Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto visar endast senaste import!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rutan till vänster med alla album/händelser mm. är borta och jag kan inte få tillbaka dessa.
Jag har gjort alla; Återskapa bilddatabas mm. vid uppstart med comand/alt. = Ingen skillnad
Jag har reparerat skivbehörigheter.
Bilderna finns i datorn men ej i bilioteket bilder då jag klickar där dyker endast senaste import från iPhoto upp!

Finns det några förslag eller skall jag installera om iPhoto från iLife skivan?

Mvh

nIsserille

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 16:30

Det hjälper nog inte med ominstallation av iPhoto, har du startat om iPhoto med alt nertryckt och valt bibliotek? Låter som om den tappat kopplingen till databasen.

Jag har startat med alt. nertryckt och valt det enda iPhoto-bibliotek som finns.

När jag söker på tidigare foton / album så verkar dessa fortfarande ligga i iPhoto-library, men som du säger så verkar kopplingen saknas och frågan är hur man får igång den?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 19:19

Du kan öppna iPhoto biblioteket genom att klicka och hålla ned ctrl och välja visa paketets innehåll, där ligger alla originalfilerna. Sen kan du kanske göra ett nytt bibliotek och importera bilderna igen.

Ok!
Där ligger något som heter Library.iPhoto samt ett till som heter Library6.iPhoto.
Jag har version 7.1.3

Längst ner i iPhoto Library ligger en mapp som heter iPhoto-urval och där ligger de foton jag endast kan se i iPhoto!
Där ligger även ett antal mappar, men även ca. 70-tal foton blandat med mobil-videos lösa alltså ej i mappar. Är det ok?

Om jag nu tar och skapar ett nytt bibliotek och importerar mappen Originals, så innebär det väl att alla foton jag redigerat är borta och endast originalen kommer att finnas där?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 19:47

Du har väl även mappen Modified, där ligger de du har förändrat.

Så här ser min iPhotomapp ut.

Ja o så här ser mitt ut uppdelat på två dumpar med viss uteslutning pga. alla lösa foton...

Hmm lite svårt att se... Har du något bra förslag?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 20:10

Ser ut som om filerna ligger utanför. Jag skulle plocka ut alla bilder och skapa ett nytt iPhotobibliotek.

Jag såg i någon annan tråd att man skulle vara väldigt försiktig med att "pilla" i iPhoto-biblioteket...
Kan du specificera lite mer "plocka ur alla bilder"?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 08:40

kolla storleken på de olika mappara, det verkar som iPhoto tar "fel" databas - kanske den nya och den gamla 6:an inte är överflyttad eller nåt, klicka runt lite och återkom.

/Tangen

Jag vet att när jag "tappade" fönstret till vänster med alla album, så lyckades jag lite famlande hitta tillbaka genom att söka på händelser, tror jag och skapade händelser lite då och nu på måfå.... När den möjligheten sen försvann, så sitter jag här med sista importen på fem foton och tittar.....

Ser ut enligt följande:

Mappar:

Caches 8 K
Contents 4 K
Data 35 MB
Import 0 K
IPhoto-urval 24 K
Modified 374 MB
Originals 2 GB

Program?

Library.iPhoto 4 K
Library6.iPhoto 3,5 MB

Mellan dessa mappar ligger då ett gäng foton blandat med
mobilvideo i formaten JPG GP samt THM.

Efter mycket fnul... så lyckades jag och en kompis via iChat,där han tog över mitt skrivbord och av en händelse upptäckte att jag på något oförklarligt sätt lyckats dra iPhoto fönstret över sidofönstret med bibliotek o album. Varje gång man startade om dator och iPhoto låg det alltid dolt!?...
Jag har efteråt försökt att dölja fönstret helt, men det verkar finnas någon spärr som gör att man bara kan minimera bibiloteksfönstret till en viss gräns.
Hur jag lyckats med denna bedrift vore intressant att få reda på, någon annan som lyckas dölja det fönstret helt?
Det förde åtminstone något gott med sig och jag rensade bort alla bilder som låg och drällde utanför mapparna i iPhoto, vilket jag inte hade gjort annars. O:-)

1
Bevaka tråden