Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Retroljud - vilken synth?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Spelar orgel/klaviatur i ett progrockband ( MySpace.com - Lugnoro - Göteborg, SE - Klassisk rock / Jam Band / Progressiv - www.myspace.com/lugnoro ) och har behov av att införskaffa mig en synth. Det ultimata skulle vara en allround-synth som klarar det mesta, men mest av allt kommer jag nog att göra olika former av oljud.

De ljud jag är mest intresserad av är något snarlikt minimoogen skulle kunna prestera (tyvärr räcker inte budgeten till), och även ett schysst "rhodes-ljud". Även lite stråkar och pads skulle vara användbart.

Har spanat in microkorg. Den verkar vara rätt flexibel och bra. Dock lite synd med det lilla tangentbordet. Har ni något tips på snarlika synthar för under 4000-lappen. Eller bör jag satsa på microkorgen?

Tacksam för svar

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-09-07 22:10

skulle väl inte säga att microkorgen ger något
bra rhodesljud. men lite halvmoogiga ljud kan
den prestera tycker jag. nackdelen för många här
verkar vara att den bara har 4 röster (jag älskar den dock).

varför inte leta rätt på en racksynth och sen styra den
med ett midiklav (eller så kanske du redan har en synth?)

bra racksyntar idag kostar inte många kronor.

Tack för svaren!

Jag omformulerar mig. Finns det några bra synthar som kan efterapa en minimoog?

Rhodes-ljudet är egentligen inte så viktigt i nuläget. Planen är väl att så småningom införskaffa mig Rhodes.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-09-07 22:18

Om du är ute efter en allroundsynth tycker jag att microkorgen går bort ganska så kraftigt. Den är en helt ok VA-synth men några rhodes och stråkar är den ingen höjdare på.
Jag har inte stenkoll på denna sorts maskiner men här kommer några under 4000:- lappen som kan vara värda att kolla upp. Inga Moog-grejer med bra på allroundsidan.

Roland Juno-G
Roland jv-1080
Roland Juno-D
Roland RS-5

Kanske en laptop plus en sån här: Arturia | | Intro

All form av laptop-relaterat går bort. Känns lite svårt att rocka loss på scenen när man måste navigera med musen. Sen känns det som man tappar känslan lite.

Det finns hur många som helst. Frågan är bara hur "äkta" mooglud du vill ha. En manick som sägs komma nära är Creamware ASB Minimax. Det är i princip en digital kopia av Minimoogen men polyfon. Den är nog ingen höjdare på elpianon. En variant är att skaffa en synt som både har samplade ljud och VA-syntes. En Yamaha EX7 kan du får för runt 3000:- och den är ganska kompetent. Du borde också kunna hitta en Korg Triity med MOSS-expansion. Eller varför inte en Korg Z1? Den kan nog härma det mesta.

En liten följdfråga. Vi är rätt intresserade av att använda Mellotron-samplingar. Huruvida är det möjligt, med en hårdvarusynth, att ladda in samplade ljud. Finns det synthar med inbyggt minne som kan kopplas till dator via USB eller FireWire? Och isf, hurpass bra fungerar det?

Antar att det enklaste skulle vara att ha en laptop och styra via midiklaviatur, men det skulle vara skönt att slippa förlita sig på laptops. Känns som risken är större att de krånglar och hänger sig.

En beggad Korg Triton med EXB-MOSS kortet är en prisvärd variant, särskilt om den också har Vintage Archives-kortet. I standardutförande klarar den ganska mycket, t.ex. Rhodes.

MOSS är i princip en VA-synth (Virtual Analog) som funkar som en synth i synthen. Det låter bra och fixar en fullt trovärdig Moogillusion om man inte är alltför puritanskt lagd.

Vintage Archives är samples av klassiska synthar och keyboards, bland annat de klassiska Mellotronljuden.

Ursprungligen av MikaelEdebro:

En liten följdfråga. Vi är rätt intresserade av att använda Mellotron-samplingar. Huruvida är det möjligt, med en hårdvarusynth, att ladda in samplade ljud. Finns det synthar med inbyggt minne som kan kopplas till dator via USB eller FireWire? Och isf, hurpass bra fungerar det?

Antar att det enklaste skulle vara att ha en laptop och styra via midiklaviatur, men det skulle vara skönt att slippa förlita sig på laptops. Känns som risken är större att de krånglar och hänger sig.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-08 00:08

De flesta nyare "workstations" klarar det via USB, t.ex. Korg Triton/TR, Roland Fantom, Yamaha Motif. Men se till att läsa manualen innan köp, alla modeller klarar det inte, ibland behövs en expansion. Ett alternativ är att köpa en billig renodlad synth med bra grundljud och sedan en billig sampler (finns bra för en tusenlapp). Nackdelen är att det är gamla grejer som kan vara lite sega att jobba/spara med. Mellotronljud tycker jag annars man kan göra med de flesta synthar, ta ett stråkljud, sätt attack och decay till noll, dra ner cutoff, lägg på en långsam LFO->OSC modulering och gärna en bandpass eq. Det funkar säkert gott nog vid livespelning.

