Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Objective C / iPhone referensen online?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 17:59

Sitter här och försöker lära mig att koda i Objective C. Med lite tutorials och grejer så går det sakta men säkert, men vad är bästa referensen online? När jag kodade i PHP fanns ju php.net 's dokumentation som var helt fantastisk, man kan kolla upp precis allt och få detaljerade exempel på hur det används. Finns det något liknande för Objective C?

Vad jag är ute efter är till exempel att jag har en NSListView kontroll som jag vill ändra typsnitt på, och har upptäckt att det finns en funktion som heter setFont, men jag kan inte för mitt liv klura ut hur man använder den! Hittar inga relevanta exempel eller tutorials.

Som det är just nu får jag googla på det jag är ute efter och i 95% av fallen är enda träffarna folk som har liknande (men inte samma) problem och har postat i Apple's diskussionsforum någon gång under 2002-2004. Rätt värdelöst alltså. Apple har ju själva en referens, men den innehåller ingen exempelkod alls, så den hjälper inte så mycket när man försöker lära sig.

Så vilka websidor använder du?

Det finns bara ett sanktionerat ställe: iPhone Dev Center.

Och exempelkod och dokumentation finns ju i SDK:n.

Sen finns det några som publicerar info trots att de inte får. T.ex. här eller här.

Vad är det som är värdelöst med sådant du hittar som är från 2002-2004?

Apple har massor med exempelkod. Bläddra här: Cocoa Sample Code

Apple har en e-postlista, den kan vara värd att gå med i och går naturligtvis att posta frågor i om du funderar över något. Cocoa-dev Info Page

Objective-C i sig finns det inte så mycket dokumentation kring likt PHP. Det finns inget "standardbibliotek", om du inte tänker på C-biblioteken.

1
Bevaka tråden