Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En hel site om OSX vs. XP.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är absolut inte en tråd för de som vill ägna sig åt datakrig så låtom oss slippa

Om någon envisas tar jag bort tråden fortare än kvickt.

Det är meningen att skrivaren bakom denna sida skall vara ´objektiv´. Hur objektiv man kan bli är frågan men...läsa kan man ju.

http://www.xvsxp.com/

/G

• Medlem
  • 2003-03-10 19:08

nu vågar man inte skriva nått som är jämförande mellan xp o osx men jag försöker ändå?

i denna jämförelse så vinner xp på login security

jag har en undran bara - anses inte x vara bland det säkraste operativ systemet på marknaden för hemma bruk.?

Hur står sig säkerheten i allmänhet mot andra system

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: draags:
nu vågar man inte skriva nått som är jämförande mellan xp o osx men jag försöker ändå?

i denna jämförelse så vinner xp på login security

jag har en undran bara - anses inte x vara bland det säkraste operativ systemet på marknaden för hemma bruk.?

Hur står sig säkerheten i allmänhet mot andra system

MacOS X bygger på FreeBSD som är ett operativsystem med starkt fokus på säkerhet. Det är en helt annan liga än microsoft. Apple är också väldigt duktiga på att snabbt skicka uppdateringar som täpper igen potentiella säkerhetshål. Virus är dessutom praktiskt taget obefintliga till MacOS X.

Testet ger Windows XP segern för att de har "tryck control-alt-delete" vid login. Att kalla detta för säkerhet är ett rent skämt.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-03-11 01:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
MacOS X bygger på FreeBSD som är ett operativsystem med starkt fokus på säkerhet.

BSD åtminstone. Om det är någon variant av BSD så är det väl OpenBSD som det bygger på? Jag vet iofs inte, men jag gissar.

Citat:

citera:
Testet ger Windows XP segern för att de har "tryck control-alt-delete" vid login. Att kalla detta för säkerhet är ett rent skämt.

Tycker du? Ctrl-Alt-Delete är omöjlig att mappa utan tas alltid hand om systemet och leder dig till den riktiga loginrutan i XP. Att göra ett program som i fullscreen simulerar loginskärmen i Mac OS X och skickar lösenordet någonstans gör säkert någon duktig person på en halvtimme.
Det är faktiskt skillnad i säkerheten där som inte har med filsystemet eller rättigheter på något sätt.

Jag blir bara trött...

tack cyrion för infon

sorry för felstavningen - ciryon va det

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-11 12:31

OS X avslutar alla processer vid utloggning. Det suger.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-11 13:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hugin:

Vore det fallet, skulle du då inte kunna ha någon server på datorn, dessutom skulle du inte kunna logga in igen då inloggningen sköts av en process

Du menar väl troligtvis de processer användaren startat? Startar du en bakgrundsprocess, ligger den mig veterligen dock kvar. Program startade från Finder avslutas när man loggar ut, men detta är en fördel ur säkerhetssynpunkt. Vore dock intressant om man kunde köra till exempel carbonprogram som bakgrundsprocesser.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hugin:

Det behöver de inte alls göra. Använd det fantastiskt bra terminalprogrammet ´screen´. Har använts i åratal i Unix världen för att köra processer i bakgrunden.

Läs om hur man enkelt använder det här.

Ciryon

Jag tror att XP även kan köra processor för flera användare samtidigt. Ciryons tips hjälper väl bara till att suspenda processer..?

Utan att bli mer tekniska än nödvändigt kan man nog säga att XPs förmåga att stödja fleranvändare och redovisa om dom har olästa mail i inloggningsskärmen bergis är poppis. Jag tror det vore bra om OS X hade liknande stöd väl integrerat med mail och GUIt.

För övrigt tycker jag testet på webbsisdan kändes mycket personlig snarare än en ansträngning att göra det allmängilltigt. Han hade "Handling Caps Lock Key During Login" som en hel poäng i sin sammanräkning. Jag tycker det var larvigt.

ace:

Just sådanna saker kommenteras också på hans forum för sidan och han tar åt sig och rättar till det som kan i mån om tid.

Det som är ganska kul med siten är att den är vidöppen för kommentarer och åsikter där fakta kan diskuteras, bollas fram och tillbaka på (än så länge) ett schysst sätt, utan datakrig och annat elände.
Med andra ord, än så länge ser jag potential i siten.

/G

[ 11. mars 2003, 20:38: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-11 21:01

Möjligheten att snabbt växla användare så som i XP är en av de få saker jag saknar i OsX.
Verkar vara en sund syn på jämförelserna på sidan. Mer sådant om man tvunget ska jämföra platformar,

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Nilsson:
Möjligheten att snabbt växla användare så som i XP är en av de få saker jag saknar i OsX.
Verkar vara en sund syn på jämförelserna på sidan. Mer sådant om man tvunget ska jämföra platformar,

OS X kräver väldigt mycket kraft redan som det är, med flera användare samtidigt skulle det med dagens maskiner vara fruktansvärt långsamt.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag tror att XP även kan köra processor för flera användare samtidigt. Ciryons tips hjälper väl bara till att suspenda processer..?

Nej då, med screen du kan fortsätta köra program i bakgrunden även om du loggar ut.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-03-11 23:02
Citat:

OS X kräver väldigt mycket kraft redan som det är, med flera användare samtidigt skulle det med dagens maskiner vara fruktansvärt långsamt.

Ciryon

Visst, säkerligen är det så men det är ändå en funktion jag saknar.

/Johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-12 10:01
Citat:

Nej då, med screen du kan fortsätta köra program i bakgrunden även om du loggar ut.

Fast inte med GUI-program väl? (Ja, bortsett från X11-program då.) Jag testade med "open /Applications/Clock.app" inifrån screen, men open verkar ju inte "fästa" programmet vid terminalen.

1
Bevaka tråden