Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocket försäljare

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, sitter o pratar med en från blocket som säljer en iphone 3g 16gb vit för 5000kr som vi kommit överens om, har dock lite funderingar för det stämmer inte riktigt för mig känns det som.
När vi pratade så frågade jag vilket abbonemang han köpte mobilen med, så svarade han: telia?!, när jag mer ingående berättade att vilket abbonemang hos telia valde du, så svarar han nej men jag köpte telefonen kontant, 4720kr först + 1800kr och sen va den klar..
Okej, har aldrig hört om något sådant erbjudande säger jag, jo det var i augusti som telia tillät sånt svarade han snabbt.
Lite förbluffad var jag men tänkte att det var säkert min ovisshet, ställde därför den simpla frågan är den upplåst eller ej? så jag kan använda den med comviq, då svarar han ja det sa dom iallafall på telia när jag köpte den, men jag har bara telia kontantkort så jag har inte testat något annat..

Jag vill använda mitt Tele2 kort i telefonen, ska man chansa på att den kommer fungera och åka dit och hämta den(ca 15 mil från mig) och sedan (förhoppningsvis INTE)återvända 30 mil fattigare ifall den inte fungerar med tele2/comviq eller ska man vänta tills efter nyår då (enl. rykten) tele2 själv börjar sälja telefonen

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-15 19:18

iPhone säljs enbart med Telias abonnemang i Sverige och är således låst till Telia.

ja, misstänkte det, vet inte riktigt vad jag ska göra, vill ju så gärna ha den.. blir nog att åka och titta på den iallafall, det kan inte vara nån falsk version av den eller liknande va?
har så dåliga erfarenheter av blocket och såna sidor så ni får ursäkta min ängsliga sida

Hej,

Lite snabba reaktioner på det du beskriver.

Man behöver iof sig inte vara expert för att man säljer/köper iPhone, men:
1. INGA svensksålda telefoner har någonsin varit obundna. Det tror jag också alla som köpt iPhone i Sverige vet.
2. Det har inte och går väl fortfarande inte att köpa iPhone kontant i Sverige (100% lagligt, alltså via Telia), såvida man inte menar nån total ägandekostnad där man räknar in månadskostnaden.

Jag skulle nog grilla honom lite mer. Han kanske har köpt telefonen utomlands men inte vill säga det? Konstigt iof sig, för det enda sättet att idag köpa obunden telefon är, som diskuterats ingående i andra trådar är att köpa från Grekland, Italien, Slovakien och Belgien (i EU). Hong Kong i andra delar av världen.

Hope this helps,

/jazzdevil

Ursprungligen av ganjaman:

Hejsan, sitter o pratar med en från blocket som säljer en iphone 3g 16gb vit för 5000kr som vi kommit överens om, har dock lite funderingar för det stämmer inte riktigt för mig känns det som.
När vi pratade så frågade jag vilket abbonemang han köpte mobilen med, så svarade han: telia?!, när jag mer ingående berättade att vilket abbonemang hos telia valde du, så svarar han nej men jag köpte telefonen kontant, 4720kr först + 1800kr och sen va den klar..
Okej, har aldrig hört om något sådant erbjudande säger jag, jo det var i augusti som telia tillät sånt svarade han snabbt.
Lite förbluffad var jag men tänkte att det var säkert min ovisshet, ställde därför den simpla frågan är den upplåst eller ej? så jag kan använda den med comviq, då svarar han ja det sa dom iallafall på telia när jag köpte den, men jag har bara telia kontantkort så jag har inte testat något annat..

Jag vill använda mitt Tele2 kort i telefonen, ska man chansa på att den kommer fungera och åka dit och hämta den(ca 15 mil från mig) och sedan (förhoppningsvis INTE)återvända 30 mil fattigare ifall den inte fungerar med tele2/comviq eller ska man vänta tills efter nyår då (enl. rykten) tele2 själv börjar sälja telefonen

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-15 19:24

Det luktar lur....

