Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Subjektiv Synthranking!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-06 16:15

Kom på att jag kanske kunde lägga ut en liten nerdig sak jag gjorde när jag var hemma med hjärnskakning för ett par veckor sedan

En rankingtabell över synthar man ägt., där de får poäng enligt olika kriterier.
I EXCEL format

www.the-void.se/SYNTHLEK/Synthranking.xls

Mina egen indivuella och högst subjektiva bedömningar.
Litar på att alla har sina egna favoriter och sina egna "kommer aldrig att köpa igen" maskiner!
"Hur kan du ge X så långa poäng, den spöar ju Y på alla områden" etc

Sen att jag bara skriver och främst spelar in i huvudsak gitarrbaserad musik hindrar ju inte att man kan ranka synthar, även om det säkert gör min bedömning lite annorlunda jämfört med ngn som gör Industrisynth, 80 tals covers eller minimalistisk klubbmusik. (gillar alla genres faktiskt )

Jag tycker idén är kul, men det är inte så kul med excel-filer. Kanske är en möjlig grundstomme för ett synth-community? Rekommendationer av synthar baserat på användares betyg i olika kriterier på varje synth dom ägt, skulle helt klart kunna bli intressant.

Eller för att ha något att basera andrahandsvärde på.. Eller som diskussionsunderlag.. Eller som beslutsunderlag för företag som vill designa synthar..

Ja användningsområde för sånt här är rätt stort. Bara fantasin sätter gränser

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-06 16:45

Detta var bara för att fördriva en timma eller så
Bluesynths är ju ett av de bättre reviewsiterna annars, har inte de ngn ranking ?

Idén är super, och med någon form av interaktiv HTML (klicka i betyg 1-10 för en rad bedömningsområden) skulle jag lätt fylla i betyg på alla syntar jag ägt.

Någon HTML kunnig som känner sig sugen?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-06 22:38

Jag gillar dina val av patrametrar, särskilt "emotional impact". Förmodligen den viktigaste och den som styr de flesta av våra köp. Tror jag.

Men jag hittar också massa fel i din lista. SY99 är en överraskning så högt upp, och ESI-32 så långt ner, du har fel

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-07 12:27

Som sagt , subjektiva bedömningar, fö rmig är SY99 en Synclavier/Fairlight /miracle machine som låter helt unikt och bra, med egna samples som kan agera modulatorer i egendefinierade FM algoritmer...Snacka om unikt ljud.

ESI32 kom långt ner för att jag inte gillar att jobba med samplers med liten skärm etc,

Jag tycker också idén är intressant, men den låter ganska lik Harmony Centrals recensionsdatabas. Å andra sidan skulle Harmony Central kunna förbättras avsevärt. Den känns ganska daterad och funktionsfattig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-07 14:06

Efter många år på Sonicstate och HC så insåg jag att folks uppfattningar ändå verkligen är otroligt subjektiva. Snarare stör det mig i min egen beslutsprocess att ta del av för mycket sådan info eftersom jag ändå oftast tycker helt annorlunda när jag väl börjat jobba med prylen. Däremot skulle det vara roligt med någon bra interaktiv sida right here på 99musik, er känner jag ju och er stil känner jag mer, det blir inte lika anonymt som när någon hiphopare från Alabama skriver ner en MPC för att den har "otajta trummor".

He he he... finns det någon synt som fått dåligt betyg på Sonicstate? De flesta verkar ju skriva ett omdöme direkt efter att de packat upp sin nya och sedan länge efterlängtade synt och lekt en timme med preset-luden och dragit lite i filterratten. Vem är inte exalterad under de omständigheterna?

1
Bevaka tråden