Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal craschar efter synkning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-13 15:22

Jag har plötsligt fått Stora Problem med iCal efter ödesdiger synkning mellan iPhone 3G och mina bägge mac (G5 o MacBook). Skulle bli tårögt glad om någon kunde hjälpa.

Så här: Jag synkade iPhones iCal och adressbok genom iTunes när något gick snett. Avbröt. Nästa gång jag startade iCal i datorn kraschade den. När jag sen synkade med min andra dator började den också krascha. Adressboken fungerar dock i bägge datorna. Både iCal och Adressboken funkar i iPhonen.

Jag tillbringade en timme i telefon med en kille på Apple Support. Måttlig framgång. Lyfte ut och in olika .plist-dokument. Ingen skillnad. Gjorde en ny tillfällig systemprofil - då startade iCal snällt! Fortsatte i min ordinarie systemprofil att leta efter problemet, utan resultat. Fick rådet av supportkillen att göra två saker på egen hand: installera systemet på nytt (gjorde ingen skillnad) och att "prova själv att lyfta ut olika .plist-dokument, det kan funka, eller så blir det katastrof" Tack för kaffet... Och AppleCare gäller inte mjukvara, så jag lär inte få nån gratis hjälp heller.

iCal är, vad jag fick höra, integrerat med systemet, så det går inte att ominstallera programmet. Alternativet att slumpmässigt lyfta ut filer till Skrivbordet (ur "Application Support" och "References" och annat), well, det är som att vara blind och armlös och leta efter nål i höstack.

Det eländiga är att Apple Support har "order" om att inte säga överhuvudtaget någonting om iPhone. Apple hänvisar till Telias support - och vi vet ju hur kunniga de är...

Är det någon som har den blekaste aning vad jag kan göra? Någon som känner igen problemet?
Gustav Adolfsbakelser i tipsbelöning!
/Sven, Göteborg

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-14 00:04

Testat uppdatera din iPhone?

• Medlem
  • 2008-09-14 00:31

Jepp, 2.1. Ingen skillnad.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-14 00:49

Verkar ju definitivt iPhonens fel! Är den jailbreakad?

• Medlem
  • 2008-09-14 00:53

Nix. Det skumma är att det uppstod efter några veckors användning. När jag skulle synka iCal var det några konflikter som jag godkände, men sen brakade programmet ihop i datorn. Jäkligt instabilt, det är min lärdom. Om det kan hända så lätt att slå ut Kalendern kan man ju tappa Adressboken lika enkelt.
Backa upp, det är läxan...

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-14 23:50

Har du testat att radera kalenderns kalenderfiler?
User/"ditt namn"/Library/Calendars

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-15 00:13

Nåt liknande hände mig när mitt windows fick spel och ballade ur. Kunde inte telefonen med datorn och jag fick upp en ruta där det stod att synkning skulle innebära förust av den information som fanns på iPhonen. Något svettig kom jag ihåg mitt mobile me (gratis trialvarianten) och loggade in, synkade med iphonen och ominstallerade Windows, synkade tillbaks till datorn sen var det fixat.

Som OP sa, backups på kontakter är a och o. Gärna på flera ställen...

• Medlem
  • 2008-09-15 08:48

Sajmoon,
jag har ingen kalender-mapp i User/"ditt namn"/Library/Calendars. Däremot ligger följande filer i iCal-mappen i samma biblioteks Application Support:
Cal/nodes.plist
iCal/Sources
iCal/sync.plist
iCal/todos-info.plist

Jag har provat att radera alla filerna, men ingen skillnad.

Som sagt, jag är enormt tacksam för all hjälp!

• Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-25 12:04

Ominstallera iCal eller återksapa iCal - Problem att synka iCal och iPone?

Hej,

Plötsligt gick det inte att synka iCal och iPhone (3G). Jag har senaste programversionerna och har provat att ta bort plist -filer och startat om. Ej Jailbreakad telefon. Till slut fick jag det att fungera när jag exporterade kalendern och återksapade den exporterade filen i en annan användarprofil på min dator. Då funkar synkningen mellan iCal och Iphone igen. Jag vill dock helst ha min kalender på min egen profil.

Hur gör jag?

När jag exporterar (säkerhetskopierar) iCal i den andra profilen och försöker öppna (återskapa) filen i min egen användarprofil så står den och tänker i timmar eller ger ett felmeddelande. Varför kan filen återskapas i annan profil men inte i min egen profil? Iphone support på Telia kan inte hjälpa, de säger att Second line ska ringa upp (Apples egna support?) men det gör de inte trots 3 påminnelser (under 3 veckors tid).

Mycket tacksam för råd

1
Bevaka tråden