Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN-klient?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-18 13:04

En eventuell arbetsgivare påstår att om jag ska jobba för hennes företag, tidningsproduktion, så behöver jag inga licencer på programmen eftersom jag kommer att jobba mot en server. Hon menar att de program jag kommer att använda, QuarkXpress och SaxoPress, kommer att ligga på en server nån helt annan stans. Hon måste väl ha missuppfattat det? Segheten måste väl bli monumental?!

Dessutom måste jag ha en VPN-klient (heter det så?) installerad av säkerhetsmässiga skäl. Denna klient kräver att servicetekniker kommer och installerar den eller att jag får låna en pese med denna klient på, att ha bredvid min fina mac. Är inte denna klient bara något att ladda hem och installera?

Det här luktar fisk... :rolleyes:

Det finns många sätt att lösa detta. De kanske har en Citrix lösning.
Man kan också ha en server som kollar licenser. Alla datorer kan ha programmet installerat men bara xx kan använda det samtidigt.
Citrix fungerar på Mac...

Angående VPN så beror det väl på vilken lösning de använder om det finns någon klien till Mac.
Kan tänka mig att detta företag skulle kunna hjälpa dig.

NetServices

• Oregistrerad
  • 2003-06-18 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Dessutom måste jag ha en VPN-klient (heter det så?) installerad av säkerhetsmässiga skäl. Denna klient kräver att servicetekniker kommer och installerar den eller att jag får låna en pese med denna klient på, att ha bredvid min fina mac. Är inte denna klient bara något att ladda hem och installera?

Det här luktar fisk... :rolleyes:

Om du kör OSX kan du i de flesta fall använda den VPN klient som finns inbyggd när du väljer programmet "Internetanslutning" och sedan "Nytt VPN anslutningsfönster" i menyn. Krypteringen är dock sämre än IPSEC som är standard i dag, då är VPNTracker (www.vpntracker.com) den lösning som finns för Mac. Netservices säljer den.

Det enda du behöver sedan är ett användarnamn och lösenord. Tekniker borde inte behövas...

/U

• Medlem
  • TÄBY
  • 2003-06-19 08:36

Man kan även använda VPN-klienter i plåtlåda. Jag har en "soffa" SofaWare som står och sköter vpn mot FW-1:an som jobbet kör, nackdelen är att med nuvarande firmware så får jag bara 2Mb/s då den kör 3DES.

1
Bevaka tråden