Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt genomtänkta detaljer

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En liten tråd för de där sakerna som gör att man blir varm om hjärtat.

När man förstår att nån tänkt nåt så otroligt bakom den där knappen / funktionen / remmen / vredet. Man kan tänka sig att det ligger möten och diskussioner bakom...

Vi kan väl hålla oss till kameror ( och tillbeh.). Bifoga gärna gott om bilder !.

Som vanligt - inga sura miner och inga animerade giffar

Ok..

På min Pentax K20D

Det finns många saker som imponerar på den här prylen.

Uppdatera firmware.
Ladda ner en fil, lägg den på minneskortet. Starta kameran med MENU intryckt.
Svara "Yes", kameran uppdaterar sig själv.....90s senare, klart!

Smart, genomtänkt, vettigt, enkelt!

Vilken version har man? Tja, slå på kameran med MENU intryckt - inget kort i med uppdateringsfil på. Svaret kommer direkt mitt på skärmen, sedan går kameran vidare till normal uppstart.

Nu vill jag höra er andra, vad finns det för lösningar därute som gör att man säger "Ahhh! Jesus vad smart! Att de tänkt så....yes!" och att man liksom vill berätta det för folk på gatan nästan....

Det blir liksom lite bortom "jag är nöjd med att min D300 exponerar så bra...." ...

Senast redigerat 2008-09-07 12:04
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-07 12:43

Jag gillar enkla saker som t ex "prickarna" som finns vid objektiv- och kamerahusfästet. Samt vid motljusfästet på objektivet och motljusskyddet. Det går snabbt att montera på och man sliter inte på respektive fästen.

Edit: I efterhand kom jag på att just det motljusskyddet jag har till objektivet på bilden, där finns en lucka som man kan ta av. Det är till för att man ska kunna snurra/vrida på diverse effektfilter, typ gråfilter etc. Praktiskt detalj, som Pentax tänkt på.

Senast redigerat 2008-09-07 15:44

Jag gillar den korta exponeringsfördröjningen som man kan ställa in på min kamera (finns nog på de flesta). Om man inte har fjärr/tråd-utlösare med sig så kan man alltid ställa kameran på något trycka av och ta händerna från kameran innan den tar bilden. Perfekt för att undvika skakningar på längre exponeringar.

Ställde kameran på väskan och tog denna på det sättet när tåget körde iväg.

Ursprungligen av benganj:

Jag gillar den korta exponeringsfördröjningen som man kan ställa in på min kamera (finns nog på de flesta). Om man inte har fjärr/tråd-utlösare med sig så kan man alltid ställa kameran på något trycka av och ta händerna från kameran innan den tar bilden. Perfekt för att undvika skakningar på längre exponeringar.

Ställde kameran på väskan och tog denna på det sättet när tåget körde iväg.

Malmö Centralstation?

Jag är ofantligt förtjust i "superkontrollpanelen" i Olympus och Sonys kameror, där man kan ändra alla värden direkt i infobilden på bakre skärmen. Fler verkar gilla det, för man återfinner nu funktionen även i Canon EOS 50D.

Thomas, kan du fixa en bild på den?

Ok, Batterigreppet till Pentax K20D... man ploppar i ett batteri - ett likadant som sitter i kameran. Kameran får behålla sitt i. Alltså ingen demontering av inbyggda batteriet eller ngn lång "pinne" som skall upp i kameran. Smart, praktiskt. genomtänkt....

Men, det fortsätter;
Det finns lite plats ÖVER inne i batterigreppet... ok, vi fräser ur en slot där ett extra minneskort passar! Smart. Detta har räddat röven på mig när man står där, slår på kameran och märker att minneskortet ligger hemma på bänken....

Men, det finns MER plats... ok, fräs ur ett spår till, så passar FJÄRRKONTROLLEN där. Den är alltid med, man slarvar inte bort den....

Givetvis ger batterigreppet lite extra "knapp-godis", Avtryckare, en rulle för ex bländare (kan ställas in vad den skall göra), en AEL-L-knapp och en "idiotsäkring" (grön knapp *)

Så genomtänkt att man undrar hur många gånger tekniker och designers slogs innan det blev så här....bra.

* Grön knapp på Pentax ställer kameran i ett slags automatlåda-läge och gör den till en idiotsäker sikta-tryck-kamera

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-07 21:55

Ja, detta är en smart, extra grej från Pentax. Jag kände till detta inför köpet, men glömde sedan bort det. Dock har jag än så länge inte glömt det extra minneskortet.

En extremt enkel men ack så smart finess jag gillar skarpt på Sony/Minolta: Efter att man tagit en bild, då den visas på skärmen, centreras bilden över den AF-punkt som var aktiv när man förstorar bilden. Så när man trycker på knappen med förstoringsglaset får man direkt se en maximal förstoring av det område på bilden där skärpan faktiskt ska ligga, så att man enkelt kan granska fokus.

RAW-knappen!

Har ngn annan tillverkare en motsvarighet?

