Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen död på min Macbook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-05 09:46

Har inte startat datorn på en vecka men imorse när jag skulle starta den så gick inte skärmen igång.. Allt annat verkar starta som det ska men det händer inget med skärmen, helt svart.

Vad kan detta bero på?
Finns det något jag kan försöka göra eller bör jag lämna in den?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-05 14:29

Lys med en ficklampa på äpplet och se om du ser något. Gör du det så är det backlighten som är kaputt, alltså inverterkort eller inverterkabel, annars LCD. Har du garanti? Annars kostar det runt 1500 kr att byta ut kabeln, kortet vet jag inte i huvudet och skärm runt 7000 kr...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-06 07:44

Ingen garanti kvar tyvärr..
Har testat det nu och jag kan faktiskt se en hel del av skärmen om jag bara riktar den mot solsken eller en stark lampa så då bör det väl vara inverterkabeln som det är nåt fel på?
Måste man lämna in datorn för att byta ut den eller är det möjligt att fixa det själv?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-07 12:27
Ursprungligen av Sordid:

Ingen garanti kvar tyvärr..
Har testat det nu och jag kan faktiskt se en hel del av skärmen om jag bara riktar den mot solsken eller en stark lampa så då bör det väl vara inverterkabeln som det är nåt fel på?
Måste man lämna in datorn för att byta ut den eller är det möjligt att fixa det själv?

Nej det gör du inte själv. Skärmen måste plockas av, det är ganska många skruvar. Och för att göra ett så pass avancerat ingrepp krävs ESD-matta. Dessutom tror jag ingen service verkstad vill sälja en lös inverterkabel till dig..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-06 09:10

Jag har problemet med att när jag har min Mac i viloläget och öppnar den så "vaknar" datorn men skärmen är oftast svart. Drar jag dock ur DVI-VGA-kontakten så blinkar den till och kommer fram. Nån som vet varför det inte går att ha den i hela tiden?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-06 09:10

Macbook har jag ska tilläggas...

1
Bevaka tråden