- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Uppdatering längst ned - Icon Stockholm i konkurs
Saxat ifrån SVD:se
Bolaget redovisar en förlust efter finansnetto på 211,6 miljoner kronor för årets första kvartal. Det kan jämföras med en förlust på 263,4 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.
Omsättningen föll samtidigt med 48 procent till 224,1 miljoner kronor. Lost Boys bidrog med 54,3 miljoner kronor till omsättningen.
Den pågående nyemissionen, som kommer att tillföra Icon Medialab cirka 82 miljoner kronor netto, kommer kraftigt att stärka koncernens likviditet och soliditet, enligt delårsrapporten.
"Bolaget är på god väg att uppnå det operationella mål som presenterats tidigare under året", skriver Robert Pickering, tillförordnad koncernchef, i en kommentar.
Jag tittade in på Iconmedialab.se och laddade ner den senaste rapporten och blev mycket förvånad över följande:
Icon säljer tjänster för 224,1 miljoner kronor under första kvartalet. Produktionskostnaden för att sälja dessa tjänster (personal, konsulter, lokal och inventarier) var 271,7 miljoner - med andra ord har man en förlust på 47,6 miljoner (-21,2%) på den rena produktionen.
Sedan tillkommer kostnaderna för säljare (51 mkr) och administration (95,1 mkr)
Nu ska man ha in mer pengar..."vi kör på som tidigare"
[ 03 Maj 2002, 09:06: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]
Published: 08:31 25.04.2002 GMT+2 /HUGIN /Source: IconMedialab
International /SSE: ICON /ISIN: SE0000476962
ICON MEDIALAB INTERNATIONAL AB (publ.): RAPPORTERAR RESULTATET FÖR
DET FÖRSTA KVARTALET 2002
Nettoomsättning på 224,1 Mkr
Fokusering och åtgärdsprogram fortgår enligt plan
STOCKHOLM, Sverige och AMSTERDAM, Nederländerna - 25 april 2002 -
Icon Medialab International AB (Stockholm: ICON), moderbolaget för
e-business- och IT-konsultföretaget IconMedialab/Lost Boys,
rapporterade idag resultatet för det första kvartalet 2002 som
avslutades den 31 mars 2002. Under de senaste tre månaderna har
bolaget koncentrerat sig på att utarbeta och påbörja genomförande av
det åtgärdsprogram som tidigare presenterats. Som en del i
åtgärdsprogrammet fokuserar bolaget på vissa huvudmarknader för att
tillgodose kunders behov på ett effektivt sätt och säkerställa en
förbättring av det finansiella resultatet. Vidare har bolaget
påbörjat avvecklingen av verksamheter på marknader som inte utgör
huvudmarknader.
Resultatet för första kvartalet
Detta är bolagets första rapport sedan samgåendet med det
nederländska företaget Lost Boys den 18 januari 2002. Under det
första kvartalet 2002 uppgick nettoomsättning till 224,1 Mkr, varav
Lost Boys bidrog med 54,3 Mkr från dagen för samgåendet.
Nettoomsättningen har minskat med 48 procent jämfört med första
kvartalet föregående år. Jämfört med fjärde kvartalet 2001 har
nettoomsättningen ökat med 8 procent.
Bolaget redovisade en rörelseförlust före goodwill avskrivningar och
engångskostnader på 102,2 Mkr. Dessutom har avsättning för
omstrukturering redovisats i första kvartalet uppgående till 89,5
Mkr, vilket är en ökning på 14,5 Mkr jämfört med tidigare aviserad
avsättning för åtgärdsprogrammet. Ökningen är ett resultat av mer
noggranna överväganden kring nödvändiga åtgärder. Utöver redan
redovisad avsättning för omstrukturering kommer koncernens
resultaträkning och eget kapital att belastas med cirka 25 Mkr i
samband med avveckling av vissa dotterbolag.
Nyemission
Den pågående garanterade nyemissionen om cirka 173 Mkr efter
emissionskostnader kommer att kraftigt förstärka koncernens
likviditet och soliditet. Nyemissionen planers tillföra bolaget netto
cirka 82 Mkr och därutöver har bolaget en outnyttjad lånefacilitet om
cirka 35 Mkr från den största aktieägare Red Valley Ltd.
-Bolaget är på god väg att uppnå det operationella mål som
presenterats tidigare under året, säger Robert Pickering, tf
koncernchef för IconMedialab/LostBoys. Mot bakgrund av hur snabbt vi
har vidtagit åtgärderna i handlingsplanen och vårt förbättrade
resultat på huvudmarknaderna, särskilt i USA, Nererländerna, Italien
och Spanien är jag övertygad om att vi kommer att uppnå vårt mål.