Juno G röstar jag för, riktigt prisvärd och klarar nästan allt utom analogemulering.

Vad gäller Minimoog kan alla VA-synthar med 3 oscillatorer mer eller mindre efterapa en Minimoog, men jag behöver nog inte säga att det inte kommer låta Minimoog, men kanske nära nog beroende på hur nördig du är.

Jag föreslår absolut en "allround"-synt. Bara de är hyffsat nya, så kan de göra bra imitationer av allt man behöver i ett band. Och då får man allt samlat i en enda låda - man slipper massa krångel.
De imitationer som dessa syntar klarar av är kanske inte alltid 100% perfekta när man lyssnar på dem separat, men tillsammans med andra musiker så spelar det mycket liten roll.

Tack för alla svaren. Var rätt inne på microkorgen, men efter att ha läst era inlägg lutar det nog mest mot en allroundsynth. Ska bege mig ner mot stadens musikaffärer och vältra mig i utbudet.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-08 11:51

Hej. Jag spelar samma typ av genre som du och inbillar mig att jag också har samma ljudförebilder (Anekdoten regerar!). Jag kör en Hammond XK-1 och ovanpå den en DSI Prophet '08 som också fungerar som klaviatur till mellotronpluggen MTron på en Macbook med MainStage. Propheten är ingen moog, men helt analog och låter kanon. Speciellt i mono-läge. Funderade ett tag på en Moog Little Phatty, men gillade inte klaviaturet och att den inte har after touch (ett måste om man spelar på två klaviatur samtidigt). Vill jag kan jag splitta prophet-klaviaturen så att jag har en eller flera mellotroner på halva sidan och analogsynt på den andra. Är väldigt nöjd med denna lösning. Har jag väl ställt in mellotronljuden i MainStage kan jag i princip gömma undan datorn om jag skulle vilja det. Ljuden byter jag helt från Propheten. MainStage (som är en del av Logic 8) har också helt OK Rhodesljud om du skulle vilja ha det.

Saknar du budget för en Prophet '08, skulle jag ändå råda dig att tänka ett par vändor till angående laptoplösningen + ett midikeyboard. Jag körde förut även analogsyntpluggar på laptopen via ett m-audio AXIOM 49 keyboard och kunde adressera de viktigaste parametrarna till keyboardets rattar så att jag kunde ratta ljud i realtid (pill hemma men rock i replokalen). Jag delar din skepsis angående laptops generellt om vi snackar Windows, men min ett år gamla Macbook är väldigt tillförlitlig, speciellt med 4 GB minne.

Ett annat alternativ skulle kunna var Nord Wave som man verkar kunna ladda ner Mellotonsamplingar till, men den har jag inte prövat. Det är ju i princip samma pengar om du ändå måste köpa laptop + audio/midi-interface + programvara + midikeyboard.

Senast redigerat 2008-09-09 10:23

Prosumer:
Propheten såg jävligt intressant ut må jag säga. Hur mycket fick du punga ut för din?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 13:49

Prophet '08 låter riktigt skönt och kan låta moogigt. Ta och testa en sådan.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-08 14:04

Ja, 4000-lappen räcker ju gott till första månadsavbetalningen...

För 4000-ish skulle jag leta upp en Nord Lead 2.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-08 14:39

Hej Mikael. Jag köpte min begagnad här på forumet för 12.900:-. Ett hett tips är att göra en snabb deal på den här:

Golden Age Music Pro Audio

Sist jag hade kontakt med dom hade de en kvar för 10.995:- + moms. Ryker kanske fort nu när jag avslöjat det.

Annars är Jam billigast i Sverige tror jag, Thomann är ovanligt dyra för att vara Thomann av någon anledning.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-08 16:01

Oj sorry. Jag missade totalt biten med att budgeten låg under 4000:-. Ja då är väl en begagnad Nord Lead det bästa tipset. Skall du ha nått med Rhodes, Mellotron OCH moogljud för under 4 papp får du nog nöja dig med en begagnad E-mu Vintage Keys-modul och ett midikeyboard. Sådana borde inte vara så svåra att hitta.

Priset var väl mest en fingervisning och lite önsketänkande. Dock känns det som jag hellre slänger ut mer pengar och får en setup som jag verkligen är nöjd med, än att hålla på byta grejor hela tiden.

Golden Age sålde den ju relativt billigt. Synd bara att jag inte har några pengar för tillfället och ngn annan förmodligen kommer nalla den mitt framför ögonen på mig haha.

Man kanske får ställa sig i skaran av idioter som tar sms-lån 30% ränta är ju inte så farligt ändå hrm..

En beg. E-mu Vintage Keys-modul och ett midikeyboard är inte en dum idé, faktiskt.

1
Bevaka tråden