Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jupiter 8 - Ebay bluff?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-28 19:29

Hittade denna för några dagar sedan:
Electronic Keyboard Sinth Roland Jupiter 8

Jag frågade säljaren om han hade några högupplösta bilder. Inget svar. Idag frågade jag vad frakten skulle gå på. Fick detta svar:

"Hi Jon,
That will be GBP 60.
About payment: I can't use my paypal or bank account because i'm in divorce and i don't want to split the money with my future ex wife. With moneygram we can complete the transaction in a couple of days because i will ship the package through UPS same day payment is confirmed. It will take maximum three working days until you receive the package. It will be shipped fully insured and you'll receive it directly to your address.
So if you agree there will be no problems.
Regards Chris."

Någon som känner för att skicka 1200 pund (minst) till denna snubben?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 19:43

Känns väl sisådär va?

Han har noll feedback, blev ebaymedlem för 6 dagar sedan.

Från moneygrams hemsida:
Here are some ways you can protect yourself:
• Buying items on the Internet. Be very careful if you are sending money to pay for merchandise purchased online. Many Internet auction sites provide an assured payment system that offers greater protection for the buyer and seller.

Han gav dig inga fler bilder, säger i annonsen att man kan betala med paypal, OM det nu är så att han inte vill få in pengarna på deras "gemensamma paypalkonto" (yeah right) så tar det ca två minuter att skapa ett nytt PayPal-konto.

Mitt tips är att inte prata mer med "säljaren" och anmäl annonsen till ebay.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-28 19:51

Scam

WT

Japp, att någon inte vill använda de vanliga kanalerna för betalning är ett tecken på att det är en bluff.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 20:19

Du vet säkert redan men jag säger det ändå, se till att all kommunikation sker via ebays kontaktformulär och kryssa i rutan "Hide my email address from ---" för att försvåra spammande, spoofande och crap.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-28 20:17

Samt det faktum att bilden inte är hans........

WT ( fast det kunde ju inte ni veta )

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-28 20:26

Jag har använt ebay sedan 2000 och sett min beskärda del av idioter...Men tackar för tipset:)
Nu är annonsen anmäld.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 20:27

Bra där!

-Skulle vara intressant att se kvittot på servicen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 09:26

Det var varit en Elka Synthex i ebay.co.uk som verkar som ett scam. Den har dykt upp två gånger på två månader. Alltid samma sak.
Ebay kontot skapades samma dag som auktionen.
Samma bild på båda auktionerna.
När jag frågade säljaren lite frågor var han villig att sälja den för ett ganska lågt pris innan auktionen var slut.
Jag frågade om vi kunde använda Ebays Escrow service men han litade inte på Ebays rekommenderade företag.
Den sålldes senare till någon innan auktionens slutdatum.
Säljarn upphörde att existera.

Jag brukar alltid fråga om fler bilder. Först kollar jag nätet efter bilder och sedan ber jag att få foton på specifika detaljer som jag inte hittar på bilderna på nätet m.m.

Tråkigt är det i alla fall och Ebay verkar vara ganska flata. Det borde gå att göra det på ett bättre sätt. Till exempel har jag inte hittat ett sätt att anmäla en auktion som möjlig scam.

Mvh
Demokid

1
Bevaka tråden