Fokusering på huvudmarknader
Den personalminskning som tidigare presenterats som berör 350
personer håller nu på att genomföras, och kommer att avslutas i
mitten av det andra kvartalet. En viktig del av denna process är
bolagets fokusering på sina huvudmarknader. Dessa är de inhemska
marknaderna Sverige och Nederländerna samt Tyskland, Italien,
Spanien/ Portugal, Belgien, Finland, Danmark och USA.
-Dessa marknader erbjuder oss de bästa framtidsförutsättningarna när
man tittar på vår nuvarande och förväntade verksamhet där. Våra olika
enheter ger oss ett bra utgångsläge för vår strategi innebärande att
vi ska ha en internationell närvaro för att kunna betjäna
multinationella kunder. Detta är fortfarande ett unikt
försäljningsargument för bolaget jämfört med våra konkurrenter, säger
Robert Pickering.
Styrelsen har beslutat att inte vidare finansiera vissa dotterbolag
vilket betyder att bolaget kommer att konsolidera, omorganisera eller
avveckla verksamheten på vissa marknader. Detta påverkar i huvudsak
verksamheterna i Storbritannien, Schweiz och Polen. Som det har
kommunicerats tidigare har den norska verksamheten sålts till
WM-data. Bolagets kommer att fortsätta utvärdera verksamheterna i
Frankrike och Stockholm. Vidare har bolagets styrelse beslutat att
avveckla kontoren i Malmö och Göteborg. I Nederländerna håller
bolaget på att slutföra integrationen av de olika enheterna. Samtliga
uppsägningar ingår i den personalminskning om 350 personer som
tidigare meddelats. I slutet av det andra kvartalet kommer bolaget
att ha cirka 1150 anställda.
Nettoomsättning och resultat
Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 224,1 Mkr, vilket
är en minskning med 48 procent jämfört första kvartalet år 2001.
Rörelseresultatet i kvartalet, före goodwillavskrivningar, var en
förlust om 191,8 Mkr jämfört med en förlust på 178,4 det första
kvartalet 2001.
Rörelseresultatet efter avskrivningar och nedskrivningar av goodwill
för kvartalet uppgick till -208,3 Mkr, en förbättring med 25,5 Mkr
jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
Stockholm den 25 april 2002
För styrelsen:
Robert Pickering
tf VD och koncernchef
Jag har översiktligt granskat denna delårsrapport enligt den
rekommendation som FAR utfärdat. En översiktlig granskning är
väsentligt begränsad jämfört med en revision. Det har inte kommit
fram något som tyder på att delårsrapporten inte uppfyller kraven
enligt börs- och årsredovisningslagarna.
Stockholm den 25 april 2002
Hans Jönsson
Auktoriserad revisor
Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande
länk.
http://reports.huginonline.com/856897/102549.pdf
Om IconMedialab/Lost Boys
IconMedialab och Lost Boys gick samman i januari 2002 och bildade ett
av världens ledande IT-konsultföretag. Koncernen har 1 400 anställda
i 14 länder i Europa och USA. Företaget tillhandahåller de bästa
användarorienterade lösningarna med hjälp av innovativ teknik för
samtliga plattformar, inklusive trådlösa och mobila applikationer.
Koncernen inriktar verksamheten främst på kunder inom sex branscher;
Bank och finans, Läkemedel och hälsovård, Tillverkningsindustrin,
Detaljhandel, Media och Telekom. Företaget har utvecklat och
levererat lösningar med global räckvidd och lokala anpassningar till
ett stort antal kunder som Audi, Orange, Chello, Siemens Mobile,
Stora Enso, Telenor, FöreningsSparbanken and Motorola. IconMedialab
International är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista (ICON).
För mer information gå till www.iconmedialab.com och
www.lostboys.com.
Om man tilldelar ett projekt/avdelning 10 miljoner att disponera för utvecklingen, så kommer de att använda varenda öre.
Mindre BMW, mer arbete....
De lägger ju ner Göteborg och Malmö kontoren. Så nåt gör de ju. Men deras enda intäktskälla är väl konsulter? Då borde väl intäkterna minska ju färre man har, eller har de så urusel beläggningsgrad att man kan bli ett femtiomanna företag?
Undrar om det finns någon sk Internetkonsult som har någon genomförbar plan för att faktiskt tjäna pengar och ha nöjda kunder?
På tal om att förlora enorma summor:
AOLs förlust större än Ungerns BNP
AOL Time Warner gjorde en nätt liten förlust på 54,2 miljarder dollar senast kvartalet (jo, jag vet, det var mestadels gigantiska avskrivningar, men ändå ett rekord).