tackar jazzdevil, ja det måste nästan vara nått lurt med det alltså, han har skickat bilder och så på den, och jag bad om en kopia på kvittot så fanns inte kameran tillgänglig. Det förvånar mig verkligen varför han inte berättar som det är, det hade ju inte stoppat mig från att köpa den även om den var importerad från t.ex grekland eller italien, det priset känns ju väldigt rimligt ocskå, och han var inte särskilt svår att pruta med heller.. hans annons har vart ute i snart 1 vecka och han säger att han kan hålla den åt mig om jag vill.. allt känns jäävl*gt skumt alltså

Jag köpte min kontant i telias butik.
Har man mer än 3 månader kvar kan man köpa den kontant.
Folk verkar helt glömma bort det.
Detta innebär dock inte att den inte är låst till Telia, för det är den, i ett år.
Men det kan man ju förvisso hacka, fast det är jobbigt att hålla på att behöva vänta på hack, men åas är det precis lika jobbigt att vänta på firmwares
Min lur kostade mig 5495:- kontant, då för att min flickvän hade ett gäng månader kvar på sin lur.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag köpte min kontant i telias butik.
Har man mer än 3 månader kvar kan man köpa den kontant.
Folk verkar helt glömma bort det.
Detta innebär dock inte att den inte är låst till Telia, för det är den, i ett år.
Men det kan man ju förvisso hacka, fast det är jobbigt att hålla på att behöva vänta på hack, men åas är det precis lika jobbigt att vänta på firmwares
Min lur kostade mig 5495:- kontant, då för att min flickvän hade ett gäng månader kvar på sin lur.

mer än 3 månader kvar har man väl direkt ifall man köper iphonen då? den finns ju bara i 18 och 24 månader..

I stand corrected, Telia gjorde ju en sån "vi måste kunna sälja telefoner kontant på vårt eget vis" grej, endast för Telia-abonnenter med mer än 3 månaders bindningstid kvar. Helt korrekt, sorry ganjaman att jag gav sken att det inte var så.

Däremot, en grej som MÅSTe poängteras, är att visst är telias telefoner låsta i endast ett år, men det betyder inte att den första dagen på det andra året så säger det TJOFF så är telefonen upplåst. Den är fortfarande låst och min misstanke är att Telia kommer vilja ha pengar för att låsa upp den.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag köpte min kontant i telias butik.
Har man mer än 3 månader kvar kan man köpa den kontant.
Folk verkar helt glömma bort det.
Detta innebär dock inte att den inte är låst till Telia, för det är den, i ett år.
Men det kan man ju förvisso hacka, fast det är jobbigt att hålla på att behöva vänta på hack, men åas är det precis lika jobbigt att vänta på firmwares
Min lur kostade mig 5495:- kontant, då för att min flickvän hade ett gäng månader kvar på sin lur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-15 22:40
Ursprungligen av jazzdevil:

I stand corrected, Telia gjorde ju en sån "vi måste kunna sälja telefoner kontant på vårt eget vis" grej, endast för Telia-abonnenter med mer än 3 månaders bindningstid kvar. Helt korrekt, sorry ganjaman att jag gav sken att det inte var så.

Däremot, en grej som MÅSTe poängteras, är att visst är telias telefoner låsta i endast ett år, men det betyder inte att den första dagen på det andra året så säger det TJOFF så är telefonen upplåst. Den är fortfarande låst och min misstanke är att Telia kommer vilja ha pengar för att låsa upp den.

300 kostar det att låsa upp telefonen efter 12 månader.
När Telia tappar sitt monopol, vilket garanterat kommer att ske innan 12 månader, så finns det flera mindre nogräknade återförsäljare som kan fixa upplåsningen innan tiden går ut (om dom är ombud för fler än Telia).

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-15 20:12

Jag tror att han försöker lura dig på dina pengar, köp endast telefonen om du får komma och hämta den öga mot öga, sätt inte in några pengar innan. Om han börjar uppföra sig konstigt om du säger att du vill hämta den direkt av honom, eller om du säger att du har en moster/polare/farbror som kan koma och hämta den, så är det garanterat en blåsning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-15 20:57

Be honom ta en bild på telefonen med ett annat kort än Telia i så ger det sig om den är olåst. Det finns dock ingen deal att man får köpa ut den från låsningen så har han köpt den hos Telia så är den låst. Punkt.

