Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komponentval för basketfoto

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 14:50

Funderar på nytt objektiv till hösten, fotar basket i en dåligt belyst hall varannan vecka och har hittils använt Canon 400D med föjlande gluggar.

Canon 17-55 Kitobjektivet = Fungerar inte alls, dåligt på alla plan.
Canon 50 1.8 = Fungerar hyffsat, för kort brännvid och seg autofokus.
Tamron 17-50 2.8 = Skarpt och ljusstarkt men den korta brännviden "täcker" bara upp 1/3 del av planen, fokuserar fel ibland när det går för snabbt.

Så nu har kommit fram till att det blir en Canon 70-200, dock inte vilken variant. 2.8 IS är väl den som lockar mest. Dock kostar den vanliga 2.8 6.000 kr mindre vilket gör det möjligt att få in ett nytt hus i budgeten, 50D hägrar med bra bilder på löjligt höga ISO tal.

Behålla 400D + Canon 70-200 2.8 IS 17 685:-
Byta till 50D + Canon 70-200 2.8 Non is 23 470:-

Eller som alternativ tre, eftersom 50D verkar klara höga ison utan brus så kanske det går att köra 70-200 4.0 och på så sätt spara många sköna tusenlappar?

50D + 70-200 4.0 Non IS 17 970:-
50D + 70-200 4.0 IS 22 780:-

Vad tror ni, bilderna publiceras i både dagspress och på nätet. Själva kvalitén duger utmärkt på de tidigare bilderna men jag missar för många bilder pga kort brännvid och seg autofokus.

Mvh Markus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 16:52

jag skulle byta till 50D, då kan du gå upp på högre ISO tal och få bra kvalité, men jag skulle gå på 70-200 f/2.8. Jag gillar inte objektiv som har större bländare är 2.8

Ursprungligen av covent:

jag skulle byta till 50D, då kan du gå upp på högre ISO tal och få bra kvalité, men jag skulle gå på 70-200 f/2.8. Jag gillar inte objektiv som har större bländare är 2.8

Annars är det väl precis tvärtom, folk vill väl ha större bländare = bättre ljusstyrka

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 22:25

siffermässigt så är det större.. 3.5 är större/högre sifra än 2.8.
och, jag vet hur en bländare fungerar

För att inte krångla till det kan det fastställas att större bländare anges med ett MINDRE tal. Bländare 2,8 är större än bländare 3,5.

Som svar till trådskaparen håller jag med om att 70-200 2.8 låter toppen!

Jag köpte ett 70-200/2.8 till min Canon 30D i våras, men har inte hunnit med att skjuta basket med det ännu. Men så snart serierna drar igång så kommer jag försöka få tid att fota lite på diverse matcher.

Junghage, vad fotar du i för serier?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 17:09

Jag har plåtat rätt mycket sport uti mina dagar.
Vid basket är en telezoom för långt enligt mitt tycke.
Om du har en Canon DSLR med litet chip är nog en EF 50 mm 1,4 optimalt för basket.
Man ska inte sitta på läktaren och plåta, man måste vara nere på golvet.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 21:33

covent: Jo 2.8 är nog det som gäller, men frågan är om IS är värt de extra slantarna?

bastuman: Damettan södra. Säg till när du fotat första matchen, ska bli intressant att få lite utlåtande.

Konrad: I den hallen jag fotar mest i finns det gott om utrymme bakom korgarna så 70-200 blir inget problem. Vill kunna komma närmare spelarna än vad 50mm ger och 70% av bilderna beskärs. Finns ju inget som hindrar att ha 50mm på reservhuset.

Här är två bilder jag tagit med 50mm

Hej.

Om du VET att det är sport du fotar, så är IS oväsentligt.

IS är ju kompensation för dina skakiga händer- det hjälper dock ingenting mot rörelseoskärpa som kommer från långa slutartider.

Så fotar du sport och vill fokusera på det (tja... nu när jag skrev så låter jag det stå) så tycker jag också att du kan kika på 50D och spara in lite pengar på objektivet. Du vill definitivt ha f2.8 och som nån sa är lågt brus vid höga ISO en direkt fördel för dig, för det ger ju också snabbare slutartider. Och det måste väl ändå betecknas som den heliga graalen vid sportfoto.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-09-02 16:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-02 18:11

En ljusstark 70-200 blir nog bra för ditt sammanhang. Med denna brännvidd kan du få helhetsbilder, individbilder och även close-ups på t ex ansikten. Kan ju vara smidigt när man inte kan röra sig fritt omkring motivet.

1
Bevaka tråden