Icon har:
- 530 miljoner kronor i skulder.
- Eget kapital är lägre än Goodwill. Dvs att om man skriver av all goodwill blir det egna kapitalet negativt. Dvs konkurs.
- Icon förlorar pengar - VARJE DAG.
Icon ska ha en nyemission för att klara av att fortsätta gå med förluster.
Icon har mycket bra personal men otroligt dålig ekomonistryning! Pga dålig ekonomi har man inte råd att ha kvar personal. Det är vad jag tror.
quote:Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Icon har mycket bra personal men otroligt dålig ekomonistryning!
Ekonomistyrningen kan jag köpa, men när såg du senast en Icon producerad site som både hade den visuella kommunikationen och det tekniska kunnandet? Jag har verkligen försökt hitta något med "spets" och som funkar både i en mac och pc med både explorer och netscape...
IMHO
quote:Skapades ursprungligen av: -David-:
haha nån som läst boken boo.com? Helt underbar, fattar inte riktigt hu det tänks (om det tänks?) på dessa bolag.
Skrev om det innan dom skeppade Boo.com
Med samma personal som vid tidigare misslyckanden skulle dom sätta igång en sajt med Flash och andra "coola" tekniker. Säljargumentet var "Vi är inte billigaste, men det är coolast att köpa från oss"
Sanslöst.
Kuriosa: Gunnar Lindstedt som har skrivit boken har varit min svenska lärare. Även om det nu inte syns när jag skriver här på 99mac.com
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Säljargumentet var "Vi är inte billigaste, men det är coolast att köpa från oss"
Ja de hade kanske sprungit för mycket i Stockholm city för där kryllar det ju av butiker med just det säljargumentet.
Jag rekommenderar läsning av Icon:s senaste årsrapport....... om ni gillar phantasylitteratur...:-)
Efter fem sidor sitter man och småhickar... efter tio skrattar man högt... efter femton ringer man runt till polarna och idkar högläsning och garvar hysteriskt...:-)
UPPDATERING: (klippt ifrån SvD.se)
Internetkonsulten Icon Medialabs dotterbolag i Stockholm har ansökt om konkurs, enligt ett pressmeddelande från Icon.
"Efter en noggrann utvärdering av Stockholmskontoret har styrelsen funnit att det inte är ekonomiskt försvarbart att fortsätta finansiera verksamheten", skriver Icon.
På torsdagen meddelade Icon Medialab att Malmökontoret begärts i konkurs och att avvecklingen av Göteborgskontoret snart är avslutad.
Enligt pressmeddelandet kommer Icon även fortsättningsvis vara noterat på Stockholmsbörsen. Bolaget ska också behålla sin administrativa personal i Stockholm.
Förhoppningsvis slut?
Published: 08:43 03.05.2002 GMT+2 /HUGIN /Source: IconMedialab
International /SSE: ICON /ISIN: SE0000476962
ICON MEDIALAB INTERNATIONAL AB publ.
Uppdatering av omstruktureringsplan
STOCKHOLM, Sverige och AMSTERDAM, Nederländerna - 3 maj 2002 - Icon
Medialab International AB (Stockholm: ICON), vidtar ytterligare
åtgärder för att uppnå lönsamhet vid mitten av 2002. Det har
tidigare kommunicerats att företaget kommer att avveckla sina
verksamheter i Malmö och Göteborg. Idag beslöt bolaget att sluta
finansiera kontoren i Stockholm och Frankrike. Beslutet har inneburit
att dotterbolaget i Stockholm, IconMedialab AB, ansökt om konkurs.
Stockholm har historiskt sett varit ett viktigt kontor och det var
ett mycket svårt beslut att fatta. Efter en noggrann utvärdering av
Stockholmskontoret har styrelsen funnit att det inte är ekonomisk
försvarbart att fortsätta finansiera verksamheten.
IconMedialab kommer att ha en fortsatt stark ställning i Norden.
Verksamheterna i såväl Finland som Danmark har hög kvalitet på
ledning och anställda och har tillsammans med resten av IconMedialabs
organisation tillräcklig finansiering för att växa inom IT- konsult
branschen.
-Den svenska marknaden är viktig för oss, men med den nuvarande
verksamheten och det ekonomiska läget är det omöjigt för oss att
fortsätta. Vi vill uppnå lönsamhet för hela gruppen vid mitten av
2002 och förnärvarande är det inte möjligt att investera i enheter
som inte bidrar på kort sikt, säger Robert Pickering, vd
IconMedialab.
