Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pwnage Tool 2.1

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 18:24

Nu är Pwnage Tool 2.1 släppt, med stöd för firmware 2.1. Detta skall enligt dev team fungera utan att man behöver patcha iTunes 8(!)

blog.iphone-dev.org | PwnageTool and QuickPwn for 2.1 Firmware

Jag provade själv att uppgradera till firmware 2.1 med ipsw fil skapad med Pwnage Tool 2.1. Men jag fick bara error 2001 i iTunes 8.

Någon som lyckats?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-13 18:29

Använde QuickPwn och funka smärtfritt, enda som krångla var Edge inställningarna som jag fick hämta hem på nytt.. :+)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-13 18:41

Det går inte att uppgradera i iTunes med en pwnad firmware. Utan man får göra en återställning, om telefonen har en pwn firmware idag. Annars är det DFU Mode som gäller.

QuickPwn är väl annars väldigt smidigt Fast jag gillar PwnageTool själv.

MobileInstallation patchad för 2.1

Send big files the easy way. Files too large for email attachments? No problem!

Självklart har man lyckats få in 2.1 det tar bara lite tid att synkronisera över all musik och installera programmen. (PwnageTool 2.1, iTunes 8, OSX 10.5.4, iPhone 3G 16Gb Vit)

/ Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 18:45

Jag gjorde en återställning med den ipsw fil som jag fick från Pwnage Tool 2.1. Satte telefonen i DFU Mode enligt konstens alla regler. Trots det fick jag error 2001.

hur gör man för att använda sig av Quickpwn?
Kör G2: iphone med FW 2.0.1 och iTunes 7.7.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 20:34

Nu fick jag det att fungera. I slutet av guiden i Pwnage Tool 2.1 så får man frågan om man pwnat innan. Det har jag - så tidigare svarade jag YES. MEN - nu svarade jag NO istället, och då fungerade allting utan error 2001. Så om någon har samma problem, så vet ni nu lösningen

För mig har det skitit sig i det blå skåpet rejält, haha

Error hit och error dit, men det löser sig nog. Kan ta hela natten, det gjorde det senast

Edit:
Gjorde precis som senast... Drog in valfri "original"-firmware i 2.X format. Sen körde jag en DFU och drog in en PWNad 2.1. Nu funkar allt finfint i Itunes 8!

Tilläggas bör att jag nog fick fem olika felmeddelanden innan jag fick styr på det!

Senast redigerat 2008-09-13 23:44

För en gångs skull så fungerade det perfekt utan krångel för min del.
Känns möjligen en udd snabbare, mer stabil är den iaf.

Genius är väl största skillnaden, samt att jag verkligen gillar att album + artist står under Spår. Har saknat det länge.
Annars är det ju inte så mycket nytt sedan 2.0.1 för min gamla iPhone tycker jag.

  • Medlem
  • 2008-09-14 11:14

Förlåt kia2, men vad är detta med att patcha iTunes 8? Jag kände på mig att jag skulle låta bli att uppgradera iTunes, inför min välbehövliga men skrämmande (inte gjort det själv förr) pwning/restore från 1.1.4 till 2.1. Jag anade att iTunes 8 skulle kunna krångla till processen. Så, är det bara att köra enligt guiden, marc1301?

Hej,

Kör 2.0.2 på min iphone (första generation) som jag pwned föra veckan, vill nu köra samma procedur till 2.1. Ska man trycka på på NO i PwnageTool när den frågor om man har pwned sin telefon tidigare?
Undrar också för tidigare har all musik försvunnit när jag har gjort uppdateringar fast jag har gjort säkerhetskopia. Jag har inställt i iTunes hantera musik och videor manuellt kan det påverka nått?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 13:33
Ursprungligen av Zemió:

Kör 2.0.2 på min iphone (första generation) som jag pwned föra veckan, vill nu köra samma procedur till 2.1. Ska man trycka på på NO i PwnageTool när den frågor om man har pwned sin telefon tidigare?

För mig fungerade det bäst. Även om jag hade pwnat tidigare.

