Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för nybörjare?!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2003-06-19 15:16

Har inte sysslat någonting med ljud-/musikprogram sedan tiden då jag satt med en skrotig Amiga 500 i knät...

Är nu otroligt sugen på att införskaffa ett enkelt, men inte för enkelt, program för att kunna göra lite musik. Utan att behöva lägga för mycket pengar och det skall kunna användas ihop med en kommande PB 15"...

Har ni erfarna användare några tips och köpråd till mig som inte kan ngn-ting om allting inom detta område?

Finns det kanske några gratisprogram som håller måttet till en början o.s.v?

Jag är tacksam för alla tips jag kan få. Inte bara vad gäller inköp utan även tips på böcker, sajter med mera som kan hjälpa mig på traven.

Mycket tacksam för svar!

• Oregistrerad
  • 2003-06-19 17:33

Mer specefikt, vad är det du tänker göra? Skall du komponera/spela musik du sedan vill redigera på din dator? Då behöver du ett ljud-"interface" av något slag, cardbus, USB el. FW. Till de brukar det medfölja programvara. M-Audio brukar t.ex skicka med en specialversion av Emagics Micro-Logic som är en mini-version av Logic. Ta en titt på http://www.emagic.de för att se vad Micro-Logic kan och inte kan. Skall du använda MIDI också? För under 2000 SEK får du interface + programvara.

• Oregistrerad
  • 2003-06-19 19:08

Har också börja kolla runt efter musikprogram och får väl säga att som nybörjare utan manualer och midi så kan det vara i krångligaste laget att börja med Reason eller Logic.

Jag försökte hitta några enkla program att vänja sig med innan man började med de tunga grejorna och tyckte "Storm" var lite småtrevligt att göra musik med. Det har väl inte allt men duger till att börja med.

Ladda ner, tuta och kör!
http://www.arturia.com/en/demos.lasso?-token.system=mac

1
Bevaka tråden