Så, jag kan ingenting om AppleScript, har försökt mig på lite men hajar inte riktigt terminologin. Har kodat lite java på universitetet med det gick inget vidare och efter tre tentor gav jag upp. I vilket fall så vill jag spara bifogade filer från mail som kommer med ett bestämt ämne, in i en mapp.
T ex. Jag vill ladda ner någonting olagligt från valfri piratsida, men jag sitter på jobbet, jag har min MacBook igång hemma med Transmission inställt på att läsa av mappen "Hämtade filer", Mail är även igång och IMAP-synkat mot min Gmail-adress. Jag sätter en regel som säger att när alla mail som hämtas och har exakta ämnet "ladda ner", så skall ett applescript köras, för mail har ju inte funktionen att kunna spara ner filer automatiskt.
Jag funderade lite ett tag på hur mappen "Mail-hämtningar" fungerar och om det gick att peka Transmission dit istället, men det verkar vara lite oklart vilka filer som hamnar där.
Jag har tänkt mig att det skulle kunna vara något i stil med:
tell application "Mail"
save first mail attachment of Meddelande in "mappen"
end tell
Men som sagt så hajar jag inte riktigt AppleScript. Hur deklarerar jag Variabler?
Går det här kanske att göra med Automator?
Är det någon som vet exakt hur man gör?
Eller är det någon annan, eller samma, som har en grym tutorial till AppleScript?