Ursprungligen av Zemió:

Undrar också för tidigare har all musik försvunnit när jag har gjort uppdateringar fast jag har gjort säkerhetskopia. Jag har inställt i iTunes hantera musik och videor manuellt kan det påverka nått?

Om du har kvar orginalmusiken på din dator är det bara att synka, så kommer allt tillbaks.

  • Medlem
  • 2008-09-14 12:05

Jag, som ömfotad förstagångspwnare, ställer härmed en enkel ja/nej-fråga till trådbesökare med mer erfarenhet: Ska jag enbart följa iClarifieds guide för en första generationens iPhone med 1.1.4? That's it? Should work?

+

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 12:26

Det finns 2 guider som sticky här på forumet. Bara att läsa och följa.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-09-15 07:38

Tackar mjukast för hänvisningar.

Senast redigerat 2008-09-15 07:55

Sitter på MacOSX 10.5.4 med iTunes 8 och hade det väldigt struligt denna gång. Fick det inte att fungera med PwnageTool, satte telefonen i DFU men när jag skulle köra in den egna byggen av 2.1 så fick jag enbart "unknown error occurred (1600)".

Drog en chansning och provade med QuickPwn, och det funkade fint. Gött!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 18:01
Ursprungligen av z3al0000t:

Sitter på MacOSX 10.5.4 med iTunes 8 och hade det väldigt struligt denna gång. Fick det inte att fungera med PwnageTool, satte telefonen i DFU men när jag skulle köra in den egna byggen av 2.1 så fick jag enbart "unknown error occurred (1600)".

1600 problemet löser man enklast genom att svara NO när den frågar om man pwnat den tidigare.

Hej!

Jag har kört Pwnage guiden till punkt och pricka. Kom fram till DFU mode där allt gick väl. När jag sedan kommer in i iTunes (som dock inte startade automatiskt) fick jag ett felmeddelande som jag tyvärr inte har kvar i stil med att ett problem uppstod "error 2001) sedan får jag klicka ner det och telefonen lyser helvitt!, Som tur var hände inget med detta. Telefonen fungerar som förut.

Andra gången jag provade så kom den aldrig i DFU mode alltså telefonen startade aldrig automatiskt.

Vågar nu inte prova mer vad har jag gjort för fel? OBS! Har programvara 1.1.4 i telefonen om det har någon betydelse.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 18:52
Ursprungligen av erkkan:

Jag har kört Pwnage guiden till punkt och pricka. Kom fram till DFU mode där allt gick väl. När jag sedan kommer in i iTunes (som dock inte startade automatiskt) fick jag ett felmeddelande som jag tyvärr inte har kvar i stil med att ett problem uppstod "error 2001) sedan får jag klicka ner det och telefonen lyser helvitt!, Som tur var hände inget med detta. Telefonen fungerar som förut.

1) Svara NO när den frågar om man pwnat den tidigare. 2) Om du fortfarande får 2001, dra ur iphone-sladden ur datorn och sätt i den igen. 3) Försök att återställa med samma ipsw fil, nu borde det fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 23:14
Ursprungligen av kia2:

1) Svara NO när den frågar om man pwnat den tidigare. 2) Om du fortfarande får 2001, dra ur iphone-sladden ur datorn och sätt i den igen. 3) Försök att återställa med samma ipsw fil, nu borde det fungera.

Jag hade problem med både error 1600 och 2001. Jag gjorde om ipsw-filen några gånger. Det som löste det hela för mig var nummer 2 i den citerade texten. Jag drog ut kabeln och väntar några sekunder, sedan stoppade jag i den igen. Och eftersom att mobilen redan då var i dfu-läge så behövde jag bara stoppa i kabeln och sedan återskapa från min säkerhetskopia.
Hoppas att detta hjälper någon.

Ursprungligen av kia2:

1600 problemet löser man enklast genom att svara NO när den frågar om man pwnat den tidigare.

Ah, tack så mycket för den infon. Bra att veta till nästa gång!

Ursprungligen av kia2:

1600 problemet löser man enklast genom att svara NO när den frågar om man pwnat den tidigare.

