Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Big Bertha - 3840x2400 TFT bildskärm!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IBM har lanserat en ny 22.2" TFT bildskärm som har otroliga 3.840x2400 pixlar - det är lika mycket som 12stycken 1024x768 bildskärmar!! Det är 204dpi...helt otroligt.

Den har 16:10 format - och beteckningen för upplösningen är QUXGA-W (Quarter UXGA-Wide).

Skärmen kostar 85.000,- i USA - bara att beställa via nätet...

Läs mer på PC Magazine´s hemsida:
http://www.pcmag.com/article/0,2997,s=1568&a=21894,00.asp

Beställ via nätet:
http://commerce.www.ibm.com/cgi-bin/ncommerce/ProductDisplay?cntrfnbr=1&prmenbr=1&prnbr=9503DG3&cntry=840&lang=en_US

Det måste vara ungefär den tuffaste skärmen någonsin. Förutom en sak - den var ful som stryk. För "vanligt" arbete skulle jag nog faktiskt hellre ha en Apple Cinema HD Display, en fröjd för ögat.

(Den kostar förresten _hundra_åttiofemtusen såg jag på reviewsidan. Hjälp...)

[ 25 April 2002, 21:12: Meddelandet ändrat av: Martin Kallisti ]

• Oregistrerad
  • 2002-04-25 21:23

>>MK
Vadå ful som stryk, den är ju i IBM Aqua... förlåt, IBM Stealth Black och aluminium, mmm.
- Snyggaste datorfärgen sedan NeXTs dagar

• Oregistrerad
  • 2002-04-25 21:54

Den ser ut att kunna tippa när som helst. Får man med stödhjul på köpet?

[ 25 April 2002, 21:55: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
>>MK
Vadå ful som stryk, den är ju i IBM Aqua... förlåt, IBM Stealth Black och aluminium, mmm.
- Snyggaste datorfärgen sedan NeXTs dagar

Mja, färgen är bara lite trist. Det är framförallt formen jag stör mig på. Hej, stora kantiga sak. Designerna har visst tagit inspiration från en låda.

• Medlem
  • 2002-04-25 22:09

och som vanligt finns det två trådar om samma sak

Ja, jag förstår inte varför Martin minsann får massa svar i sin tråd, när jag skrev om den före honom...

Och i fel forum dessutom, Martin, Martin...

Adrian, vi suger ju uppåt, som det heter med en fin översättning

Martin: vad var det jag sa?

Adrian: detta är nog mitt fel, då jag tipsade länken jag fick av dig till Martin :/

• Medlem
  • 2002-04-26 03:26

Och vilka opreativsystem och grafikkort har stöd för den, 204dpi?

Tycker det brådskar mera för färgdjupet än för dpi. Skulle gärna se skärmar och grafikjort samt os som hanterar 30 bit djup. (som i broadcast)

Bara för att inse hur cool den där skärmen är, gör så här:

Titta på bildskärmen. Lägg ett osynligt mönster över skärmen - dela in den i fyra rutor på bredden och tre rutor i höjd, totalt 12 rutor.
Tänk dig sedan att ditt 1024x768 skrivbord (som duger bra att köra Explorer i) får plats i varje ruta. Sjukt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Adrian: detta är nog mitt fel, då jag tipsade länken jag fick av dig till Martin :/

Hrrm, så mitt tips till dig gick till Martin som skapade en till tråd i fel forum om en sak som redan fanns... ja ja, då vet jag ju vem jag ska sluta skicka länkar till i alla fall!

Jaja men 12 rutor på 22" gör ju att man måste ha mikroskop för att kunna läsa texten i resp 1024x768 fält.. :rolleyes:

1
Bevaka tråden