Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka Oberheim DMX med MIDI clock från Logic?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-28 00:20

Sådär, nu är midi-kitet installerat men jag får det inte riktigt att fungera som jag vill. När jag aktiverat midiklockan i Logic så går det i sync men endast om jag spelar från början av arret. Det verkar som att DMX inte riktigt kan plocka upp klockan om den inte får stå i standby innan.. Någon annan med DMX med midi som kan upplysa?

Mvh

Finns det inte något som heter Song Position Pointer? Det är en funktion som gör just det du vill att din DMX skall göra - att hänga med så att man slipper ta om allt från början. Jag är tveksam till att en DMX har denna funktion. Men jag kanske är ute och cyklar?

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-28 00:41
Ursprungligen av Real Parakeet:

Finns det inte något som heter Song Position Pointer? Det är en funktion som gör just det du vill att din DMX skall göra - att hänga med så att man slipper ta om allt från början. Jag är tveksam till att en DMX har denna funktion. Men jag kanske är ute och cyklar?

Jo det gör det i Logic.. jag vet iofs inte om detta stöds i DMX men det är ändå inte riktigt det jag är ute efter. Jag vill att DMX ska kicka igång när man har står i pattern-mode, men inte bara när man spelar från början i Logic. Med Rolands 303, 707, 808 etc så funkar det som jag vill. Hänger du med hur jag menar?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-30 18:48

Hmm.. det är inte så att Logic skickar midiclock - start enbart i början av låten?

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-01 08:58
Ursprungligen av saddox:

Hmm.. det är inte så att Logic skickar midiclock - start enbart i början av låten?

Det är det jag misstänker.. Finns det någon inställning som gör att Logic inte avger "Midi stop" när man stoppar? Eller att Logic avger "Midi start" varje gång man startar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-01 09:15

I Cubase finns sådana inställningar och det måste finnas liknande i Logic antar jag.

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-01 09:20
Ursprungligen av saddox:

I Cubase finns sådana inställningar och det måste finnas liknande i Logic antar jag.

Alright, jag har sökt igenom alla midi-preferences och manualen men hittar inte riktigt rätt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-01 09:50

Testa att synka den mot någon annan sequencer(hårdvara eller mjukvara). Funkar det inte då så är ju problemet nånstans i midi-kitet.

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-01 10:40

Redan gjort. Körde den mot TR-707 och då reagerade den på start och stop men inte continue, precis som i Logic. Om man kör t ex en 303 mot 707 eller Logic så startar den patternet där man slår igång, vilket kan vara i mitten av en takt etc. Jag antar att det finns för- och nackdelar med båda varianterna..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-01 13:40

Skumt.. continue är ju viktigt att den reagerar på.
Midiclock består ju bara av tick, play, continue och stopp.

Iofs.. jag har haft problem med Cubase ett tag när det envisades att trycka ut MTC samtidigt som midi clock.. påhängd apparat tyckte inte om MTC med midiclock.. vilket resulterade i brutala saker

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-01 15:27
Ursprungligen av saddox:

Skumt.. continue är ju viktigt att den reagerar på.
Midiclock består ju bara av tick, play, continue och stopp.

Iofs.. jag har haft problem med Cubase ett tag när det envisades att trycka ut MTC samtidigt som midi clock.. påhängd apparat tyckte inte om MTC med midiclock.. vilket resulterade i brutala saker

Ok, ska kolla hur MTC-inställningen står. Får se om det kan göra någon skillnad.

Ursprungligen av kyaal:

Sådär, nu är midi-kitet installerat men jag får det inte riktigt att fungera som jag vill. När jag aktiverat midiklockan i Logic så går det i sync men endast om jag spelar från början av arret. Det verkar som att DMX inte riktigt kan plocka upp klockan om den inte får stå i standby innan.. Någon annan med DMX med midi som kan upplysa?

Mvh

Jag kör själv Logic 5X för PC och har också problem med äldre trummaskiner. Min 909:a tappar sync om man kör en loop mellan takt 1-8 tex. Den hänger bara med om man kör arret från början till slut. Har inte heller hittat någon lösning på problemet.

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-01 15:35
Ursprungligen av saftskallen:

Jag kör själv Logic 5X för PC och har också problem med äldre trummaskiner. Min 909:a tappar sync om man kör en loop mellan takt 1-8 tex. Den hänger bara med om man kör arret från början till slut. Har inte heller hittat någon lösning på problemet.

Har du tillgång till en 707 att testa syncen mot också? För egen del blir det såhär när 707 är master:

303 & 808: reagerar på start och stop som vanligt, startar även på continue fast då från början av pattern, vilket då givetvis gör att deras pattern hamnar "fel" i period med mastern. verkar som att sync24-standarden enbart väntar på klocka eller?

DMX: reagerar på start och stop, men startar inte på continue såvida man inte ställer den i play-standby läge (liknande mode man ställer i när man vill köra sync från tape).

Lite skumt när det BARA är DMX:en som uppför sig så..

Edit: När 707 är slave till datorn uppför den sig precis som när 303 och 808 är slave till 707.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 15:43
Ursprungligen av kyaal:

verkar som att sync24-standarden enbart väntar på klocka eller?

Nej, det finns continue i sync24 - hade en MC-202:a och en TR-606:a förut och de kunde man stanna mitt i ett pattern och sedan trycka continue så fortsatte de precis där de var. (Eller om det var så att jag synkade dem mot en TR-626:a och använde en Doepfer MSY02:a?) Jag minns inte helt hundra. Men det ska gå att stanna mitt i och sedan fortsätta.

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-01 20:37
Ursprungligen av zthee:

Nej, det finns continue i sync24 - hade en MC-202:a och en TR-606:a förut och de kunde man stanna mitt i ett pattern och sedan trycka continue så fortsatte de precis där de var. (Eller om det var så att jag synkade dem mot en TR-626:a och använde en Doepfer MSY02:a?) Jag minns inte helt hundra. Men det ska gå att stanna mitt i och sedan fortsätta.

Ah ok, det är inget som funkar på mina x0x-burkar iaf..

Ursprungligen av saftskallen:

Ett sådant problem har jag för mig att jag hade med min MC202, men det löste sig om även 202:an internt var satt i loop-läge.

1
Bevaka tråden