Företaget vill understryka att marknader som för en vecka sedan
framhölls som huvudmarknader kan räkna med moderbolagets fortsatta
stöd. - Vi har nu slutfört vår utvärdering och håller fast vid vår
strategi att ha en internationell närvaro för att betjäna våra
kunder. Vi är övertygade om att dessa åtgärder kommer att säkerställa
våra finansiella mål, förklarar Pickering.
Icon Medialab International AB, IconMedialab och Lost Boys moderbolag
kommer fortsatt att vara noterat på Stockholmsbörsen och behålla sin
administrativ personal i Stockholm.
Om IconMedialab/Lost Boys
IconMedialab och Lost Boys gick samman i januari 2002 och bildade ett
av världens ledande IT-konsultföretag. Koncernen har omkring 900
anställda i 10 länder i Europa och USA. Företaget tillhandahåller de
bästa användarorienterade lösningarna med hjälp av innovativ teknik
för samtliga plattformar, inklusive trådlösa och mobila
applikationer. IconMedialab International är noterat på OM
Stockholmsbörsens O-lista (ICON). För mer information gå till
www.iconmedialab.com och www.lostboys.com.
För mer information kontakta:
Jesper Jos Olsson, styrelseledamot, + 46 70 437 9002
Robert Pickering, vd, + 46 8 5889 8918
Kathryn Adamson, informationschef, +46 70 375 9020
Detta pressmeddelande blev tillsänt till dig från Hugin Online,
distributör av elektroniska pressmeddelanden för företag listade på
de Europeiska börserna. Adress:
http://www.huginonline.se/ICON
quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Då var det förhoppningsvis slut på sagan då...
Jag tycker det är sorligt på sätt och vis. Det är som då Birger lämnade FF och "Stockholmaren" tog över. Ifrån ett bolag man "litade" på så blev det ett bolag där feedbacken helt uteblev.
Icon, FF, Spray/Razorfish och andra var ju dem som drev på utvecklingen. Hade de inte jagat på som de gjorde hur många webtjänster tror ni det hade funnits idag???
Deklarera på nätet (nåja, godkänna den färdiga blanketten) hade nog inte sett sitt ljus på flera år.
Jag tippade för två år sedan att FF skulle finnas kvar och Icon skulle försvinna inom 3-4 år... Så lite "koll" på läget har man haft.
Som sagt sorgligt.
Gunnar Lindstedt som skrev boken om Boo.com ligger också bakom avslöjandet av Trustor-härvan, där gärningsmännen komnmer att gå fria, och han har skrivit en bok om det. Men det skrivs ingenting om Trustor-svindeln och Joachim Posener i pressen!
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Gunnar Lindstedt som skrev boken om Boo.com ligger också bakom avslöjandet av Trustor-härvan, där gärningsmännen komnmer att gå fria, och han har skrivit en bok om det. Men det skrivs ingenting om Trustor-svindeln och Joachim Posener i pressen!
Varför kommer gärningsmännen gå fria? Vad för bevisning har du tillgång till? Massmedia har ju redan dömt vissa. Åklagaren har ju knappast ett "självklart mål".
Boo.com var ju utan tvekan det mest dumdistriga konceptet på länge. Att tro man kan sälja svårsålda varor genom avancerad och osäljande teknik... De få gånger jag fick boo.com att funka så var det ju knappast en logisk site att shoppa ifrån.... Sånt gör ju att journalisterna skriver en massa. sen att helt sakna verklighetförankring skrämmer mig. Men en sak lär man sig. Alla koncept går att sälja med rätt marknadsföring...
IMHO
Uppdatering 31:a Juli 2002
Saker är som dom alltid har varit! Omsättning och förlust går hand-i-hand...herregud!
Fortsatt förlust för Icon Medialab
Stockholm TT
Internetkonsulten Icon Medialab redovisar en förlust efter finansnetto på 146,8 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 162,0 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.
Omsättningen nästan halverades från 318,0 miljoner kronor till 169,3 miljoner kronor. Förklaringen är avveckling av verksamheter och minskade intäkter i USA.
Det åtgärdsprogram som inleddes under första kvartalet 2002 kommer att leda till förbättringar av rörelseresultatet framöver, spår Icon Medialab i rapporten. Bolaget förväntar sig att uppnå ett positivt rörelseresultat under andra hälften av året.
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Gunnar Lindstedt som skrev boken om Boo.com ligger också bakom avslöjandet av Trustor-härvan, där gärningsmännen komnmer att gå fria, och han har skrivit en bok om det. Men det skrivs ingenting om Trustor-svindeln och Joachim Posener i pressen!
Öhh? Har du varit inne i en garderob dom senaste åren?