Finns det ett sätt att komma dit utan att gå igenom hela processen att bygga en ny ipsw-fil?

För en som är van att sätta telefonen i DFU-läge manuellt (utan PwnageTools guidning) känns det drygt att använda deras variant. Men jag har läst precis samma sak på annat håll, om man svarar No på frågan och sedan använder deras guide för DFU så fungerar det av någon anledning bättre.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-14 17:09

Allting fungerade klockrent för mig, fram tills att jag skulle synca min G1 iPhone mot iTunes EFTER uppdateringen, då hängde sig iTunes om och om igen. Lösningen var att kryssa UR så att den syncade så lite som möjligt... kryssa ur appes, mail, musik, videos osv osv och sedan synca, sedan kryssa i en i taget och göra en syncning efter varje. Nu fungerar det att synca utan problem för mig igen.

Okej, för jag har tidigare svarat NO båda gångerna! Det är därför det är så konstigt. Orkar inte ha några fler kallsvettningar ikväll...) I steg 2. Kommer DFU komma upp igen autoamtiskt igen då? och punkt 3. Ska jag inte göra om hela processen eller hur ska jag gå tillväga om den INTE sätter sig i DFU mode?

Spelar det någon roll att att iTunes inte automatiskt startar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 20:03

När du tagit ut sladden och anslutit den igen så kommer iTunes säga att det är dags att återställa. Klicka återställ (och håll i alt-tangenten på macen), välj din egen ipsw fil.

Under hela denna process skall du inte röra din iPhone. Den skall vara i DFU-mode hela tiden.

Okej, Ska ladda hem allt på nytt igen sen tänkte jag. För sist gick den aldrig i det läget. Får gör om allt sen då. Men det spelar ingen roll att iTunes inte startar automatiskt? Och att det är en 1.1.4?

Kan något gå fel i den här prcessen? Alltså att jag fuckar hela telefonen?

  • Medlem
  • 2008-09-15 13:21

Någon som fått det att funka direkt från 1.1.4 >> 2.1 med guiden på:
iClarified - iPhone - How to Unlock/Jailbreak Your 2.x.x 2G iPhone (Mac) [Updated]

Finns till och med en bra video-tutorial där också som är gjord för 2.0.1 men filerna är uppdaterade så jag antar att det är samma sätt som gäller.
?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 21:38

Mitt tangentbord är trasigt efter 2.1-uppgradering...

Kolla bifogade filen. Så här ser mitt tangentbord ut efter att jag har QuickPwnat till 2.1. Allt var okej från första början. Är inte säker på vad som strulade till det hela, men starkt misstänkt kandidat är Customize.

Nödlösning har varit att installera ett annat tangentbord via Winterboard. Funkar dock inte till 100%.

Någon som känner igen det här felet och har en lösning?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-15 22:00
Ursprungligen av oee:

Någon som fått det att funka direkt från 1.1.4 >> 2.1 med guiden på:
iClarified - iPhone - How to Unlock/Jailbreak Your 2.x.x 2G iPhone (Mac) [Updated]

Finns till och med en bra video-tutorial där också som är gjord för 2.0.1 men filerna är uppdaterade så jag antar att det är samma sätt som gäller.
?

Japp, har kört 1.1.4 till 2.1 enligt denna tutorial (ej video). Fick problem från 2.0.2 till 2.1 och var tvungen att gå tillbaka till 1.1.4 efter att fått error 1600 vid restore.

För att sen kunna köra 2.1 var jag tvungen att uppgradera bootloadern till 4.6 annars fick jag error 2001. Vet ej varför men det gick inte att köra utan uppgradering trots att det står att det ska det... Jag kanske knölade till det men nu fungerar den kalas

Jag, min pappa, min bror och tre av mina vänner har haft samma problem vid PWN till 2.1. Även om man PWNat tidigare går det åt fanders om man kör restore med PWNad IPSW. Så om du som läser detta får random-felmeddelande när du ska köra restore, så sätt telefonen i DFU-mode istället för recovery, det har funkar för oss allihopa...

Bevaka tråden