ja jag gjorde det nästan direkt, men då svarade han med att han bara hade telia kontantkort och Kanske kunde låna ett kontantkort av något annat slag av nån vän, men med tanke på att man faktist får telefonen för totalt 5200kr från telia med ett Mobil till vänner abbonemang med 69kr månaden i 18 månader gör ju att man egentligen hellre satsar på att byta till telia och bara köra det i 18 månader, och ha en helt nyköpt oanvänd lur.. mitt största problem just nu är om jag ska vänta med att köpa den efter nyår, och hoppas på att tele2 börjar sälja den ev. telias priser går ner något, eller om jag ska klippa till på det direkt imorgon bitti

vad sägs om detta då, den borde kunna hamna på blocket/tradera för säkert runt 4500kr, ev. egen import, det skulle löna sig väldigt mkt isåfall
iPhone 3G med kontantkort för 3600:- | Iphone 24

EDIT: Länken är från 1 Juli?? :">

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-16 10:16

Om du vill ha en iPhone, rekommenderar jag att du köper den från Grekland eller Italen, t.ex. genom någon på detta forum. Helt klart smidigast nu. Kostar ju en del, men är man motiverad så är det inte så blodigt.

Trots att det är lite intressekonflikt (eftersom jag är en av dem som desh föreslår) så kan jag inte annat än att hålla med om detta tillvägagångssätt som det smidigaste för just obundna telefoner. De fungerar 100% utan hack, rakt av.

Som ett alternativ tror jag blocket funkar bra, om man kan lita på säljaren. Som med allt som är överprissatt (som iPhone definivt är) så finns det en hel del oseriösa människor som vill göra snabb vinst. Så det är förenat med viss risk men den minimerar man om man på ett eller annat sätt känner att man kan lita på den som säljer.

Ursprungligen av desh:

Om du vill ha en iPhone, rekommenderar jag att du köper den från Grekland eller Italen, t.ex. genom någon på detta forum. Helt klart smidigast nu. Kostar ju en del, men är man motiverad så är det inte så blodigt.

Ursprungligen av jazzdevil:

Trots att det är lite intressekonflikt (eftersom jag är en av dem som desh föreslår) så kan jag inte annat än att hålla med om detta tillvägagångssätt som det smidigaste för just obundna telefoner. De fungerar 100% utan hack, rakt av.

Som ett alternativ tror jag blocket funkar bra, om man kan lita på säljaren. Som med allt som är överprissatt (som iPhone definivt är) så finns det en hel del oseriösa människor som vill göra snabb vinst. Så det är förenat med viss risk men den minimerar man om man på ett eller annat sätt känner att man kan lita på den som säljer.

självklart vill man ju också spara en slant eller två, att lägga 7000 på en iphone är lite för mycket för mig just nu :/

Naturligtvis, det finns ju alternativ för alla smaker. Jag passade bara på att ge en thumbs up till desh som påpekade att det (allt sammantaget) smidigaste sättet att köpa obunden telefon just nu är att få den hemsickad från medelhavet.

Men det är klart att det kostar mer, det gör det förstås.

Ursprungligen av ganjaman:

självklart vill man ju också spara en slant eller två, att lägga 7000 på en iphone är lite för mycket för mig just nu :/

jo det kanske stämmer, men kollar man på O2's hemsida (som även finns i london och säljer iphone) så ser man att de kommer att börja sälja iphone 3g 8gb modellen för ~4200SEK med så kallat "Pay&Go", alltså inget kontrakt du binder dig till och inga låsta telefoner då eller?

Det borde väl stå på samma sida som priset? Min gissning är att den är låst.

Ursprungligen av ganjaman:

jo det kanske stämmer, men kollar man på O2's hemsida (som även finns i london och säljer iphone) så ser man att de kommer att börja sälja iphone 3g 8gb modellen för ~4200SEK med så kallat "Pay&Go", alltså inget kontrakt du binder dig till och inga låsta telefoner då eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 22:59
Ursprungligen av ganjaman:

jo det kanske stämmer, men kollar man på O2's hemsida (som även finns i london och säljer iphone) så ser man att de kommer att börja sälja iphone 3g 8gb modellen för ~4200SEK med så kallat "Pay&Go", alltså inget kontrakt du binder dig till och inga låsta telefoner då eller?

Detta har redan tagits upp i rätt tråd.

1
Bevaka tråden