Om man ställt kameran på jpg-foton och helt plötsligt... dyker den där bilden upp som man känner att...jpg räcker nog inte. Man vet att man kommer behöva RAW för efterbehandlingens skull. Istället för att in och rota i menyer.... trycker man in en knapp på sidan av huset. KLick - Bilden tas i RAW eller RAW+JPG....

Smidigt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-08 21:45
Ursprungligen av Goflorp:

RAW-knappen!

Har ngn annan tillverkare en motsvarighet?

Om man ställt kameran på jpg-foton och helt plötsligt... dyker den där bilden upp som man känner att...jpg räcker nog inte. Man vet att man kommer behöva RAW för efterbehandlingens skull. Istället för att in och rota i menyer.... trycker man in en knapp på sidan av huset. KLick - Bilden tas i RAW eller RAW+JPG....

Smidigt.

Ja, RAW-knappen är en smidig knapp för att växla formatet. Och att man kan ställa in om den ska återgå till ett format automatiskt efter bilden tagits.

T ex Nikon har typ intryck av knapp med tummen och snurr med pekfinger på främre ratt, för att växla formatet.

I senaste generationen så har Nikon-husen möjlighet att koppla fn-knappen som en Raw-knapp, i övrigt känns det faktiskt som uppstickarna har mer smarta grejer än dom stora pojkarna.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-09-09 11:52
Ursprungligen av irrelogical:

I senaste generationen så har Nikon-husen möjlighet att koppla fn-knappen som en Raw-knapp, i övrigt känns det faktiskt som uppstickarna har mer smarta grejer än dom stora pojkarna.

fn -knappen kan man ställa som en typ Macro funktion .. jag har min ställd
att stäng av (slå av blix) om man nu plåtar med en upplätnings blixt/ typ SB-800 eller 900 på..

Kan vara bra i bland om man nu inte vill ta typ några rutor utan upplättning
och sen fortsätta med blixten som inget hänt

Senast redigerat 2008-09-09 12:05

Jag som fotar manuellt blir glad när det finnsen knapp på objektiven för att öppna och sluta bländaren (man behöver ofta öppna när man fokuserar manuellt, så trycker man på knappen för att vid exponeringen få den bländare man ställt in). Mitt Carl Zeiss Jena har den, på mina Pentax kan man använda auto/man-switchen, på vissa som Helios finns en presetring (extra bländarring) och det är lite bökigare.

Jag säger bara Olympus E-330. Dess platta design har flera fördelar, som att sökaren hamnar till vänster på kameran så ens näsa hamnar brevid kameran och inte mot skärmen. Eller att det möjliggör den andra sensorn för snabb LiveView (samma typ som Sony nu använder i a300/350).

Och kanske bäst av allt, den inbyggda blixten kan användas samtidigt som en extern, så man kan både ha direkt blixt och reflekterad blixt samtidigt. Resultatet blir bättre än de båda för sig själva.

Tyvärr sålde kameran dåligt på grund av dess utseende, folk vill ju ha en SLR med en puckel på toppen. Men jag tycker att den är rätt så snygg i alla fall...:D

Ursprungligen av headlessmike:

Jag säger bara Olympus E-330.

Den ser trevligt ut. Jag tycker Olympus verkar bra men cropfaktorn 2x är lite för mycket för min objektivsamling.

Jag gillar HyperProgram i K10D (finns även på K20D).
Dvs... ett programläge med bländar- och tidsförval. Utgångsläget när program, men väljer jag bländaren så ställer den tiden och väljer jag tiden så ställer den bländaren. Den valda inställningen av bländare eller tid som jag sätter, behålls mellan tagningarna - till skillnad från andra tillverkares shift-program som ställer om sig till utgångsvärde.
Sedan så är ju mätningen kontinuerlig, även det en skillnad från andra tillverkares program-shifte där man bara bläddrar mellan förinställda bländar/tidskombinationer.

Så jag använder aldrig vanlig Av eller Tv därför att jag har redan "vanlig" Av och Tv i P.
Behöver inte vrida en lägesomkopplare.

Sen så är ju den gröna knappen på Pentax en underbar grej i sig. Den återställer till auto det som man har ställt manuellt. Bländare, Tid och ISO. Exakta funktionen beror ju på vilket läge man befinner sig i. I P-läget åteställer den bländare och tid till programläget. I M läget ställer den in ett utgångsläge för bländare och tid, som man lätt kan ändra.

Om man har kameran på Auto ISO och ställer in ISO manuellt med OK-knappen, så återgår man till Auto ISO genom OK+gröna knappen.
Om man har ställt in så man ställer ISO med en av rattarna på kameran, som exempelvis programmerat Av och Tv lägena att på den "andra ratten" ställa ISO, så räcker det med ett tryck på gröna knappen för att ISO ska återgå till Auto. (man behöver i det fallet inte trycka OK-knappen för Auto, eftersom man där inte tryckte OK-knappen för att ställa ISO manuellt).

Helt underbart...

1
Bevaka tråden