Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba ryck nu!!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 23:53

Än en gång verkar det som att Apple har visat vägen. Efter iTunes Music Stores fenomenala första månad börjar bland annat Microsoft, AOL och Yahoo att titta på hur även de ska kunna sälja musik på nätet.
....ifrån Macworld...
.....vilket kanske inte var oväntat! men om dom ska vinna mark med sin strålande produkt så får dom nog snabba på med att ge ut en PC version, och få tjänsten att funka i resten av världen.

Läs mer!

"Sidan är öppen enbart för prenumeranter" :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 11:15

Okey...
läs artikeln från från LA Times. (Gratis reg)
http://www.latimes.com/news/printedition/front/access-registered.intercept

---------------------------------------

Snabba ryck!!
Its better to blow out than fade away

Senast redigerat 2003-06-19 12:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 11:16

• Medlem
  • 2003-06-19 12:26

hade jag varit Nils Holmlöv hade jag blivit sne för att du lägger ut hans upphovsrättsligt skyddade text på nätet. Det finns säkert skäl till att texten bara är tillgänglig för prenumeranter. :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 12:40

Du har rätt!!
läs LA TIMES istället!! logga in och sök på ITUNES

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-19 12:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
hade jag varit Nils Holmlöv hade jag blivit sne för att du lägger ut hans upphovsrättsligt skyddade text på nätet. Det finns säkert skäl till att texten bara är tillgänglig för prenumeranter. :rolleyes:

Det läggs ju inte ut någon text här. Vad är problemet?

• Medlem
  • 2003-06-19 12:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Det läggs ju inte ut någon text här. Vad är problemet?

nej, Fredric plockade bort den. Jag menar inte att vara njugg, men det är faktiskt Nils Holmlövs levebröd det handlar om...

• Medlem
  • 2003-06-19 13:36

På tal om copyright-skyddad material. Hur mycket får man skriva? Man får väl citera ett par meningar om man anger källa? *nyfiken*

• Medlem
  • 2003-06-19 14:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
På tal om copyright-skyddad material. Hur mycket får man skriva? Man får väl citera ett par meningar om man anger källa? *nyfiken*

Om man anger källa får man citera rätt friskt, så vitt jag vet. Det är ju inte alls ovanligt att artiklar i tidningar helt är baserade på andras texter och slutsatser. Litterära verk, som faller under upphovsrätt, får dock inte återges i tryck utan upphovsrättsinnehavarens godkännande. Så vitt jag har förstått gäller detta inte tidningsartiklar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 14:10

Även tidningsartiklar omfattas av upphovsrätten.

• Medlem
  • 2003-06-19 14:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils

Men jag måste väl få citera stycken ur en artikel, eller?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-19 14:16
Citat:

Bara om de kan anses uppnå verkshöjd.

• Medlem
  • 2003-06-19 14:17
Citat:

Det är möjligt, men de verkar behandlas annorlunda än böcker. Jag gjorde en bok, som innehöll ett citat, då frågade vi om lov för att använda det. Det är iofs möjligt att det inte hade varit nödvändigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 15:28

Citaträtten är lite komplicerad, men Upphovsrättslagen gör ingen skillnad på tidningar och böcker i det avseendet. Man får citera stycken ur sådana "verk" utan att be upphovsmannen om lov. Dock måste källan anges. Citaträtten har man enbart för att kunna t ex kommentera, diskutera eller recensera en text, inte för att återge hela texten i något annat syfte. Man får inte heller återge mer av texten än vad som behövs för ändamålet.

/Nils

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-20 01:01

tråden tappade visst tråden!

3vlig midsommar fur alles

1
Bevaka tråden