skulle ha svårt å välja mellan dom och jag var tvungen att göra mig av med en.

JP-8000 är kung på pads. Tänk dig samma varma pads som en Juno-106 fast utan brus i choruset. Jag har inte testat Nord Lead men jag kan lova dig att du inte kommer att bli besviken på paddorna i en JP-8000 om det är varma och fluffiga pads du vill ha. Det är super saw-vågen som fluffar upp paddorna till rena rama njutningen.

Man kan konfigurera JP-8000 så att man har 6 röster till paddan och två till leda, bas eller något annat. Jag har inte direkt känt att polyfonin är ett problem på den. Men visst, skall man spela dubbla paddor så slår den i taket.

Jag började bli sugen på JP-8000 men den har en klar nackdel jämfört med NL2, den väger typ 3 kg extra. Det avgör saken för min del då jag inbillar mig att jag orkar bära 5kg NL2 i handen (med 10 kg Nord Electro på ryggen), men vet att jag aldrig kommer orka bära en synth på 8 kg någon längre sträcka.

Tänk om man skulle ta och skaffa ett sånt där körkort i alla fall...

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-28 21:42

Clavia gör grejer med rejäl kvalité i hårdvaran också. De tål stryk helt enkelt. Väldigt bra anser jag då saker kan gå lite väl vilt till ibland på scen. Jag vet inte hur många gånger min Nördmodular har halkat av X-stativet och ner i golvet. Den ser fortfarande väldigt fin ut.

Själv skulle jag valt NL1 eller NL2 framför JP-8000, men det är en smaksak. Att köpa en effektenhet till den behöver inte vara särskilt dyrt och synten får hel klart en väldigt bra lyster med effekter på sig. JP tycker jag inte låter så vackert torrt dock, utan där känns effekterna mer som ett måste på patcharna. Aliasingen i NL1 skär väldigt bra genom gitarrväggar också för övrigt. Men men, en smaksak.

När det gäller kvalitétskänsla så slåt nog det mesta JP-8000. Plastigare synt får man leta länge efter. Men jag hade aldrig trott att den var så mycket tyngre än Nord Lead.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 12:58

Jag stod i valet och kvalet mellan NL2 och JP8000 1997. Det blev en NL2 då den hade fler röster, 4-parts multitimbral samt att jag tyckte den lät mer analogt och rå än JP8000. Tycker JP8000 låter bra men tycker den låter lite plastig och snäll... och så går det att göra scooter ljud. :|

Det är väl mest en smaksak vilken VA man väljer. Personligen tycker jag att JP8k låter skitdåligt. Plastigt och trist. Nord Lead både uppför sig och låter som en "riktig" analogsynth. Nästan inga "klassiska" analogsynthar hade effekter, så det ser jag inte som en nackdel på Norden. Men är det riktigt feta effektindränkta pads och supersågar som är din grej så är inte Nord Lead för dig.

Den optimala VA:n tycker jag nog annars är Virus-syntharna. De har en enorm bredd och kan låta från Tiëstosvulstigt till Kraftwerktorrt. Inte lika clean och snygg ljudbild som Nord, men bra på ett annat sätt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-29 21:28

Norden låter rå och elak, aldrig mjuk.
Men den passar nog djäkligrt bra in i TOOL soundet, jag gör själv liknande musik och Nord modularen passade grymt bra där! Fick dock säljas nu då SY99 o Polivoks fixar det jag behöver i den avdelningen.

Har alltid föredragit "Nord" soundet före alla andra VA synthar. Tycker Nordlead låter mer direkt än vad de andra gör av någon anledning. Är ingen fan av inbyggda effekter och EQ på synthar ska tilläggas. Jag har dock bara ägt NL 1 och 2, och de gillar jag. Vi har även haft Jp8000 i bandet, men det är ingen synth jag har "connectat" med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-30 00:19

Norden är nice inget snack om saken Den låter väldigt rent och hörs tydligt i en mix, som alla redan påpekat. Jag har själv inte ägt min JP-8080 tillräckligt länge för att kunna säga något om hur den låter i en mix, har inte ens hunnit göra en låt med den i ännu. Men gillar den skarpt. det är alltid skönt att variera lite.

Och i många sånna här liknande diskussioner så brukar argumenten emot dessa VA syntar vara att dom inte låter tillräckligt analogt osv, men det tycker jag är deras charm och styrka, dom har ju verkligen en egen karaktär. Kanske inte lika fettiga och varma som deras äldre syskon från 70 och 80-talet, men väldigt nicea ljud ändå.

1
Bevaka tråden